بخشی از مقاله


دیباچه
کنترل کلمه ای است که بشر از ابتدای خلقت به دنبال شیوه های گوناگون آن بوده است. بشر نخستین(ناندرتال) با آزمون روش های مختلف به دنبال رام کردن طبیعت و بارور کردن زمین بود. با تشکیل جوامع بشری از کوچکترین شکل خود(خانواده)انسان به دنبال تحت اختیار گرفتن جنبه های مختلف زندگی بوده است. به دنبال گسترش زندگی اجتماعی و بوجود آمدن مبانی حکومتی، افراد مختلف به سبب قدرت، مکنت، اصالت خانوادگی و... در پی کسب برتری نسبت به

سایرین که منجربه در دست داشتن اختیار خود و دیگران بوده، تلاش میکردند. به دنبال این خصیصه که حس جاه طلبی انسان را تحریک می کرد برای بدست آوردن قدرت و کنترل بیشتر میان جوامع مختلف جنگهای خونینی رخ داده است که حتی در صده های اخیر نیز شاهد آن بوده ایم.


با شکل گرفتن فناوری و خارج شدن بشر از ورطه جهالت تلاش برای بدست گرفتن کنترل، انسان را به یافتن شیوه های جد ید برای ارضای آز خویش وا داشت. با اختراع اسلحه دیگر دوران شمشیر و کمان به سر آمد. با به میدان آمدن توپ و تانک دیگر جایی برای اسب و منجنیق نبود.


اما در دنیای فناوری هیچ چیز متوقف نمی شود. با کشف کامپیوتر و هوش مصنوعی زندگی بشر به کلی دگرگون شد. با این اکتشافات از ارزش جنگ افزار روزبه روز کاسته می شد و بر اهمیت تبلیغ و علوم وابسته به هوش مصنوعی افزوده می شد. اندک اندک کنترل جنبه فیزیکی خود را به جنبه فکری بدل می کرد و تشنگان قدرت به دنبال راههای کنترل افکار افتادند و نه کنترل اجسام.


اما اگر به سطح خرد جامعه بنگریم در می یابیم که هر انسانی چه برای ارضای حس جاه طلبی و چه برای رفاه و آسایش خود به دنبال روشهایی برای کنترل و تحت اختیار داشتن شئونات زندگی خود است. این کنترل شامل اعضای خانواده، اسباب زندگی، لوازم کـــار و... می شود.
با نگاه به زندگی بشری از زمان شکل گیری بنیان زندگی خانوادگی مشاهده می کنیم که اولین مظهر پیشرفت بشریت در خانه انسان نمایان می شود و همواره این پیشرفت برای توسعه رفاه انسان بوده است.


از زمان اختراع چرخ تا اولین کامپیوتر و لامپ خلا ء اسباب زندگی به شکل شگرفی دچار دگرگونی شده اند. اما تغییرات عمده در نیم قرن اخیر رخ داده است که کامپیوتر وارد زندگی شخصی هر فرد شده و هر که بیشر و بهتر از مزا یای آن مطلع شد و بهره برد، رفاه بیشتری خواهد داشت.


امروزه کار بدانجا رسیده است که انسان حاضر نیست حتی برای خاموش کردن یک چراغ از جای خود حرکت نماید و حال که فن آوری اینچنین اجازه ای به او میدهد او نیز حریصانه طالب آن است. امروز حتی می توان از فواصلی بعید به کنترل آنچه مربوط به ماست بپردازیم، کاری که بشر نخستین در رویا میدید.
در این پایان نامه برحسب موضوع به ارائه شمایی از یک سیستم کنترل وسایل(اسباب منزل,خطوط تولیدات صنعتی,...) از طریق فناوری اینترنت به عنوان یک شبکه ارتباطی و از راه دور می پردازیم. در این راستا سعی شده است تا از سخت افزار و نرم افزار مناسب استفاده شود، اما ذیق وقت و در بعضی موارد کمبود امکانات دایره مقدورات را تنگ نمود و حاصل آن،این پایان نامه است که تقدیم میگردد.

 

فصل اول _ پیش درآمد
- اتوماسيون صنعتي
درابتدا بهتر است کمی با مفهوم اتوماسیون یا به معنای ساده تر کنترل دستگاههای صنعتی با استفاده از کامپیوتر آشنا شویم.

1-1- لزوم استفاده از اتوماسيون صنعتي
با توجه به پيشرفت بسيار سريع تكنولوژي و وجود رقابت‌هاي شديد در بين صنعت‌گران دو مقوله دقت و زمان در انجام كارهاي توليدي و خدماتي بسيار مهم و سرنوشت‌ساز شده است. ديگر سيستم‌هاي قديمي جوابگوي نيازهاي صنعت توسعه يافته امروز نبوده و به كار بردن سيستم‌هايي كه با دخالت مستقيم نيروي انساني عمل مي‌كنند، امري نامعقول مي‌نمود. چرا كه در اين موارد دقت و سرعت عمل سيستم بسيار پايين و وابسته به نيروي كاربر است.
بنابراين ماشين‌هاي هوشمند و نيمه‌هوشمند وارد بازار صنعت شدند و بعد از مدتي آن چنان جاي خود را پيدا كردند كه علاوه بر زمينه‌هاي صنعتي در كارهاي خدماتي نيز جايگاه ويژه‌اي يافتند. كنترل سيستم‌هاي بسيار پيچيده‌اي كه قبلا غيرممكن بود به راحتي انجام مي‌گرفت. مكانيزه كردن سيستم‌ها و ماشين‌آلات (اتوماسيون صنعتي) مقوله بسيار مهم و پرطرف‌داري شده و نياز به آن هر روز بيشتر و بيشتر مشهود مي‌شود.


اتوماسيون صنعتي در زمينه‌هاي بسيار گسترده‌اي كاربرد دارد. از مكانيزه كردن يك ماشين بسيار ساده كنترل سطح گرفته تا مكانيزه نمودن چندين خط تولیدي و شبكه كردن آن‌ها. با نگاهي به محيط اطرافمان مي‌توانيم نمونه‌هاي بسيار زيادي از كاربرد اتوماسيون را در اغلب زمينه‌ها پيدا كنيم. اتوماسيون در واحدهاي مسكوني جديد، در شــبكه‌هـاي مـخـابـراتي، در سيـستـم‌هاي دفــــع فاضـلاب، سـيسـتم توزيع برق، كارخانجات مختلف و ... .


در يك سيستم اتوماسيون شده كنترل پروسه توسط ماشين انجام مي‌شود و در اين سيستم‌ها دخالت انسان به حداقل و در برخي موارد به صفر رسيده است. سيستم با گرفتن سيگنال‌هاي ورودي از قطعاتي نظير سنسورهاي تشخيص فشار، رنگ، سطح مايعات، قطعات فلزي، سنسورهاي دما، ميكروسوئيچ‌ها، كليدها و شستي‌ها، واسط‌هاي كاربر با ماشين و نظایر آنها وضعيت موجود را حس كرده و بررسي مي‌كند و سپس در مورد عكس‌العمل ماشين تصميم‌گيري كرده و فرمان‌هاي لازمه را به قطعات خروجي كه تحت كنترل ماشين هستند، اعمال مي‌كند. با توجه به مواردي كه ذكر شد مي‌توان ساختار يك سيستم اتوماسيون را بدين صورت ليست نمود:


- قطعات ورودي شامل سنسورها، سوئيچ‌ها و ...؛
- قطعات خروجي مثل موتور، پمپ، شير برقي، نشان‌گرها؛


- يك كنترل داخلي با CPU براي پردازش داده‌ها و اجراي برنامه كنترلي سيستم و حافظه براي ذخيره نمودن برنامه كنترلي و اطلاعات دريافتي از قطعات ورودي؛
- يك واسط بين كاربر و ماشين در مواردي كه نياز به انجام تنظيمات توسط كاربر داريم و يا مي‌خواهيم يك سري اطلاعات و آلارم‌ها را به اطلاع كاربر برسانيم.
توجه داشته باشيد با بالا بردن سرعت و دقت كنترلر مورد استفاده در سيستم اتوماسيون شده و انتخاب درست آن بر طبق كاربردي كه از آن انتظار داريم مي‌توانيم امكانات و قابليت‌هاي سيستم را بالاتر ببريم. به عنوان مثال در يك سيستم ساده كنترل سطح مخزن سرعت پاسخ‌گويي سيستم در حد چند ثانيه هم براي اين كار كافي خواهد بود. اما در سيستم‌هاي پيچيده موقعيت‌ياب يا پردازش تصوير به سيستم‌هاي بسيار معتبر و دقيق‌تر احتياج داريم و سرعت پاسخ‌گويي در حد ميكروثانيه براي ما لازم است.


به عنوان مثال در مواردي كه نياز به كنترل در يك محيط نامساعد داريم و استفاده از نيروي انساني بسيار مشكل و يا غيرممكن است، چه كار بايد كرد. در محيط‌هايي با شرايط آب و هوايي بسيار بد و با مناطق جغرافايي صعب‌العبور و يا در محيط‌هايي كه آلودگي صوتي و يا آلودگي‌هاي شديد تنفسي دارند، در اين موارد ايمن‌تر و با صرفه‌ترين گزينه اتوماسيون كردن سيستم‌ها و استفاده از ماشين به جاي انسان است.


اجراي كامل سيكل كنترلي، گرفتن گزارشات لازم در حين انجام عمليات كنترلي، قابليت تغيير سيكل كاري و تعريف نمودن پارامترهاي كنترلي، امكان انجام كنترل دستي در موارد اضطراري و ... حال به مثال ديگري مي‌پردازيم. حساب كنيد در يك سيستم بسيار ساده بسته‌بندي محصولات غذايي براي بسته‌بندي هزار كيلو شكر در بسته‌هاي يك كيلويي به چند نفر و چه قدر زمان احتياج داريم. چند نفر براي وزن كردن محصول، چند نفر براي آماده‌سازي پاكت‌ها، چند نفر براي پر كردن پاكت‌ها و بسته‌بندي آن، زدن تاريخ مصرف و ... . در اين گونه سيستم‌ها مشكلات زيادي وجود دارد كه به برخي از آن‌ها در زير اشاره شده است:
- زياد بودن تعداد نفراتي كه در اين قسمت كار مي‌كنند؛


- نياز به محيط كاري بزرگ‌تر تا بتوان از شلوغي ناشي از تعدد نيروي انساني كاست؛
- خستگي و دقت پايين افراد؛
- صرف زمان زياد؛
- هزينه بسيار بالا؛


- بازدهي بسيار اندك؛
- كيفيت بسيار پايين محصولات؛
از اين مثال‌ها در صنعت بسيار زياد بوده است. به هر حال نتيجه‌اي كه از آن‌ها مي‌گيريم اين است كه نياز به اتوماسيون يك نياز غيرقابل اجتناب بوده و استفاده از آن روز به روز بيشتر خواهد شد. در نتيجه استفاده از اين نوع سيستم‌ها لحظه به لحظه بر كيفيت محصولات و خدمات افزوده و صنايعي را كه از اين سيستم‌ها استفاده مي‌كنند، بي‌رقيب و قدرتمند مي‌سازد.

2-1- تاريخچه سيستم‌هاي كنترل
سير تحولات سيستم‌هاي كنترل را مي‌توان به چهار مرحله زير تقسيم نمود:
1- سيستم‌هاي كنترل پنوماتيكي
2- سيستم‌هاي كنترل الكترونيكي


3- سيستم‌هاي كنترل مستقيم ديجيتال
4- سيستم‌هاي كنترل غيرمتمركز (DCS)

1-2-1- سيستم‌هاي پنوماتيك
پيش از استفاده از سيگنال‌هاي الكتريكي براي كنترل دستگاه‌ها در صنعت، از ابزارهاي نيوماتيك استفاده مي‌شد. به اين ترتيب كه به هر ابزار فيلد تغذيه هوا با فشار استاندارد psi100 متصل مي‌شد و سيگنال‌هاي ورودي سيستم كنترل و نيز فرمان‌هاي كنترلر به صورت تغييرات فشار در خطوط هواي بين وسيله و كنترلر منتقل مي‌شد.


موارد مورد نياز در سيستم‌هاي نيوماتيك براي برقراري ارتباط شامل كمپرسورها، خطوط هوا، رگولاتورها، خشك‌كن‌ها و ... مي‌باشد. سيگنال فرستاده شده از وسيله در كنترلر به كمك كنترلرهاي تناسبي، PID، PI فرمان لازم براي عمل‌گر را توليد مي‌كند.


در اين راستا، در دهه 1950 اولين كنترلرهاي پنوماتيكي به بازار عرضه شدند. بسياري از پالايشگاه‌ها و صنايع شيميايي و پتروشيمي هنوز از اين نوع سيستم‌ها استفاده مي‌كنند. سيستم‌هاي پنوماتيكي از نظر ايمني براي محيط‌هاي آتش‌گير مناسبند و در ضمن بسيار بادوامند، اما به علت پايين بودن سرعت پاسخ، اين تجهيزات براي كنترل‌هاي پيشرفته مناسب نمي‌باشند. در ضمن تابلوهاي كنترل از اين نوع حجم زيادي را اشغال مي‌كنند.

2-2-1- سيستم‌هاي الكترونيك
در سال 1947 شركت Bell توانست مدار مجتمع را اختراع نمايد و در دهه 1960 از آن در ساخت تجهيزات كنترلي از نوع الكترونيك استفاده شد. حجمي كه اين تجهيزات اشغال مي‌كنند كمتر از نوع پنوماتيك است و لذا پنل‌هاي كنترل الكترونيك كم حجم‌ترند ولي در عوض محافظت اين سيستم‌ها مشكل‌تر است. جلوگيري از اتصال كوتاه شدن و جرقه زدن در اين تجهيزات بسيار مهم است. يكي ديگر از مشكلات مسأله آلوده شدن سيگنال‌ها به نويز مي‌باشد كه با تمهيدات لازم بايد از آن جلوگيري نمود.

3-2-1- سيستم‌هاي كنترل ديجيتال
در اوايل دهه 1970 استفاده از كامپيوتر براي كنترل فرآيند تجربه گرديد. در اين نوع سيستم كنترل، يك كامپيوتر كل فرآيند را كنترل مي‌نمايد. در صورت خرابي كامپيوتر مي‌توان از يك كامپيوتر ديگر كه به صورت Standby كار مي‌كند، استفاده نمود.

4-2-1- سيستم‌هاي كنترل غيرمتمركز
با معرفي ميكروپروسسورها و ميكروكامپيوترها به بازار كارهايي كه در يك پروسه بر عهده يك كامپيوتر بود، بين ميكروپروسسورها و ميكروكامپيوترها تقسيم شد و باعث به وجود آمدن نسلي از روش كنترل به نام DCS شد.


DCS مخفف Distributed Controller System است، هدف از آن انجام عمليات كنترلي به صورت غيرمتمركز است. بر خلاف ظاهر سيستم DCS كه كليه كنترلرها به اتاق كنترل آورده شده‌اند و به نظر مي‌رسد كه كنترل به صورت متمركز انجام مي‌شود. اين در حالي است كه در سيستم‌هاي نيوماتيك كنترلرها اكثرا به صورت محلي وجود دارد كه در سايت نصب شده‌اند: در DCS ديگر كنترلري در محل سايت نداريم؛ آن چه اساسا در سيستم DCS رخ مي‌دهد، تقسيم عمليات كنترلي بين چندين كنترل‌كننده است كه در اتاق كنترل قرار گرفته‌اند؛ به دليل همين تقسيم است كه سيستم توزيع‌پذير نام‌گذاري شده است.


