بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
انتگراسیون
شرایط و الزامات
اسلاید 2 :
فهرست مطالب
1. مقدمه
2. نگاهی به ساختار جمعیتی آلمان
3. مهاجرین و گروه های مختلف زیر مجموعه آن
4. . تعریف انتگراسیون
5. مراحل انتگراسیون
6. آسیمیلاتسیون یا انتگراسیون؟
5. انتگراسیون: شرایط و الزامات
7. بازیگران اصلی مرتبط با انتگراسیون
8. انتگراسیون: شرایط و الزامات
9. چه عواملی انتگراسون را مانع می شوند؟
10. چگونه می توان فاصله ها را بالانس کرد و به تعادل رساند؟
11. از چه زمانی من خود را انتگریت (همپیوند/ ادغام شده) می دانم، از چه زمانی تو؟
12. ریسک ها و عواقب کوتاهی در زمینه انتگراسیون
13. انتگراسیون موفق: «احساس تعلق داشتن»، مرکزی ترین مو ضوع
اسلاید 3 :
1. مقدمه
در سال های اخیر یکی از مباحث داغ سیاسی- اجتماعی آلمان موضع "انتگراسیونِ" مهاجرین، مهاجرتباران، پناه جویان و پناهندگان می باشد. منظور از انتگراسیون چیست؟ اهمیت آن چیست و چرا اینقدر به این موضوع پرداخته می شود؟
در آلمان یکی از انتقادهای جدی به حکومت (در اینجا: دو قوه مقننه و قوه مجریه) این است که به قدر کافی به این موضوع نپرداخته و یا آن مقداری هم که این موضوع را مورد نظر داشته، سطحی و ناکافی بوده است. اگرچه این موضع در سال های قبل تر، بیشتر موضوعی تخصصی بوده است، اما در یک دهه اخیر هر چه بیشتر اجتماعی شده و بویژه در دو- سه سال اخیر به یک موضوع دائمی در برنامه ها و میزگردهای رادیو- تلویزیونی تبدیل شده است.
انتگراسیون همچنین در کشورهای اتحادیه اروپا و مهاجر پذیر غربی یک بحث داغ است. از این رو محتوای این پاور پوینت، فراتر از مواردی که به آلمان مربوط است، می تواند برای ایرانیان در دیگر کشورهای غربی نیز مفید باشد.
اکنون و در آغاز سال 2016 دولت آلمان این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و آنگونه که گفته شده، قرار است تا پایان ماه مه پیشنویسی تنظیم کرده و جزئیات قانون جدیدی در همین زمینه تنظیم شود. باید منتظر بود تا این پیشنویس منتشر شود تا آن را مورد بررسی دقیق تر قرار داد.
در مورد انتگراسیون دیدگاه های مختلفی وجود دارد. برخی آن را فقط به یادگیری زبان آلمانی تقلیل می دهند. برخی ایجاد امکانات برای آموزش و اشتغال را هم به آن اضافه می کنند. درک و تفسیر برخی دیگر از انتگراسیون اما این است که مهاجر باید هویت خود را کنار گذاشته و دربست ارزش های کشور جدید را بپذیرد. و.
پاور پوینت حاضر دیدگاه های نویسنده در این زمینه که حاصل کار تخصصی و میدانی در این زمینه طی بیش از 15 سال می باشد را منعکس می کند. این پاور پوینت (با تغییرات مخنصری) ترجمه فارسی یکی از مواد آموزشی است که آن را از سال 2009 در جلسات مختلف یا کلاس های آموزشی برای داوطلبان در امور خارجیان و پناه جویان مورد استفاده قرار داده ام.
اسلاید 4 :
2. نگاهی به ساختار جمعیتی آلمان
در آلمان 81 میلیون نفر ساکن هستند، از این تعداد:
16.4 میلیون نفر در پایان سال 2014 پیشینه مهاجرت داشته اند (20.3% کل جمعیت)
از این تعداد:
9.2 میلیون نفر دارای تابعیت آلمانی هستند (56%)
7.2 میلیون نفر خارجی هستند (بدون تابعیت آلمانی با انواع اقامت)
11 میلیون نفر تجربه شخصی مرتبط با مهاجرت را دارا می باشند: یکی از والدین آنها خارجی یا خارجی تبار است، یا در خارج از آلمان متولد شده، یا ابتدا در خارج زندگی کرده و بعدا به آلمان آمده است.
اسلاید 5 :
مهاجرین
پناه جویان/ آواراگان
مهاجرین پیشین
(روس های آلمانی تبار)
شاغلین
بهم پیوستگی خانوادگی، موارد دیگر از جمله: دانشجوئی
شاغلین- از اتحادیه اروپا
شاغلین- خارج از اتحادیه اروپا
پناه جوی سهمیه ای
پناهنده سیاسی، پناهنده تحت پوشش کنوانسیون ژنو
3. مهاجرین و گروه های مختلف زیر مجموعه آن
پناه جویان با اقامت به دلیل انسانی
مهاجرتباران، افرادی با پیشنه مهاجرت
در جستجوی پناهندگی
متقاضی پناهندگی
مهاجرین پیشین افرادی جد پدری یا مادری آنها ملیت آلمانی داشته اند و در اساس به این دلیل آلمانی محسوب می شوند. آنها (اساسا بعد از فروپاشی شوری سابق) از کشورهای شوروی سابق یا دیگر کشورهای بلوک شرق در چهارچوب یک پروژه مخصوص توانسته اند پذیرش خود را مستدلل کرده و با دریافت (پاس) تابعیت آلمانی در آلمان اقامت گزینند. (http://www.bamf.de/DE/Migration/Spaetaussiedler/spaetaussiedler-node.html)
مهاجرت: جابجائی هدفمند محل زندگی و نقطه ثقل زندگی شخص، خانواده، یک جمع یا یک جمعیت.
(http://ome-lexikon.uni-oldenburg.de/begriffe/migration/)
اسلاید 6 :
4. تعریف انتگراسیون
انتگراسیون یعنی چه؟
انتگراسیون مفهومی است که بسیاری در امور اجتماعی و بویژه امور خارجیان از آن تلقی های متفاوت ارائه می دهند. از آنجا که در زبان فارسی واژه ای معادل آن یافت نمی شود و لغاتی چون انطباق، تطبیق یافتن و یا ادغام به تنهائی مناسب، کافی یا گویا نمی باشند، در این متن اصلِ واژه ی لاتین، که بین المللی شده است بکار گرفته می شود.
تعریف: انتگراسیون (لاتین) در علم جامعه شناسی، در لغت به معنی پیوند یک جزء (فرد یا یک گروه) با کل پیکره ی بزرگتر (جامعه) می باشد.
در ارتباط با مهاجرین و خارجیانِ تازه وارد به یک کشور جدید و در نتیجه زندگی ملل و فرهنگ های مختلف با هم و در کنار هم، انتگراسیون عبارت است از: «.یک پروسه یادگیری و تغییر و تأثیر گذاری و تأثیر پذیریِ متقابل که یکی از دستاوردهای آن می تواند تغییر فرهنگ غالب، به معنی هر چه پر بار و غنی تر کردن آن باشد. بدین ترتیب می توان انتگراسیون را یک تبادل بازِ فرهنگی بین خارجیان تازه وارد و آلمانی ها (یا هر کشور دیگری) دانست که در آن قبل از هرچیز جنبه های مثبت هر فرهنگی حفظ خواهد شد و جنبه های دیگر در یک پروسه طولانی، خود را تغییر خواهد داد. از این دیدگاه، انتگراسیون و هویت امری ثابت و جامد و لایتغییر دیده نشده، بلکه به عنوان پدیده های دائما در حال تغییر و دگرگونی، هردم تعریف تازه خود را خواهند داشت.»
اسلاید 7 :
تعریف انتگراسیون
در زمینه امور اجتماعی می توان انتگراسیون را پیوند خوردن فرد تازه وارد با جامعه و جا افتادگی او در کشور و محیط جدید معنی کرد، به نحوی که فرد تازه وارد زمینه های زندگی انسانی و شانس برابر با دیگر اعضاء جامعه را پیدا کرده و به مرور زمان با احساس تعلق نسبت به جامعه، خود را نه میهمان، بلکه عضوی از جامعه احساس کند. بدین ترتیب وی می تواند با رویکرد و برخوردی فعال نسبت به مسائل جامعه واکنش نشان داده و در جهت حل مشکلات آن، مشارکت و همکاری نماید.
لازمه زندگی در کشور جدید، شرکت فعال و مسئولانه فرد تازه وارد در مسائل سیاسی و اجتماعی آن می باشد. بدین ترتیب می توان بر تنظیم سیاست های مناسب که زندگی برابر و رفاه و عدالت اجتماعی همه ساکنین یک کشور را تضمین می کند، تاثیر گذاشت.
براساس آنچه بیان شد می توان انتگراسیون را پروسه ی ادغام و انطباقِ فعال و داوطلبانه، جا افتادگی یا همپیوندیِ یک جزء (فرد یا یک گروه) در کُل (جامعه، کشور) تعریف کرد.
انتگراسیون پروسه ای است که بسته به افراد مختلف مدت زمان و کیفیت آن می تواند متفاوت باشد. انتگراسیون مقدمه و پیش درآمد شهروندی تمام عیار است. مرحله ای که در پایان آن، فرد بطور برابر در همه زمینه ها و در همه عرصه ها در کل جامعه مشارکت دارد.
اسلاید 8 :
5. مراحل انتگراسیون
پس زدن، جدا نگه داشتن، محروم کردن: شخص یا گروه جدید مایل به پیوند با جمع/ جامعه جدید است،
جمع یا جامعه جدید آن را نمی خواهد و پس می زند.
جدائی طلبی: شخص یا گروه مایل به پیوند با جمع/ جامعه جدید نبوده، خود را از آن جدا می داند یا جدا می سازد.
انتگراسیون: شخص یا گروه جدید مایل به پیوند با جمع/ جامعه جدید است، جمع یا جامعه جدید آن را ممکن می سازد.
راه برای پیوند خوردن با کل پیکره باز است.
مشارکت برابر: شخص یا گروه در کل جامعه و در همه جا مشارکت و حضور دارد. موانعی برای این مشارکت در همه زمینه ها وجود ندارد.
گرافیک:
اسلاید 9 :
6. آسیمیلاتسیون یا انتگراسیون؟
در بحث های سیاسی، اغلب اتفاق می افتد که شرکت کنندگان از انتگراسیون سخن می گویند، حال آنکه منظور یا خواسته آنها «آسیمیلاتسیون» می باشد. این موضع بویژه در رابطه با سیاستمداران احزاب راست سنتی (از جمله: حزب سوسیال دمکرات مسیحی در ایالت بایرن- آلمان) به چشم می خورد.
آسیمیلاتسیون: "شبیه شدن- شبیه کردن خود" از طریق سازش یافتن شخص یا یک گروه با محیط. نوعی حل شدن با محیط از طریق پذیرش رفتار و ارزش های گروه یا جامعه ی غالب و تنظیم کردن خود با آن.
این دگردیسی می تواند داوطلبانه باشد یا به دلیل فشار از طرف گروه و جامعه ی غالب، یا می تواند ناشی از خودکم بینی در برابر فرهنگ، مذهب، ارزش، رفتار و . گروه یا جامعه جدید باشد.
اسلاید 10 :
بازیگران اصلی
و پروسه ی یادگیری و تاثیرگذاری متقابل بین آنها
7. بازیگران اصلی در انتگراسیون
اسلاید 11 :
8. انتگراسیون: شرایط و الزامات
انتگراسیون در اساس سه بازیگر اصلی دارد که هر کدام بطور فردی و مستقل وظایفی به عهده داشته و در ارتباطی متقابل با یکدیگر بر همدیگر تاثیر گذاشته و نقش آفرینی می کنند:
- فرد مهاجر (شامل همه افراد و گروه های مختلفی که ذیل شماره 3 آمده است)
- حکومت (کل حاکمیت: شامل دستگاه مقننه، مجریه، اجرائیه ادارات و نهادهای وابسته به آنها)
- جامعه (شامل مردم، نهادهای اقتصادی، نهادهای مدنی، نهادهای مذهبی و البته رسانه ها با جایگاه خاصی که از آن برخوردارند)
اسلاید 12 :
انتگراسیون: شرایط و الزامات
1. فرد مهاجر و وظایف او
- پذیرش و احترام نسبت به جامعه جدید (پذیرش به معنی تائید کامل نیست): سیستم سیاسی، قانون اساسی و ارزش های بنیادین آمده در آن، فرهنگ، مذهب، سنت ها، روش و اِستیل زندگی و.
- پرهیز از انزوای داوطلبانه (پرهیز از زندگی گِتوئی و در لاک خود): تلاش برای زندگی با همدیگر و نه در مقابل همدیگر
- آمادگی برای یادگیری و آموزش: زبان، سیستم و نظم اجتماعی، تاریخ، نوع ارتباط با یکدیگر .
- ارتباطات اجتماعی فعال: با مردم، نهادها ها مراکز و انجمن های مدنی و .
- داشتن هدف و برنامه: هدف برای زندگی جدید در کشور و جامعه جدید، انگیزه داشتن، در برابر سختی ها و مشکلات تسلیم نشدن، زمان و وقت گذاشتن برای همه اینها و مهاجرت را یک فرصت و شانس دیدن
اسلاید 13 :
انتگراسیون: شرایط و الزامات
2. جامعه و وظایف آن
- باز بودن و آمادگی پذیرش: در برابر تازه واردین، در برابر فرهنگ های جدید، مذاهب جدید، سنت های جدید، افرادی با ویژگی
ها و رنگ و چهره متفاوت، انسان هائی با روش های زندگی متفاوت، انسان هائی با هویتی متفاوت که حق دارند آن را حفظ کنند
- احترام و پذیرش نسبت به موارد فوق، همچنین: انتظار آسیمیلاتسیون نداشتن، پس نزدن و از خود دور نکردن، پرهیز از پیشداوری و صدور حکم دسته جمعی وهمه را به یک چشم دیدن، پرهیز از مارک زدن (همه آفریقائی ها در کار فروش مواد مخدر هستند، همه تُرک ها همسرانشان را کتک می زنند، همه مسلمانها .)
- تقویت فرهنگ خوش آمد گوئی
- مهاجرت را یک شانس و فرصت جدید در زندگی دیدن: تنوع و پولورالیسم فرهنگی و فکری را مثبت دیدن، آن را یک سرمایه برای رشد جامعه دیدن
- نقش خاص رسانه ها (رسانه های میلیونی و همگانی و شبکه های اجتماعی): رسانه ها علاوه بر نقش اطلاع رسانی، در عمل نقش تاثیرگذاری در فرهنگ سازی و نظر سازی مردم و جامعه دارند. از این رو لازم است در ارتباط با موضوعات مرتبط با خارجیان و مهاجرین: در انعکاس اخبار حرفه ای بمانند، بر اساس فاکت، اخبار و وقایع را منعکس کنند، دقیق باشند، بحث و گفتگو و تبادل نظر را منعکس کنند، تحلیل ارائه دهند، در عین حال از جوسازی و جنجالی کردن جانبدارانه موضوعات پرهیز کنند
اسلاید 14 :
انتگراسیون: شرایط و الزامات
3. حکومت و وظایف آن
- ایجاد چهارچوب قانونی لازم در زمینه هائی همچون: پناهندگی، اقامت، کار و اشتغال، مسکن، یادگیری زبان، تحصیل و آموزش، بهداشت و درمان، دسترسی و بهره مند شدن از مشاوره های تخصصی و کتابچه های آموزشی به زبان مادری و .
- داشتن طرح و برنامه های کوتاه، میان و دارز مدت. انتقاد در این زمینه: در حال حاضر (2016) هنوز چنین طرحی در آلمان وجود ندارد. انتقاد دیگر: فقدان قانون مهاجرت در آلمان و سمت گیری سیاسی، اقتصادی کلان کشور بر اساس این واقعیت که آلمان کشوری مهاجر پذیر است و تنظیم خود با این واقعیت در همه ی زمینه ها.
- ایجاد چهارچوب های قانونی لازم: در زمینه شانس برابر برای مهاجرین و تازه واردین به آلمان فارغ از مبداء تولد و نام و مذهب و رنگ و ملیت آنها. انتقاد در این زمینه: فقدان مرکزی برای رسیدگی به شکایت مهاجرین در مبارزه بر علیه تبعیض و رسیدگی به دادخواهی آنان.
- عمومی نبودن کلاس زبان دولتی (انتگراسیون کورس): با مضمون یادگیری زبان و شناخت کشور، سیستم و نظم اجتماعی، فرهنگ، سیستم سیاسی، تاریخ و . انتقاد در این زمینه: آنچه به "انتگراسیون کورس" مربوط می شود تماما به مواد قانونی 43 و 44 در قانون اقامت محدود می باشد که آن نیز فقط برای بخش محدودی از مهاجرین می باشد. مدت آن (600 ساعت) کم است و موادی که برای شناخت کشور در نظر گرفته شده نیز کم می باشد.
- کمبود مراکز مشاوره روحی- اجتماعی و ارائه مشاوره به زبان مادری: نه فقط برای تازه واردین، بلکه همچنین برای نسل اول و دوم مهاجرین
اسلاید 15 :
9. چه عواملی انتگراسیون را مانع می شوند؟
به لحاظ شخصی:
- زمانی که خواست و اراده شخصی وجود نداشته باشد
- زمانی که به قدر کافی تلاش نمی شود
- زمانی که نظم و برنامه ای وجود ندارد
به لحاظ ساختاری و سیستماتیک:
- زمانی که طرح و برنامه ای از سوی حکومت و اداره های مسئول وجود نداشته باشد
- زمانی که بودجه و پول لازم موجود نیست یا در نظر گرفته نشده است
- زمانی که نیروی متخصص انسانی لازم موجود نیست یا در نظر گرفته نشده است
اسلاید 16 :
چه عواملی انتگراسیون را مانع می شوند؟
به لحاظ دیدگاهی و فلسفی
- اگر دیدگاه حاکم بر پایه ی پس زدن و عقب راندن مهاجر باشد
- اگر دیدگاه حاکم بر اساس تبعیض برعلیه مهاجر باشد
- وقتی که به لحاظ دیدگاهی شانس برابر برای همه پذیرفته و تضمین شده نباشد
- وقتی که دیدگاه حاکم بر اساس پذیرش و احترام و رواداری نسبت به مهاجر نباشد
- وقتی که دیگاه حاکم در مورد مهاجرین بر اساس پیشداوری یا قضاوت دسته جمعی و همه را به یک چشم دیدن است
- وقتی که دیدگاه حاکم در مورد مهاجرین بر اساس نادیده گرفتن یا نفی هویت دیگری و دیگران باشد (مذهب، عقیده، فرهنگ، سُنت و.)
- وقتی که برداشت های ذهنی غلط و بی پایه و اساس نسبت به همدیگر وجود داشته باشد (مهاجر و جامعه میزبان نسبت به هم)
- فقدان یا کمبود ارتباط و گفتگو با همدیگر (فقدان شناخت از نزدیک نسبت به همدیگر)
- فقدان کار کارشناسی و تحقیقی و پژوهش علمی و میدانی (مثلا در باره چرائی ریشه های خشونت در بین خانواده های مهاجر و مهاجر تبار، فرار نوجوانان مهاجر و مهاجر تبار از مدرسه و دلیل ادامه ندادن تحصیل و .)
اسلاید 17 :
10. چگونه می توان فاصله ها را بالانس کرد و به تعادل رساند؟ارزش های بنیادین مشترک که همه خود را به آن متعهد بدانند چه باید باشد؟
چه چیزی می تواند یک جامعه باز، متنوع و چند فرهنگی را بهم پیوسته نگه دارد؟
علیرغم تفاوت ها، پذیرش و التزام و پایبندی به قانون اساسی و ارزش های بنیادینِ مبتنی بر آزادی و دمکراسی آمده در آن، پایه ی وحدت و همبستگی اجتماعی می باشد. (قانون اساسی بالاتر از شریعت مذهبی و . است)
ارزش های بنیادین
از جمله: رواداری، آزادی عقیده و مذهب و مرام، جدائی دین و حکومت، آزادی بیان، برابری بین زن و مرد، برابری همه ملیت ها، آزادی دسترسی به اطلاعات، پلورالیسم فکری و عقیدتی و سیاسی، نفی خشونت و تاکید بر روش های مسالمت آمیز، حقوق بشر، آزادی گرایش جنسی و سبک زندگی، آزادی حاکمیت قانون.
اسلاید 18 :
11. از چه زمانی من خود را «اِنتِگریت» (همپیوند/ ادغام شده) می دانم؟از چه زمانی تو من را «اِنتِگریت» (همپیوند/ ادغام شده) می دانی؟
https://www.youtube.com/watch?v=5yw2WhIieHM
وقتی که بتونم خوب آلمانی حرف بزنم؟
ویدئوئی که به آن لینک داده شده است دستچین یک سخنرانی مربوط به «اِدموند اِشتویبر» می باشد.
او سالها نخست وزیر ایالت بایرن در جنوب آلمان و یک دوره نیز کاندید صدراعظمی برای آلمان بود.
نحوه سخنرانی او در این ویدئو، او را که بویژه در امور مهاجرین و خارجیان و «انتگراسیون» خیلی سخت گیر بود، به سوژه ای برای منتقدینش تبدیل کرده بود.
اسلاید 19 :
اگر زیاد آبجو بخورم؟ (پر مصرف ترین نوشیدنی الکلی در بین آلمانی ها)
از چه زمانی من خود را «اِنتِگریت» (همپیوند/ ادغام شده) می دانم؟از چه زمانی تو من را «اِنتِگریت» (همپیوند/ ادغام شده) می دانی؟
اسلاید 20 :
اگه سوسیس سرخ شده بخورم؟ (از محبوبترین غذاهای سرپائی در بین آلمانی ها)
از چه زمانی من خود را «اِنتِگریت» (همپیوند/ ادغام شده) می دانم؟از چه زمانی تو من را «اِنتِگریت» (همپیوند/ ادغام شده) می دانی؟