بخشی از پاورپوینت
اسلاید 3 :
سلامت الکترونیکی : آشنایی با برخی خطرات زندگی الكترونیكی E-Lifeدر فضای اینترنت
كافی است به اطرافمان بنگریم كه زندگی الكترونیكی چگونه همه عرصه های زندگی بشری را یكی پس از دیگری به احاطه خود درآورده و به همراه ویژگی های مثبت و مفید خود اثرات سوء و مخربی را نیز به دنبال آورده است. اگر چه همه اقشار جوامع بشری در سطوح گوناگون از منافع و راحتی های Facilities زندگی الكترونیك بهره مند و یا دست كم از آن سخن به میان می آورند اما كمتر كسی به آسیب های ناشی از همه گیر و فراگیر شدن این پدیده پیچیده و غامض كه ابعاد آن ناشناخته و حیرت انگیز است توجه داشته است.
اسلاید 4 :
پیشگفتار:
اگر بپذیریم كه روند زندگی مردم در قرن حاضر به سوی هرچه بیشتر الكترونیكی شدن است و نیز زندگی الكترونیكی E-Lifeِرا یك واقعیت در حال شدن بدانیم آنگاه در خواهیم یافت كه هیچ وجهی از وجوه زندگی بشری از تاثیرات این پدیده به دور نخواهد ماند. بر اساس پیش بینی ITU جهانی، كاربران رو به رشد اینترنت در دنیا تا پایان سال ۲۰۰۶ میلادی از مرز ۸۰۰ میلیون نفر خواهند گذشت.
زندگی الكترونیكی :E-Life
كافی است به اطرافمان بنگریم كه زندگی الكترونیكی چگونه همه عرصه های زندگی بشری را یكی پس از دیگری به احاطه خود درآورده و به همراه ویژگی های مثبت و مفید خود اثرات سوء و مخربی را نیز به دنبال آورده است. اگر چه همه اقشار جوامع بشری در سطوح گوناگون از منافع و راحتی های (Facilities) زندگی الكترونیك بهره مند و یا دست كم از آن سخن به میان می آورند اما كمتر كسی به آسیب های ناشی از همه گیر و فراگیر شدن این پدیده پیچیده و غامض كه ابعاد آن ناشناخته و حیرت انگیز است توجه داشته است.
اسلاید 5 :
همه چیز الكترونیك :E-everything
در قاموس فرهنگ مدرن، وقتی سخن از زندگی الكترونیك می شود منظور كلیه حوزه هایی است كه به تسخیر آن درآمده و یا به عبارت دیگر سخن از همه چیز الكترونیك (E-everything) است. به هر حال گویا دستاوردهای زندگی الكترونیك در سرعت بخشی و خدمت رسانی و افزایش دقت عمل در كارهای گوناگون امكان پذیر نیست ولی این پدیده نیز مانند همه دستاورد های بشری همواره دو كفه ترازو دارد كه با بالا رفتن یكی، دیگری رو به پائین میل خواهد كرد. كفه منافع و كفه مضرات. اگر چه ما در این گزارش بر موضوعات محوری مضرات این پدیده تاكید خواهیم كرد ولی منافع و ویژگی های مثبت زندگی الكترونیك از جمله مباحثی است كه نیازی به اثبات و تفصیل ندارد و یا كفه مثبت آن به عینه برای همگان لمس شدنی است ولی آن كفه مضرات است كه از چشم بسیاری پنهان خواهد ماند. این مضرات شامل موارد زیر است:
اسلاید 6 :
دكوراژه الكترونیك :
اولین عارضه در دكوراژه كردن آدمی كه از قضا اندام فیزیكی كاربران را مورد تهدید قرار می دهد، كار مداوم با ابزار الكترونیك است كه ارمغان زندگی مدرن و عجین شده با E است. به عنوان مثال می توان از دردهای عضلانی، درد مچ دست، خمیدگی پشت و دردهای موضعی در نزد اغلب كاربران كامپیوتر و اینترنت نام برد كه هر روزه بر شمار آنها افزوده می شود. مشكلات بینایی نیز به دلیل كار زیاد با رایانه از قبیل سرخی و سوزش و آبریزش چشم كه به كاهش قدرت بینایی، خستگی و سردرد منجر می شود.
چشم های انسان قادر است بر روی اشیای دور و نزدیك متمركز شوند كه این كار باید به تناوب در طول بیداری فرد تكرار شود ولی از آنجایی كه كاربران برای كار با صفحه نمایش مجبور هستند اغلب اوقات به نزدیك خیره شوند، قدرت تطابق را به مرور از دست می دهند.
اسلاید 7 :
كار مداوم با رایانه خطرات دیگری نیز به همراه دارد كه ابعاد آن به درستی شناخته شده نیست، مانند: خطر انتشار امواج الكترواستاتیك، خطر انتشار امواج نوری و تشعشعات، خطر انتشار گازهای سمی ناشی از گرم شدن قطعات رایانه و. برای مبارزه با این مشكلات علم نوینی در دنیا مطرح شده است كه به ارگونومی (Ergonomy) یا كارپژوهی جهت استفاده بهینه از ماشین در جوامع انسان محور تاكید دارد.
انزوای الكترونیك:
فردگرایی از دیگر آسیبهای زندگی الكترونیكی است كه در بطن خود به تدریج ایجاد حصاری برای فرد خواهد كرد كه گریز از آن به سادگی میسر نخواهد بود. زندگی الكترونیك خاصیت بی نیازی را در آدم ها افزایش و در عوض تعامل طبیعی در روابط اجتماعی را به شدت خواهد كاست.
اسلاید 8 :
تنهایی ناشی از طبیعت كار با وسایل و ابزار الكترونیك از جمله رایانه كه دنیای خصوصی و یا مجازی را به ارمغان می آورد، افراد جامعه را هر چه بیشتر به كام خود كشیده و اثرات زیانبار و عمیقی را برجای خواهد نهاد كه ابعاد آن به روشنی قابل تبیین نیست. انسان موجودی است اجتماعی كه به طور حتم هر آنچه كه به این خصیصه لطمه وارد كند بخشی از ابعاد شكوفایی اش را در چرخه زندگی طبیعی (life Cycle) با مشكل مواجه خواهد ساخت. جذابیت دنیای مجازی به قدری است كه پس از مدتی كاربران زندگی الكترونیك، مصاحبت با دیگران را تحمل نكرده و مانند فرد معتادی كه همواره به سوی همدم و مخدر خود كشیده می شود در اولین فرصت به سراغ فردیت و ابزار الكترونیكی خود خواهد رفت.
اسلاید 9 :
در این حالت تنها ارتباطات مجازی از طریق امواج است كه بر ارتباطات فردفرد جامعه سایه افكنده و به تدریج طبیعت آدمیان را معیوب خواهد ساخت. برای نمونه به روابط والدین و فرزندان كه جزء اولین قربانیان زندگی الكترونیك هستند می توان اشاره كرد. در دنیای الكترونیك كانون خانواده شدیداً آسیب دیده و اعضای آن از بسیاری منافع طبیعی كه نتیجه تعامل های منطقی آن است محروم می شوند كه صدالبته دامنه های آن فراتر از روابط والدین و فرزندان رفته و حتی روابط زناشویی را مورد مخاطره و هدف قرار می دهد. فردمحوری با سنگ بنای دیجیتالی و مدرن با شدت هر چه تمامتر در حال گسترش است.
اسلاید 10 :
بمباران اطلاعات الكترونیك:
با آمدن اینترنت كه به تعبیری همه چیز را به شكل الكترونیك در اختیار كاربرانش قرار می دهد و چندین رسانه را به صورت مجتمع در خود گرد آورده است، به شكلی بسیار آرام و خزنده كاربران را دچار خستگی و یا به عبارت بهتر گرفتار سرسام الكترونیك خواهد كرد. میلیون ها سایت و میلیاردها وبلاگ و تریلیون ها صفحات اینترنتی و موضوعات گوناگون به یك باره در كمین كاربر نشسته و با اشاره ای ده ها صفحه حاوی انواع اطلاعات راست و دروغ به سمت استفاده كننده هجوم می آورند. قدرت پردازش و تجزیه و تحلیل آدمی به هر میزانی كه باشد از چنبره این پدیده رهایی نداشته و در آن واحد صدها و هزاران اشاره (hint) او را به سوی خود فرا می خواند. بدین شكل انسان ها تبدیل به موجوداتی خواهند شد كه از یك سو با گستره و انبوهی از اطلاعات مواجه شده و از سویی دیگر اجازه و امكان تفكر و تعمق و بالطبع پردازش را نخواهند یافت كه عارضه طبیعی آن دل نگرانی (stress) و خستگی الكترونیك است.
اسلاید 11 :
خشونت الكترونیك:
از جمله غرایز بشری كه مانند سایر غرایز در ساختار آدمی نهادینه است، غریزه خشونت است كه در اثر ترغیب و رشد دادن آن، انسان را به هیولایی غیرقابل پیش بینی و خارج از تصور تبدیل خواهد كرد. گذشته از ترویج خشونت در رسانه های ماهواره ای و تلویزیونی، هم اكنون ده ها هزار سایت بر روی اینترنت به انحای مختلف تبلیغ خشونت می نمایند تا از این رهگذر به اهداف مادی خود كه سالیانه بالغ بر میلیارد ها دلار است دست یابند. براساس تحقیقی كه توسط یونسكو در سال ۱۹۹۸ انجام شد مشخص شد كه ۸۸درصد كودكان و نوجوانان، شخصیت آرنولد شوارتزنگر را به سبب ایفای نقش اش در فیلم ترمیناتور كه مملو از صحنه های خشن است می شناسند. نكته جالب دیگری كه تحقیق یونسكو بدان اشاره می كند آن است كه نیمی از خشونت های به تصویر كشیده شده در بازی های رایانه ای توسط نقش های مثبت این بازی ها رخ می دهد.
اسلاید 12 :
این عمل با وجاهت بخشیدن به خشونت و به نوعی تشویق مخاطب به خشونت، زمینه های بروز نگرش ها و رفتارهای خشونت آمیز در كودكان و نوجوانان را فراهم می سازد. بسیار بدیهی است كه صحنه های خشن در فیلم های تلویزیونی، سینمایی و بازی های رایانه ای، عملكرد مغز كودكان را تحت تاثیر قرار می دهد كه منجر به تغییرات رفتاری خاصی در آنها خواهد شد.
پورنوگرافی الكترونیك:
دستیابی به تصاویر و فیلم های غیراخلاقی به خصوص برای كودكان و جوانان در بزرگراه اطلاعاتی یا اینترنت از مباحث بسیار جدی و نگران كننده ای است كه خانواده ها و سایر اقشار فرهنگی و فرهیخته جوامع را به چالش كشیده است. این موارد ضد فرهنگی و ضداخلاقی الكترونیك كه تنها در اینترنت شامل ده ها میلیون صفحات الكترونیكی است، كانون خانواده ها و در رأس آن كودكان و جوانان را هدف خود قرار داده است.
اسلاید 13 :
اعتیاد الكترونیك:
تحقیقات و آمار نشان می دهد كه الگوهای رفتاری اعتیادگونه در بین كاربران دائمی اینترنت وجود داشته و بی وقفه بر تعداد آنها افزوده می شود. نگران كننده ترین جنبه اعتیاد به اینترنت، آسیب دیدن كودكان و نوجوانان است كه آنها را با ایجاد جذابیت گوناگون در كام خود فرو می برند. بدین ترتیب كودكان و نوجوانان به راحتی به سوی بازی های چند نفره (Group Games) و حتی بخش های مبتذل آن كشیده می شوند. اعتیاد به اینترنت ساعت های بسیار زیادی از طول شب و روز این قبیل افراد را به باد نیستی داده و آنها را به ولگردی الكترونیك و گشت و گذارهای بی هدف (Surface) می كشاند.
اسلاید 14 :
كارشناسان استفاده غیرطبیعی از اینترنت را اصطلاحاً اعتیاد به اینترنت می نامند. علت اعتیاد به اینترنت در بسیاری از این افراد، دستیابی به راهی برای سركوبی اضطراب ها و تنش های زندگی است. به گفته پژوهشگران درصد اعتیاد به اینترنت در افراد منزوی و همچنین افرادی كه در ارتباط های اجتماعی و بین فردی خود مشكل دارند
بیش از سایرین دیده می شود. برخی از علائم شناخته شده این اختلالات به شرح زیر هستند:استفاده از كامپیوتر برای خوشگذرانی، شادی یا وقت گذرانی، احساس افسردگی به هنگامی كه از كامپیوتر استفاده نمی كنند، صرف زمان طولانی در شبانه روز با كامپیوتر، صرف هزینه زیاد برای نرم افزار و سخت افزار و فعالیت های مرتبط با آن بدون توجیه منطقی، بی توجهی نسبت به كار، مدرسه و خانواده.
اسلاید 15 :
سلامت الکترونیک : نکاتی در مورد آداب اجتماعی و معاشرت هاي الكترونيكي بدانیم
در ارتـباطات مـستقیم روی خـط، هـیچ چـیزی بهتر از این نیست كه خودتان باشد. درست است كه شما را نمی شناسند و نمی بینند. اما از روی نوشته ها، شـخصیت افراد قابل تشخیص است و نوشته ها می توانند در حكم آینه ای باشند كه شخصیت واقعی شما را به آنسوی خط می رسانند.
پیشگفتار:
در دنـیای ارتـباطات مـستقیم، در عـصری زنـدگی میكنیم كه فن آوری نوین ارتـباطات و رایـانه ها، هـمچون پـلی میان ما انسانهای روزهای آخر قرن بـیستم قـرار دارد. در دهـه اخـیر، انـسانها ابزار تازهای یافته اند، ابـزاری كـه بـه كمك آن به انبوهی از اطلاعات دسترسی خواهند داشت و در جمع افراد بسیاری از كشورها، شهرها و تمدنهای مختلف، می توانند به بحث و گفتگو بپردازند. در شبكه های اطلاع رسانی و اینترنت، امكان ارسال پیام بـرای مـخاطبین مـعین، شركت در اتاقهای گفتگو و انجمنهای مجازی، شیوه دیـگری از ارتباط را پیش روی انسانها قرار داده است.
اسلاید 16 :
جامعه نوین در قالب جامعه مجازی:
جامعه مجازی، در ایـن عـصر جدید، یعنی من از درون غار خودم با مخاطبینم در ارتباطم و مـی توانم با آنها حرف بزنم و نظراتم را به گوش آنها برسانم. می توانم رای بـدهم و فردی را به نمایندگی از خودم انتخاب كنم، میتوانم اعتراض كـنم و نـمایندگانم را بازخواست كنم. در حال حاضر، با توجه به فن آوری كـنونی، تـنها یك رایانه، یك كارت مودم و یك خط تلفن كافی است تا این ارتباط برقرار شود.
برخی از قواعد آداب معاشرت الكترونیكی: هیچگاه نباید جوش بیاورید:
تـوجه داشـته بـاشید كـه افراد مختلف، با زبان و فرهنگهای مختلف وارد جـامعه مـجازی می شوند. همه آنها، از این امكان كه رایانه ای در اختیار داشـته بـاشند بـرخوردار بـوده اند كه توانسته اند وارد این فضای مجازی شـوند، امـا ایـن دلـیل بـر آن نمیشود كه همه آنها شما را همانطور كه هـستید بـبینند.
اسلاید 17 :
شـما مـمكن اسـت خـود را درست معرفی كنید، نام و نام خـانوادگی اصـلی خود را بدهید، آنها ممكن است از پخش اطلاعات شخصی خود امتناع ورزند. ممكن است شما بخواهید در ابتدای هر «پیام» خود به آنها سلام بدهید، اما آنها مایل به ایجاد صمیمیت نباشند. به علاوه، هستند در میان ساكنان این جزیره مجازی افرادی كه فقط برای تفریح، وقت گذراندن، اذیـت و آزار دیـگران، «شـناسه» و «كـلمه عبوری» گـرفته اند. در مـقابل افرادی كه مخالف نظرات و عقاید شما مطلبی به یادگار نوشته اند، خونسرد بـاشید و سـعی كـنید تا آنجا كه ممكن است عصبانی نشوید. عصبانیت شما، هـمان چـیزی اسـت كـه بـرخی از این افراد از آن بسیار لذت می برند. در ایـنترنت، ممكن است پیامهای ناشایستی دریافت كنید، ممكن است به پیامی كه یك سال پیش نوشته بودید اعتراض شدیدی دریافت كنید. اینگونه پیامها را بـایستی نـادیده بـگیرید و اجـازه ندهید كه آنها به قصد و نظر خود برسند.
اسلاید 18 :
به دنبال راه حلهای مناسب باشید:
اگـر كـسی كـه با او در ارتباط هستید، به نحوی بر سر موضوع و مساله ای عـصبانی شده است، سعی كنید راه حل مناسبی برای برخورد با آن فرد پیدا كنید. عصبانی شدن و مقابله به مثل راه حل مناسبی نیست. مقابله به مثل و عـصبانیت مـوجب طولانی تر و وخیم تر شدن روابط می شود و هیچیك از طرفین بـه نـتیجه مـطلوب نـخواهند رسـید. در مـحیط های مـجازی عـمومی، همچون انـجمنهای هـمفكر، بـه یـاد داشـته بـاشید كـه ابراز عصبانیت در میان واژه ها، ممكن است تا مدتها در محیط انجمن باقی بماند و از نویسنده آن چـهره ای "هـمیشه عـصبی" بسازد. این چهره مسلماً چهره ای است مجازی اما اثـر آن، همچون شخصیت بد رمانها، اثری است كه تا مدتها بر ذهن خواننده آن باقی خواهد ماند.
اسلاید 19 :
وقتی شك دارید، صبر كنید:
در ایـنترنت مـمكن اسـت نـامه هایی دریافت كنید كه به صورت «بدون نام» ارسـال شـده اند. امـا شـاید فـرد ارسـال كننده شما را بخوبی بشناسد و بـخواهد بـا شما شوخی كند. در هر حال شما ارسال كننده را نمی شناسید و بـهتر است پیش از اقدام به نوشتن پاسخهای انفعالی، كمی صبر كنید. اگر حـدس شما درست باشد و فردی كه آن پیام «گمنام» را برایتان ارسال كرده است، دوست شما باشد، خودش حتماً به شما خبر می دهد. اما اگر عجله كنید و بـا فردی كه حدس می زدید همان ارسال كننده «پیام» است مقابله به مثل كـنید، وقـتی مـتوجه شـوید كه حتی روحش هم از ماجرا بی اطلاع بوده است حتماً پشیمان میشوید.
اسلاید 20 :
مهمان بایستی آرام باشد:
وقـتی بـه مـهمانی میروید، سر و صدا راه می اندازید و خانه را به قولی روی سـر خـودتان می گذارید؟ مطمئناً چنین نیست. حال فرض كنید كه سایتی شـما را به شركت در یك تله كنفرانس دعوت كرده باشد و یا اینكه به شما اجازه داده باشد كه به عنوان مهمان از امكانات آن سایت استفاده كنید. تـحت ایـن شـرایط بـهتر اسـت، مـتین و مـوقر و آرام باشید و از نوشتن پـیامهای جـنجالی خودداری كنید. یادتان باشد كه میزبان شما، در شبكه، هیچگاه یكنفر نیست.
وقتی در مقابل «هیچ»، «چیزی» به شما داده اند:
سـایتها و شبكه های اطلاع رسانی شیوه های مختلفی در ارائه خدمات دارند كه در ابتدای ورود لازم است به آنها توجه كنید. اگر سایتی اجازه میدهد تا بــه صـورت رایـگان از امـكاناتش اسـتفاده كـنید، شـرط ادب در جـوامع الكترونیكی ایجاب میكند كه شما نیز متقابلاً «چیزی» به آن شبكه بدهید. گـاه ممكن است این «چیز»، فقط یك پیام «تشكر» از مسوولان آن شبكه باشد و یا ارسال پیام و برنامه هایی به كتابخانه های فایل فعال در آن سایت.