بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :


هوالحق
کارگاه صفحه آرایی

اسلاید 2 :

جلسه اول کارگاه صفحه آرایی
صفحه آرایی در واقع زیر شاخهای است از طراحی گرافیک که در آن به زیباسازی نوشتار و تصاویر پرداخته میشود.
معادل لاتین: (Design Layouts)(Page layout)
به نحوی که مخاطب یا خواننده به راحتی بتواند دریافت صحیحی از نوشتار داشته باشد.
درواقع صفحه آرایی شیوهای است از آراستن کلمات، سطرها، تیترها و تصاویر و نمودارهایی که در ارتباط با متن توسط نویسنده تدوین شده اند.

اسلاید 3 :

شروع مباحث تئوری: صفحه آرایی موضوع آن ایجاد روابط مناسب و موزون بصری بین عناصر نوشتاری و تصویری در فضای مورد نظر می باشد و باعث جلب توجه مخاطب شود که او را به پیگیری، ترغیب و خواندن آن وادار کند. صفحه آرایی به صورت تاریخی توسط حروف چینان و به طور دستی انجام می شده، اما این روزها با پیشرفت علم و تکنولوژی بیشتر از نرم افزارهای کامپیوتری برای این منظور استفاده می گردد.
به عبارت دیگر صفحه آرایی هنر جذب توجه مخاطب به مطالب نشریه و کمک به افزایش توجه او به علاوه ایجاد اشتیاق در دنبال کردن موضوع نشریه است که این مهم با شناخت مخاطب به دست می آید.

اسلاید 4 :

هدف از صفحه آرایی
هدف از صفحه آرایی بالا بردن سرعت و میزان انتقال مفهوم شامل متن و تصویر به مخاطب می باشد. در صفحه آرایی با چیدمان مناسب مطالب و تصاویر به برقراری ارتباط بین مفاهیم و مخاطب کمک می شود. صفحه آرایی هر اثر بازتاب دهنده موضوع کتاب، مجله و یا مقاله است. برای مثال در کتاب کودکان با توجه به گروه سنی مخاطب استفاده از تصویرسازی، فونت، رنگ، قطع و فضای سفیدخوانی متفاوت است. به طور کلی صفحات باید با توجه به قطع، موضوع و مخاطب، چهارچوب و پاراگراف بندی مناسب را داشته باشد. ترکیب بندی هر صفحه نیز با در نظر گرفتن این اصول انجام می شود و برای داشتن یک چهارچوب مناسب لازم است که فضای صفحه موزون و چسم نواز باشد. ابعاد صفحات کتاب موجود عموماً مطابق اندازه های طلایی و یا بسیار نزدیک به آن است.

اسلاید 5 :

پیشینه صفحه آرایی در دنیا
گرافیک در شکل امروزی آن ، پس از انقلاب صنعتی ، یعنی اواخر قرن هیجدهم به ظهور رسید و قبل از آن این اصطلاح خاص طرح های خطی بود . کمی بعد از اختراع ماشین چاپ توسط گوتنبرگ رنگ و لعاب صفحه آرایی جلوه پرنگ تری به خود گرفت ، لازمه راحت خواندن و ترکیب تصاویر با نوشته گوتنبرگ را مجبور کرد که به ظاهر آنها هم اهمیت بدهد و این خود کم کم شروع یک انقلاب هنری در زمینه صفحه آرایی میشود کما آنکه این روند در ایران باستان ما زودتر از سایر قسمتهای دیگر دنیا شروع شده بود.

اسلاید 6 :

پیشینه صفحه آرایی در ایران:
پیشینه صفحه آرایی در ایران، به گذشتههای بسیار دور، یعنی زمانی که سومریها بر روی لوحههای گلی، مفاهیم مرتبط با یکدیگر و ادامه داری را مینوشتند، بازمیگردد. شکل عینی نخستین کتابها، به صورت اتاقی بودهاست که ورقهای خشتی کتاب، که هر کدام چند سانتیمتر ضخامت داشتهاند، در طبقههای نصب شده به دیوارهای این اتاق قرار میگرفتند. سپس، پوست برخی از حیوانات برای تولید کتاب به کار میرود و پس از آن، کتابهای کاغذی رایج میشود

در نخستین سدههای هجری، کتاب آرایی مورد توجه قرار میگرفت و کتابخانهها، شبکههای اداری و درباری و آموزشی، همگی در مسیر نسخه آرایی و فن کتاب سازی، هیأتی نظام مند پیدا کردند. اوج هنر کتاب آرایی در ایران، به دوره تیموری مربوط است اما با شکست جانشینان تیمور و تسلط شاه اسماعیل صفوی بر هرات، از ارزشهای بصری این هنر کاسته نمیشود و همچنان، بهترین دورههای تکاملی خود را میگذراند و فقط در اواخر دوره صفوی ست که هنر کتاب آرایی و نگارگری ایرانی، با تأثیرپذیری از غرب، به تدریج سیر نزولی آغاز میکند.

اسلاید 7 :

نرم افزارهای قابل قبول برای این نرم افزار
Adobe Indesign از مهم ترین نرم افزارهای صفحه آرایی می باشد که با امکانات فراوان، دست طراح را برای انواع خلاقیت باز می گذارد. Microsoft Publisher از دیگر نرم افزارهایی ست که سابقا طرفدار زیادی داشته، اما اکنون جای خود را به نرم افزار شرکت ادوبی داده است. Microsoft word هم امکان صفحه آرایی را برای کاربران غیر حرفه ای به سادگی فراهم نموده تا برای کارهای روزمره به مشکلی برخورد نکنند.

اسلاید 8 :

ترکیب بندی در صفحه آرایی چیست ؟
ترکیب بندی به معنی قرار گرفتن اجزاء مختلف در کنار هم و تشکیل یک “کل” است. در یک صفحه آرایی خوب محل قرارگیری اشیاء در توازن و تعادلی با یک دیگر قرار دارند که حس مطلوبی به بیننده القاء می کنند. با جابجایی اجزاء مختلف در صفحه آرایی خوب می توانید به این حس خوب که همان حس زیباییست دست پیدا کنید. در یک طراحی صفحه آرایی زیبا، ترکیب تصاویر، خطوط، متون، رنگ ها، سایه ها، شفافیت تصاویر، و غیره به صورت متوازن در کنار یکدیگر جای گرفته اند. یک طراح نیازمند دانش و مبانی هنرهای تجسمی و گرافیک جهت یک صفحه آرایی مناسب است. این دانش است که به هنرمند طراح می آموزد تا ترکیب عناصر ملموس مانند، خط، سطح، متن، تصویر، اندازه، شکل، رنگ، تیرگی و روشنی، به همراه کیفیت خاص دیداری آن ها از قبیل تناسب، تعادل، هماهنگی و کنتراست که باعث مستحکم شدن اثر تجسمی می شود را به راحتی به کار گیرد.

اسلاید 9 :

ویژگی یک صفحه آرایی خوب :
مخاطب را در برابر خود متوقف می کند .
توجه بیننده را به خود جلب می کند و وی را به پیگیری وخواندن ان ترغیب میکند .
آمیزش جذابی از حروف و تصاویر را به نمایش می گذارد .
به نحو مطلوب انتظام یا فته است.
به خوبی مخاطب خود را می شناسد.
به خوبی عناصر اصلی طراحی را به خدمت می گیرد.
پیام را به مخاطبین خاص خود منتقل کند.
مفهوم روشنی دارد.
کاملا صریح است و هیچ ابهامی ندارد.

اسلاید 10 :

انواع صفحه آرایی :
صفحه آرایی کتاب
صفحه آرایی روزنامه
صفحه آرایی مجله

اسلاید 11 :

قبل از شروع انواع صفحه آرایی باید در مورد گرید(پایه کار) توضیحاتی داده شود که هر طراح آن را برای موضوع مورد نظر خود با توجه به مجله یا کتاب و . وضع کند. انواع پایه کار برای موضوعات مورد نظر در زیر آورده شده است.

اسلاید 12 :

صفحه آرایی کتاب :شامل سه قسمت است : واحد های پیش از متن ، متن، واحدهای پس از متن . صفحه آرایی کتاب از مهم ترین انواع صفحه آرایی است. که همه این عوامل بستگی به این دارد که ابعاد رایج در آن کشور که قطع کتابها مضرب مشخصی از آنها هستند تا دوریز کاغذ حداقل باشد، عملکرد کتاب و ماهیت کلی آن و در نظر گرفتن ویژگی مخاطبان آن است.
انواع قطع کتاب در ایران
۱ – قطع وزیری: ۲۳٫۵×۱۶.۵ (سایز کتابها اکثراً وزیری است)
۲- اندازه قطع کتاب رقعی : ۲۱.۰ × ۱۴.۱
۳ – سایز قطع رحلی: ۲۸ × ۲۱ (قطع مناسب مجله) ۴ – اندازه قطع وزیری کوتاه: ۲۲×۱۶.۵ ۵ – اندازه کتاب قطع رحلی کوتاه: ۲۶ ×۱۹ ۶ – سایز قطع کتاب رحلی بزرگ: ۳۴×۲۴ ۷ – انداز قطع کتاب جیبی: ۱۵× ۱۱

اسلاید 13 :

صفحه آرایی کتاب :

اسلاید 14 :

صفحه آرایی روزنامه: روزنامه نشریه خبری است که درفاصله زمانی مشخص (یک بار در شبانه روز ) چاپ و توزیع میشود. تمام مراحل تولید رزونامه در تسلط و تابعیت عامل مهم سرعت قرار دارد. باید مطالب روزنامه طوری خوانده شود وکه خواننده براحتی مطالب آن را درک کند بدون دردسر.
قطع روزنامه ها : اندازه روزنامه ها در هر کشور به اندازه کاغذهای استاندارد موجود در آن کشور و ویژگی بصری روزنامه و موضوع مربوط است. چون تیراژ روزنامه ها معمولا زیاد است، نباید هیچ دوریزی داشته باشیم. در تعیین قطع روزنامه، علاوه بر عوامل اقتصادی ، فرهنگ مخاطبان روزنامه هم باید در نظر گرفته شود، باید دید مردم ورزنامه را بیشتر در چه اوقات و مان هایی میخوانند و چه قطع هایی عملکرد بهتری برای آنان دارد.
در روزنامه ها صفحه اول در واقع جلد روی روزنامه است. از آغاز مطبوعات تاکنون اهمیتی ویژه داشته است. تمام صفحه اول یا نیمه فوقانی آن در روزنامه فروشی در معرض دید است. سرلوحه در صفحه اول قرار دارد و موثرترین فضای روزنامه برای خلاقیت های تصویری است، صفحه اول است. مهم ترین خبر در صفحه اول درج میشود عکس های نادر و استثنایی در صفحه اول ارائه میشود.

اسلاید 16 :

صفحه آرایی مجله: مجلات و جلد روی آن در ترغیب خواننده خرید و خواندن مجله سهم مهمی دارد و ماهیت کلی مجله را نشان میدهد. صفحه آرایی مجله در ایران بیشتر در قطع رحلی امکان پذیر است. ماهیت کلی که در هر شماره ثابت میماند اونیفورم میگویند. در طراحی و چیدن مطالب مجله هم گرید نقش مهمی دارد. در صفحه آرایی مجلات شامل : طراحی سرلوحه (لوگوتایپ مجله)، صفحه تبلیغ مجله، صفحه فهرست مجله، داستان ؛ گزارش ، خبر و .. میتوان نام برد. که در این مجال درسی مبسوط به همه این موارد میپردازیم.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید