بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

اگر فکر می کنید که موفق می شوید یا شکست می خورید، در هر دو صورت درست فکر کرده اید.

آنتونی رابینز

اسلاید 2 :

تاریخچه

ان.ال.پی چگونه شکل گرفت؟

در اوایل دهه ۷۰ دو نفر آمریکایی به نامهای جان گریندر (زبان شناس) و ریچارد بندلر (روان شناس) شروع به مطالعه و تحقیق بر روی فعالیتهای درمانی سه روان درمانگر مشهور آن زمان کردند. این ۳ نفر عبارت بودند از:

فرتیز پرلز (موسس مکتب گشتالت درمانی)

ویر جینیا سایتر (روان شناس مربوط به مسائل خانواده)

میلتون اریکسون (هیپنوتیزم درمانگر معروف که هزاران نفر را از طریق هیپنوتیزم درمان کرده بود)

 به این علت این ۳ روان درمانگر را برای کار خود انتخاب کردند چون آنها در حرفه شان، بهترین در زمان خود بوده و هر یک تا به حال افراد بسیار زیادی را درمان کرده بودند .

 پس از چند سال تحقیق و مطالعه مستمر بر روی فعالیتهای این ۳ روان درمانگر به این نکته مهم واقف شدند که با اینکه آنها ظاهرا از روشهای متفاوتی برای روان درمانی استفاده می کردند اما وجود اشتراک زیادی در شیوه های درمانی این ۳ نفر وجود داشت .

دانش NLP  توسط Richard Bandler دانشجوی روانشناسی و John Grinder استاد زبان شناسي در دانشگاه UCSC در سال 1975 به جامعه علمي و همچنين مردم عادي معرفي شد.

اسلاید 3 :

تعریف

ان.ال.پی ، دانش تأثیر کلام بر رفتار و همچنین تغییر در رفتار ها و الگوها با توجه به شناخت سیستم ذهن و نحوه عملکرد آن می باشد که دامنه بسیار وسیعی از تکنیک ها را برای رسیدن به موفقیت شامل      می گردد .

اسلاید 4 :

ان ال پی علمیست کاربردی و تاثیر گذار که از ۳ بخش تشکیل شده :

 ۱- مهارتهای کلامی                 ۲- مهارتهای ذهنی                  ۳- مهارتهای رفتاری  

بخش اول به انسان کمک میکند تا برنحوه عملکرد و گفتگوهای درونی وبیرونی تسلط داشته باشد . در ابتدا نحوه برقراری ارتباط با خود و ضمیرناخودآگاه سپس کنترل و هدایت ارتباطات بیرونی در جهت رسیدن به اهداف

در بخش مهارتهای ذهنی شما با تمرین و ممارست ومتمرکز کردن ذهن بر اهداف اصلی انرژی ذهنی و اراده خود را تقویت میکنید که انرژی ذهنی و جسمی شما را ارتقا میدهد . در این بخش شما با الگوبرداری از انسانهای موفق میتوانید ذهنتان را درجهت موفقیت برنامه ریزی وفرماندهی کنید .

در بخش مهارت های رفتاری شما با ریشه یابی و نظارت بر رفتار و عملکردتان بمرور یاد میگیرید هر حرکتی را آگاهانه واز روی تفکر وتمرکز در لحظه انجام دهید . بسیاری از الگوهای رفتاری ما از دوران کودکی بدون انتخاب به ما ارث رسیده اند که بسیاری از این الگوها با اهداف و خواسته های ما در تضاد هستند وبصورت ناخودآگاه بررفتار و کردار ما تاثیرگذار بوده همچون تارهای نامرئی جلوی پیشرفت و خلاقیت در زندگی را از ما میگیرند اما با عملکرد آگاهانه و ریشه یابی موانع ، ترس ها ، تفکر در لحظه ، تمرین و ممارست میتوانید همانی باشید که میخواهید  .

اسلاید 5 :

ان ال پی چیست ؟

ان ال پی - N.L.P مخفف Neuto Linguistic Programming است و ترجمه آن به فارسی "برنامه ریزی عصبی کلامی”     می شود.

هر کاری در دنیای ما از یک برنامه ریزی شروع شده است وتمامی کارهای روزمره بر طبق یک برنامه ریزی می باشد

رفتارهای انسان نیز بر اساس برنامه ریزی می باشد که بر اساس تجربه ها و یادگیریها از زمان شکل گرفتن او در رحم مادر بوجود می آید که بسیاری از آنها کنترل شده و یک سری کنترل شده نمی باشد

اعمال کنترل شده ما را ضمیرآگاه ما فرمانده ای می کند و قسمت دوم را ضمیرناخودآگاه برای ما برنامه ریزی نموده و انجام   می دهد.

این ضمیر قسمتی از مغز بوده که بر طبق بعضی از نظریه ها محل آن در افراد راست دست در قسمت چپ مغز و در چپ دست ها به عکس می باشد.

این ضمیر در تمامی حالات در حال برنامه ریزی برای ما بوده بطوریکه در پشت هر برنامه هدفی نهفته است و مقصود از آن حمایت از ما می باشد،

این برنامه ریزی در سه مرحله انجام می شود:

 1- تجربه های شخصی    2- بررسی و تحلیل    3- اطلاعات جدید دریافت شده

 

اسلاید 6 :

مغز انسان به دو قسمت تقسيم مي گردد : خودآگاه و ناخودآگاه . شايد تا کنون بارها از زبان دانشمندان شنيده باشيد که افراد تنها از 10% ذهن خودآگاه خود استفاده مينمايند .  بايد توجه داشت که ضمير ناخودآگاه بسيار بزرگ تر و نيرومند تر عمل مي کند و در حدود 90% ديگر از واکنش هاي ذهني ما را نيز همين قسمت تحت کنترل خود دارد.

اسلاید 7 :

انتخاب با توست، میتوانی بگویی:

صبح به خیر خدا جان

یا بگویی : خدا به خیر کنه، صبح شده .

( وین دایر)

اسلاید 8 :

مفاهيم اصلي و كليدي ان ال پي

پيش فرضها : پيش فرضها مراجع ارزشيابي و قضاوت شما در مورد هر موضوعي هستند .

باور : پيش فرضهايي كه به صحت آنها ايمان بياوريم ، تبديل به باور مي شوند .

خاطرات : تجربيات گذشته شما وابسته به نوع دركي كه از كيفيت زندگي داشته ايد ، نقاط مرجعي هستند كه براي انطباق گذاري و ارزشيابي تجربيات جديد مورد استفاده قرار مي گيرند .

ارزشها : ارزشها يا ضدارزشها معيارهاي اندازه گيري و ارزيابي شما براي ارزشگذاري مفاهيم هستند .

عادتها :‌ مسيرهاي مشخص و تكرارپذير رفتاري را عادت مي گويند .

باورها ، ارزشها ، خاطرات و عادتهاي ما تشكيل نظام بسيار نيرومند و تعيين كننده اي رو در ساختار ذهن ميدند كه ما از اين نظام بعنوان مركز كنترل و فرماندهي ذهن تعبير مي كنيم .

 

اسلاید 9 :

تمركز : تمركز بر دو نوع است . تمركز آگاهانه و تمركز ناخودآگاه . تمركز آگاه جهت گيري و بسيج شدن تمام امكانات و ابزارهاي آگاهي خود بر روي يك موضوع خاص مي باشد و تمركز ناخودآگاه زماني اتفاق مي افته كه پهنه وسيع ناخودآگاه ذهن با دركي مستقل از شعور و آگاهي فرد ، فرآيندها و پردازشهايش را معطوف به موضوعي خاص مي نمايد . معمولاً تمركز ناخودآگاه قدرتمندتر و موثرتر از تمركز آگاهانه است .

نشانگرها : نشانگرها عبارتند از حركات يا ژستها و تيپهاي رفتاري و شخصيتي كه نشان دهنده فرآيندهاي ذهني مورد استفاده فرد مي باشند . با استفاده از نشانه هاي مشهود در رفتار بيروني مي‌توان به پردازشهاي ذهني فرد پي برد .

مشاهده دقيق : با افزايش مهارتهاي مشاهده صحيح و دقت در كيفيت ظاهر و رفتار افراد ، مي توان تحليل مشخص و جهت داري از مفهوم رفتار او ارائه داد .

سنجش جزئيات : مشاهده جزئيات رفتار يك فرد و تفكيك شاخصهاي جزئي ظاهر عملكرد او مي تواند كمك شايسته اي به تحليل دقيق و مناسب رفتار و افكار و احساسات او را داشته باشد .

اسلاید 10 :

كيفيت حواس : افراد در استفاده از حواس پنجگانه خويش از كيفيتهاي مختلف و متفاوتي برخوردارند . كيفيت و طرز استفاده از ابزار بيان ، نوع گفتار ، شكل ابراز احساسات ، كيفيت شنيدن و نوع واكنشهاي جسمي در ارتباط مقوله هاي مختلف ، اطلاعات مهمي در ان ال پي براي تحليل فرد مي باشد .

ديدگاه : ديدگاه عبارت است از نوع نگاه و نگرش فرد نسبت به يك موضوع خاص

تغيير موقعيتهاي ادراكي : همانطور كه زواياي ديد مختلفي را مي توان به هنگام در نظر گرفتن يك وضعيت اتخاذ نمود ، موقعيتهاي ادراكي بي شماري نسبت به موضوعي واحد وجود دارد . تغيير موقعيت ادراكي يعني توانايي و مهارت نگرش از زاويه اي متفاوت از حالت فعلي و دگرگوني درك استنباط از يك موضوع واحد .

شرطي سازي :شرطي سازي يا شرطي شدن به مفهوم بروز يك واكنش شخصيتي ثابت ، نسبت به محركي خاص به طور ناخودآگاه است .

شخصيت : شخصيت عبارتست از بالفعل شدن و جاري شدن پردازشهاي ذهني ، در نمادهاي دروني و بيروني وجود انسان . شخصيت هر فرد خروجي واكنشهاي ذهني اوست و شامل سه بعد افكار ، رفتار و احساسات مي باشد

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید