بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

شی (Object):

به هر مفهوم یا هر چیز قابل درکی که بشود با خصوصیات و رفتار مستقل آن را از یک محیط بازشناسی کرد.

کلاس (Class):
مفهومی انتزاعی برای دسته بندی اشیاء
نشان دهنده خصوصیات و رفتار گروه خاصی از اشیاء
خصوصیات و رفتارها مشخص هستند

صفت(Attribute):

هر شی ء یکسری خصوصیات دارد که به آنها صفت گفته می شود که در واقع یک مقدار یا ارزش مشخصی برای آن وجود دارد.

اسلاید 2 :

زمان تحلیل و طراحی و برنامه نویسی کاهش می یابد و در نتیجه موفقیت افزایش می یابد.
برنامه زمان بندی پروژه را بصورت چشمگیری کاهش می دهد.
توسعه سیستم را تسریع می کند.

اسلاید 3 :


یک متدولوژی مجموعه ای از روش ها و توصیه ها می باشد که به همراه راهبرد مشخص و طی مراحل مختلف از توسعه سیستم بکار گرفته می شود.
یک چارچوب مشخص است که ترتیب گام به گام راهکارهایی را که به توسعه محصول نهایی کمک می کند، مشخص می نماید.
یک متدولوژی دارای ابزار تعریف شده و مدل مفهومی می باشد و از یک گرامر مشخص استفاده می کند.
هر متدولوژی برای انجام کارها از تعدادی ابزار و تکنیک استفاده می کند.
برای مثال مدل شی گرا یکی از متدولوژیهای توسعه نرم افزار می باشد.
از جمله متدولوژیهای شی گرا می توان به UML اشاره کرد.

اسلاید 4 :

UML مخفف Unified Modeling Language است.
UMLیک زبان استاندارد به منظور مشخص نمودن، پیش بینی، ایجاد و مستندسازی تولیدات نرم افزاری است.
مجموعه ای است از بهترین امکانات مهندسی به منظور استفاده در سیستم های بزرگ است.
UML یک ابزار ویژوال بوده که از انواع متفاوتی از نمودارها استفاده می کند
و هر یک از نمودارهای آن امکان مشاهده یک سیستم نرم افزاری را از دیدگاهی متفاوت و با توجه به درجات متفاوت در اختیار توسعه دهنده قرار می دهد.

اسلاید 5 :

UML دارای مزیت های زیر است:

درستی دریافت درخواست مشتری
جلوگیری از ابهام و دوباره کاری در نوشتن برنامه
تفکر مبتنی بر برنامه نویسی شی گرا است


UML یک زبان برنامه نویسی بصری(Visual) نمی باشد.

اسلاید 6 :

UML فقط از چند تا نمودار تشکیل شده است که با کمک این نمودارها ما قادر خواهیم بود از چند جهت سیستم را بسازیم یا ببینیم.برای مثال تحلیلگران، طراحان، کد کنندگان، مشتری، پشتیبانان فنی هر کدام از این نقش ها وابسته به یک جنبه از سیستم می باشند و هر کدام سطح متفاوتی از جزئیات را نیاز دارند.برای مثال کد کنندگان باید طراحی سیستم را بفهمند تا قادر باشند آن را به کد تبدیل کنند ولی مشتری به چنین اطلاعاتی احتیاج ندارد پس باید دید دیگری از سیستم به مشتری نشان داد تا بفهمد کل سیستم چه کاری انجام می دهد.UML زبانی است که به واسطه نمودارهای مختلف خود فهم سیستم را برای تمام افراد مرتبط با پروژه فراهم می کند.

اسلاید 7 :

نمودار موارد کاربرد رفتار سيستم را از ديد ناظر بيروني نشان مي دهند. منظور از ناظر بيروني هر چيزي است كه در بيرون از سيستم قرار دارد و با سيستم در تعامل است. ناظر بيروني ممكن است يك شخص، يك سيستم اطلاعاتي ديگر يا يك وسيله سخت افزاري باشد.
نمودار موارد کاربرد خلاصه‌اي از سناريو است که يک وظيفه يا هدفي خاص را مشخص مي کند. در نمودار موترد کاربرد بجاي تاکيد بر چگونگي انجام يک وظيفه (How) بر روي خود اهداف يا وظايف (What) تاکيد ميشود.
نمودار موارد کاربرد به ما کمک می کند تا نیازمندیهای سیستم را درک کنیم.
این نمودار به راحتی قابل درک است به صورتی که هم توسعه دهنده گان سیستم و هم مشتری می تواند با آن کار کند.

اسلاید 8 :

سناريو: بيمار به کلينيک مراجعه ميکند و يک وقت براي checkup ساليانه مي خواهد. منشي اولين زمان خالي را از ليست قرارهاي پزشکي پيدا کرده آن زمان را به بيمار اعلام ميکند.

اسلاید 9 :

عناصر عمده نمودار موارد کاربرد عبارتند از:
قالب(Use Case): قالب ها زیر سیستم های موجود در سیستم هستند که وظیفه خاصی را بر عهده دارند و از دید کاربران قابل مشاهده است. قالب با بیضی نشان داده می شود.
برای هر یک از زیر سیستم ها باید اسمی انتخاب کنیم. این اسم باید نشان دهنده کاری باشد که که زیر سیستم نشان می دهد.
به عنوان مثال در سیستم دانشگاه برای دانشجو زیر سیستم انتخاب واحد و حذف و اضافه را داریم.

اسلاید 10 :

بازیگران(Actor):مردمانی هستند که با سیستم در ارتباط می باشند. با سیستم تعامل دارند.دیاگرام بازیگران به شکل زیر است:
برای هر بازیگر متناسب با نقش ای که در سیستم دارد، نامی را در نظر می گیریم. که به این کار یادداشت سازی بازیگر گفته می شود.
به عنوان مثال برای سیستم دانشگاه بازیگران زیر را داریم:
دانشجو، استاد، مسئول سایت، مسئول آزمایشگاه و ...

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید