بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
موضوع: روانشناسی عمومی
مکانیزمهای دفاعی روانی
اسلاید 2 :
مکانیزمهای
دفاعی روانی (1)
اسلاید 3 :
سطوح فعالیتهای روانی از دیدگاه فروید
هشیار (موراد مرتبط با آگاهی)
نیمه هشیار (مواردی که با توجه کردن به خاطر میآیند)
ناهشیار (افکار و اندیشههای ظاهراً فراموش شده)
اسلاید 4 :
ساختمان شخصیت از دیدگاه فروید
نهاد (سرچشمه نیروهای غریزی، تابع اصل لذت)
من (هسته مرکزی شخصیت و قوه مجریه آن، تابع اصل واقعیت)
من برتر ( قسمت اخلاقی و قضایی شخصیت)
اسلاید 5 :
کارکرد مکانیزمهای دفاعی
کارکرد مکانیزمهای دفاعی، دفاع از من (خود) در برابر تحقیر و از هم پاشیدگی و ترقی و استحکام بخشییدن به آن تا جایی است که امکان دارد.
اسلاید 6 :
ویژگیهای مکانیزمهای دفاعی
جنبه ناخودآگاه دارند
کاربرد مکررشان سبب جدایی از واقعیت میشود
قدرت سازگاری دارند
نوعی تسکین تلقی می شوند
اسلاید 7 :
برخی از انواع مکانیزمهای دفاعی
واپسرانی
جبران
دلیلتراشی
اسلاید 8 :
واپسرانی (سرکوبی)
پس راندن و تبعید غیرارادی افکار و انگیزههای ناپسند و تحملناپذیر به بخش ناخودآگاه ذهن
اسلاید 9 :
جبران
وسیلهای برای سرپوش گذاشتن بر روی نارساییها و کمبودها برای ایجاد تعادلی نسبی
اسلاید 10 :
دلیلتراشی
جستجوی علتهایی در دنیای بیرونی برای توجیه اعمال نامناسب خود
اسلاید 11 :
مثال بیاورید
برای هر یک از مکانیزمهای دفاعی واپسرانی، جبران و دلیلتراشی مثال ارائه دهید.
اسلاید 12 :
مکانیزمهای دفاعی
روانی (2)
اسلاید 13 :
برخی دیگر از مکانیزمهای دفاعی
واکنش وارونه
جا به جایی
واپسروی
درونفکنی
اسلاید 14 :
سایر مکانیزمهای دفاعی
فرافکنی
والایش
تبدیل
توجیه عقلی
انکار
اسلاید 15 :
واکنش وارونه (واکنشسازی)
ایجاد ویژگیهای خلقی و رفتاری خاص که برعکس تمایلات درونی شخص باشند.
اسلاید 16 :
جا به جایی یا جانشینی
یعنی جا به جایی احساس هیجانی از شیء اصلی به شیء یا مطلب دیگر یا احساس روانی، از شخص یا شیء به شخص یا شیء دیگر
اسلاید 17 :
برگشت (واپسروی)
از دست دادن تکامل ایجاد شده و بازگشت به سطوح پایینتری از هم زیستی که دارای طرحهای نارسایی از طرز فکر و احساسات و هیجانات و رفتار است.
اسلاید 18 :
درونفکنی
بردن پارهای از جنبههای موقعیتهای مختلف (دنیای بیرونی) به درون خود
اسلاید 19 :
فرافکنی
نسبت دادن اندیشهها و افکار غیرقابل پذیرش و تقصیرها و اشتباههای خود به دیگری و در نتیجه آرام شدن
اسلاید 20 :
والایش
منحرف شدن تمایل از هدف اصلی و ظهور آن در فعالیت مورد پسند جامعه