در اين سيستم حلقه‌هاي ساده‌اي متشكل از فيلد و كنترلر وجود دارد كه اين كنترلرها (ميكروپروسسورها) در يك لايه بالاتر در سطح supervisor به هم متصل هستند.
براي DCS مي‌توان چهار سطح كاري در نظر گرفت:
1- فيلد
در اين سطح ما با سنسورها و عملگرها سر و كار داريم.


2- مارشال كابينت
ترمينال‌هايي كه سيم‌كشي را مرتب مي‌كنند. در اين ترمينال‌ها ايزولاتور، سدهاي تغييردهنده سيگنال به طور دلخواه و ... موجود است.
3- ايستگاه فرآيند


شامل كابينت‌هايي است كه داخلشان كارت I/O و كنترلرها قرار دارد.
4- ايستگاه اپراتور
جايي كه اپراتور مي‌نشيند كارخانه را نظارت مي‌نمايد.
در اين جا گذرگاه I/O به صورت سريال است و كنترلرهاي مختلف از طريق شاه‌راه داده‌ها به هم متصل هستند و گاهي از پروتكل RS485 يا RS232 استفاده مي‌كنند. معمولا پروتكل شاه‌راه داده‌ها را توسط يك واسط تبديل به پروتكل اترنت مي‌نمايند. مثلا از انواع اين واسط‌ها مي‌توان به HDL اشاره كرد. ارتباط LAN از طريق كابل كواكسيال؛ زوج سيم يا فيبر نوري صورت مي‌گيرد. در سيستم DCS، PID در كنترلرها انجام مي‌شود. نكته بسيار مهم در مورد DCS قابليت ذخيره‌سازي اطلاعات است. در سيستم‌هاي قديمي چنان چه از اطلاعات به دست آمده استفاده نماييم، اطلاعات از بين مي‌رود.
در حالي كه سيستم DCS قابليت ذخيره‌سازي اطلاعات دارد. مشكل عمده در سيستم‌هاي DCS، وابسته به سازنده بودن اين سيستم است. مثلا اگر كنترلر از يك شركت خريداري كنيم، قطعات يدكي را هم بايد از همان شركت بخريم.


هم‌چنين مسأله داشتن يك سيستم در حال خواب در صورت بروز خرابي در سيستم به صورت مطمئن در سيستم‌هاي DCS حل شده است و در صورت از كار افتادن يك پردازنده، پردازنده ديگري به صورت اتوماتيك جايگزين آن مي‌گردد. اين نوع ايمني مي‌تواند در سطح كارت‌هاي واسطه نيز اعمال گردد.
در سال‌هاي اخير سيستم‌هاي DCS كوچك‌تري به بازار عرضه شده كه مناسب براي صنايع كوچك مي‌باشد. تعداد حلقه‌هاي كنترل و نقاطي كه مانيتور مي‌شوند در اين نوع سيستم‌ها به مراتب كمتر از سيستم‌هاي DCS بزرگ مي‌باشد و كل تجهيزات (كابينت‌ها و مانيتورها) در اتاق كنترل قرار مي‌گيرند.
امروزه در اكثر كشورهاي جهان تابلوهاي كنترل سنتي در حال تعويض با سيستم DCS مي‌باشند و اكثر واحدهاي جديد‌التأسيس از سيستم DCS جهت كنترل استفاده مي‌نمايند.

1-4-2-1- مزاياي سيستم‌هاي DCS
بعضي از مزاياي سيستم‌هاي DCS نسبت به سيستم‌هاي سنتي عبارتند از:
الف- سهولت مانيتورينگ و جمع‌آوري و تحليل اطلاعات
ب- امكان اعمال روش‌هاي پيشرفته كنترل
ج- امكان اعمال كنترل نظارتي
د- حجم فيزكي كمتر
و- تعداد اپراتور كمتر
عوامل فوق در مجموع باعث كاهش هزينه و بالا رفتن كيفيت توليد مي‌گردد.
در كشور ما واحدهاي جديد پتروشيمي و پالايشگاهي مجهز به سيستم DCS مي‌باشند و بسياري از واحدهاي قديمي در صدد تعويض سيستم‌هاي موجود مي‌باشند. چندين كارخانه جديد نيز DCSهاي كوچك خريداري نموده‌اند كه به زودي نصب و راه‌اندازي مي‌شود.


با توضیحاتی که در بالا ارائه شد کنترل تجهیزات کارخانه های تولیدی امری ابتدایی و بسیار ضروری بنظر میرسد. مثلا در کارخانه چینی سازی برای تولید چینی نیاز است تا کوره های سرامیکی بسیار بزرگ و گران قیمتی را برای پخت تهیه کنند که باید قبل از شـروع به کار کاملا گرم شود. این کــار مدت زمان زیادی در حدود 2 ساعت به طــول می انجامد.از این رو باید پیش از حضور کارگران در محل کار کوره روشن باشد. یکی از راههایی که هم اکنون در اغلب این کارخانه ها صورت می پذیرد این است که کوره را در تمام طول شب روشن نگه میدارند که علاوه بر هزینه های بالایی که دارد مشکلاتی از جمله آلودگی محیط زیست را نیز به همراه می آورد.


اکنون تصور کنید که بتوان کوره ها را 2 ساعت پیش از حضور کارگران در محل کارشان روشن نمود و از هزینه های گزاف روشن نگه داشتن دائمی کوره ها رها شد ویا انتظار خط تولید را برای گرم شدن کوره ها به صفر رساند.


چنانچه بتوان از راه دور و از طریق کامپیوتر سیستمی مانند کوره های مذکور را کنترل نمود میتوان در صنعت مصارف گسترده ای را برای آن در نظر گرفت. بنابر این چنین سیستمی کاربردهای فراوانی دارد


-PHP در یک نگاه
برای آشنایی بهتر با این زبان برنامه نویسی به طرح چند سوال و پاسخ آنها می پردازیم:
از مهمترين شاخه‎هاي دانش كامپيوتر، طراحي ، توليد تصاوير،آفرينش صفحات وب و خلق انيميشن مي‎باشد. اين تصاوير و متحرك سازي‎ها براي آنكه قابليت ارسال از طريق اينترنت را داشته باشند بايد از ويژگي‎هاي خاصي برخوردار باشند.براي رعايت اين نكته طراحان ناچارند از جديد ترين و پيشرفته ‎ترين نرم افزارهاي طراحي استفاده نمايند.


كمتر كاربر اينترنت را مي‌توان يافت كه تاكنون با صفحاتي با پسوند PHP برخورد نكرده باشد و البته اين پسوند نامي آشنا براي طراحان و برنامه‌نويسان وب است.
پي اچ پي (PHP) يكي از محبوب‌ترين و رايج‌ترين زبان‌هاي برنامه‌نويسي براي ايجاد صفحات پويا در وب است و كمتر خواسته‌اي در محيط وب وجود دارد كه در PHP قادر به انجام آن نباشيم. از ايجاد يك صفحه ساده براي پردازش اطلاعات فرم‌ها، ارتباط با بانك‌هاي اطلاعات، كار با سوكت‌هاي TCP، پردازش فرمت‌هاي PDFوZIP و حتي تصوير بخشي از توانايي اين زبان است.


مرور تاريخچه PHP:
PHP در سال 1994 توسط راسموس لردرف Rasmus Lerdorf و براي استفاده شخصي‌اش ايجاد شد. او بعدها و در سال 1995 نسخه حرفه‌اي‌تر از مفسر زبان PHP به نام Version 2 PHP/FI را عرضه كرد، و در سال 97 تعداد سايت‌هايي كه از PHP استفاده مي‌كردند به بيش از 50000 رسيد و امروزه نيز ميليون‌ها سايت از آن استفاده مي‌كنند.
سايت‌هاي مشهوري چون Alltheweb وmamma از اين زبان استفاده مي‌كنند و حتي Yahoo نيز در حال شروع استفاده از اين زبان براي توسعه وب سايت‌هاي خود است.
PHPچيست؟
PHPكه در ابتدا در سال 994 توسط Rusmus Lerdorf ايجاد شد و مخفف واژگان Personal Home page به حساب مي آيدباگسترش قابليتها وموارداستفاده اين زبان در معناي Hypertext preprocessor به كارگرفته شد. عبارت پيش پردازشگر (preprocessor) بدين معني است كه PHP اطلاعات را قبل از تبديل به زبان HTML پردازش مي كند.
به چه دليل از PHP استفاده مي كنيم؟
آسانتر
ايجاد ارتباط متقابل با كاربر
ارتباط با فايل ها و پايگاه هاي داده
سريعتردربرنامه نويسي و ايجاد واجرا
سرعت بالای تفسير و اجرای PHP


پی اچ پی يكی از سريعترين زبانها در نوع خود است. تفسير و اجرای يك اسكريپ php به طور متوسط تا سه و چهار برابر يك اسكريپ ASP است. (البته بايد در نظر داشته باشيم كه IIS با Cach اسكريپتهای ASP سرعت اجرای آنها را در دفعات بعد بالا میبرد)


همچنين در ASP استفاده زيادی از اشيا COM میشود كه باعث كاهش سرعت و مصرف منابع سيستم میشود در حالی كه در PHP بسياری از امكانات و حتی برقراری ارتباط با يكی محبوبترين نرمافزار مديريت بانكهای اطلاعاتی (mySql به صورت توكار نهاده شده است.
شركت Zend كه تهيه كننده فعلی موتور مفسر و پشتيبانی كننده آن است، محصولات ديگری را نيز در جهت بهينه كردن سرعت اجرای PHP ارائه كرده است اين محصولات با افزايش سرعت تفسير و همچنين ذخيره كردن نتيجه تفسير (Cash) باعث افزايش چندين برابر اجرای آن میشوند.
ساختار مناسب و امكانات بالا در PHP


كمتري نيازي در برنامه‌نويسي تحت وب وجود دارد كه در PHP امكان رفع آن نباشد. پي اچ پي شامل كتابخانه‌اي غني از توابعي است كه امكان پردازش اطلاعات فرم‌ها، كار با بانك‌هاي اطلاعاتي، فايل‌هاي متني و باينري، فايل‌هاي گرافيكي، PDF ، ZIP و پروتكل‌هاي TCP ، FTP ، DNS ،SMTP و ... را براي برنامه‌نويس فراهم مي‌كند، اين را مقايسه كنيد با ASP كه به طور مستقل امكان Upload File ،ارسال ايميل يا كار با فايل‌هاي باينري را ندارد.
همچنين PHP يكي از بهترين پشتيباني‌ها را از نرم‌افزارهاي بانك اطلاعات دارد. mySql,Sql Server,mSql,dBase,Oracle,IBM DB2,PostgreSQL,InterBase و بسياري از نرم‌افزارهاي ديگر در پي اچ پي قابل استفاده هستند و البته امكان كار با ODBC و COM برا ي استفاده از بانك‌هاي Ms Access و ديگرمحصولات نيز هست.


قدرت زبان پي اچ پي تنها در كتابخانه توابع آن نيست، پشتيباني بسيار خوب از برنامه‌نويسي شيءگرا (OOP) و كار آسان و سريع با متغيرها از مزاياي اين زبان است.
PHP چگونه کار می کند؟
نوشتن يك برنامه PHP شبيه ايجاد يك صفحه HTML است، تنها با اين تفاوت كه كدهاي اين زبان در داخل صفحات و دراسکرپتهاي HTML درج مي‌شود و البته طبيعي است كه يك فايلphpمي‌تواند تنها شامل كدهاي PHP باشد.با توجه به اين كه PHP يك زبان طرف سرويس‌دهنده است، و بنابراين براي اجرا، اسكريپت‌هاي آن بايد آنها را به كامپيوتر سرويس‌دهنده وب (مانند سيستم Windows 2000 و نرم‌افزار IIS) انتقال دهيم و حالا با تايپ نام فايل آن در گردشگر اينترنت مي‌توانيم آنرا اجراوخروجي احتمالي را مشاهده كنيم.


پس از درخواست براي اجراي يك اسكريپت PHP فايل حاوي کدهاي PHP به برنامه مفسر PHP انتقال داده شـده(معمولا php.exe) و اين برنامه بعد از تفسيـر واجـراي اسكريپت نتيجه رابه سمت کاربر می فرستد.


فصل دوم_شرح نرم افزار پروژه
2-1- نرم افزار پروژه
در این بخش به چگونگی عملکرد نرم افزار این پروژه خواهیم پرداخت.
مجموعه این نرم افزار از دو بخش اصلی تشکیل شده است.
- بخش ارتباط مودمی کامپیوترها
- بخش ارتباط با سخت افزار

2-2- ارتباط مودمی
از آنجاییکه هدف پروژه کنترل دستگاهها از طریق ارتباط مودمی کامپیوترها می باشد،این ارتباط را با طراحی سایتی جامع و کارا برقرار نمودیم.
در طراحی این سایت علاوه براجرای عملیات اصلی در راستای اهداف پروژه، سعی شده است که در قسمتهای مختلف آن توضیحاتی در باره بخشهای گوناگون نرم افزار ارائه شود که در نهایت به معرفی بهتر این سایت بیانجامد ویکی از اهداف اصلی نرم افزار که همان کارائی آسان است تحقق یابد.
2-3- معرفی سایت

شكل 2-1 – home page

صفحه این سایت از دو قسمت تشکیل شده است. در سمت چپ آن tabهای: Run ProjectوSoftware DetailوHardware Detailوdocument sourcesوLinksوFuture قرار داردو در سمت راست صفحه عملیات هر کدام از این tabها نمایش داده میشود.


2-4- Run Project :

شكل 2-2 – run project

در این صفحه مقدار دهی پورت پرینتر و نتیجتا کنترل ماشینهای سخت افزاری ممکن
می شود.این پروژه کنترل 5 device سخت افزاری را تامین می کند، بنابر این در این صفحه سایت از 5 عددcheckbox که هرکدام متناظر با یکی از دستگاههای سخت افزاری (صنعتی) می باشد استفاده کرده ایم.با انتخاب این checkboxها جهت روشن شدن با کلیک بر دکمه Action کنترل را انجام مي دهيم و چنانچه از گزینه Reset استفاده کنیم،گزینه ها به حالت پیش فرض که انتخاب نشدن هیچ یک از گزینه ها است، باز می گردد. این عملیات که مقداردهی به پورت پرینتر و ارتباط کامپیوتر با مدار طراحی شده میباشد،در بخش های آتی بطور دقیق بیان خواهد شد.
2-5- Software Detail:

شكل 2-3 – Software Detail

این بخش به معرفی مجموعه نرم افزاری پروژه پرداخته و اطلاعات مختصری در مورد زبانهای برنامه نویسی استفاده شده در این مجموعه را در اختیار کاربر قرار می دهد.
از آنجا که php و HTML پویا بوده و در عین حال ساده و سبک برای برنامه نویسی
می باشد،برای اعمال اجرائی سایت وهمینطور ارتباط سایت و واسط سخت افزار از این زبان بهره بردیم. اما چون قابلیت مقداردهی به پورتها و ارتباط با سخت افزار را ندارد،از زبانC# کمک گرفته ایم.
قابلیت استفاده ساده و سریع این زبان برنامه نویسی پویا،مقداردهی به پورتها و ارتباط PC با سخت افزار را بطور مطلوب ممکن مي سازد .
طراحی شمای ظاهری سایت با استفاده از FrontPage صورت گرفته است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید