بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

از بن ماری برای تامین حرارت 20-100 درجه استفاده می شود. بن ماری ها معمولاً دارای سیستم برودتی نبوده و برای ثابت نگهداشتن دمای کمتر از دمای اتاق مناسب نیستند.
حرارت های متداول بن ماری 1) ˚C100 2)C ˚ 56 3) ˚C 37
در انتخاب بن ماری برای تست ها باید به اندازه مناسب آن ها با توجه به حجم کاری مورد نظر توجه کرد

اسلاید 2 :

انواع بن ماری 
بن ماری ساده: حرارت آب در قسمت های مختلف بن ماری تا حد2 درجه سانتیگراد تفاوت دارد . توصیه می شود برای تست های کنتیک آنزیمی و تست های انعقادی از بن ماری سیرکولیشن دار استفاده نمود. 
بن ماری سیرکولیشن دار:‌ به علت داشتن پروانه جهت چرخش جریان آب ، آب را به صورت یکنواخت در بن ماری به جریان می اندازد و حرارت آب در تمام نقاط بن ماری یکسان است. 
 

اسلاید 3 :

چگونگی کاربری:
ابتدا بن ماری را با آب مقطر دیونیزه ( باعث جلوگیری از انباشته شدن املاح آب بر روی المنت و قسمت های مختلف بن ماری می شود و تبادل حرارتی به راحتی انجام می شود) تا شیار دوم بن ماری پر می کنیم . باید توجه نمود که سطح آب بن ماری باید بالاتر از سطح لوله ای که انکوبه می شود باشد. سپس باید اجازه داد تا دما به حد مورد نظر برسد. هنگام انکوبه کردن ظروف و لوله های در باز ، در بن ماری باید باز باشد تا از ریختن بخار تقطیر شده به درون لوله ها جلوگیری شود ولی باید توجه نمود که در دمای بالا بایستی درب بن ماری بسته باشد تا هم دمای آب یکنواخت بماند و هم از تبخیر آب جلوگیری شود.

اسلاید 4 :

نحوه نگهداری:
از قرار دادن بن ماری در مقابل پنجره ، کولر و . . تا حد امکان خودداری نمایید. بن ماری در مسیر جریان هوا قرار نگیرد چون حرارت آن تغییر می کند. 
در بن ماری از جا لوله ای استفاده کنید که زنگ نزند. 
المنت بن ماری باید در فواصل مناسب ( هفته ای یک بار ) تمیز شود و توصیه می شود المنت بن ماری با حرارت بالا (˚C100( دوبله باشد تا زودتر به حرارت مورد نظر برسد و حرارت ثابت نگه داشته شود.   
آب بن ماری باید مرتب تعویض شود تا از رشد باکتری و قارچ ها در آن جلوگیری شود ( هفته ای یک بار)
اگر بن ماری رسوب داشته باشد ابتدا باید آن را با اسید رقیق ( محلول Hcl دو نرمال) شستشو داده و سپس سریع و به طور کامل با آب شسته شود. 
برای جلوگیری از رشد باکتری در بن ماری و ایجاد پاسخ غلط توصیه می شود 2.9 میلی لیتر ازمحلول کلرین ( بلیچ) یا 29 میلی لیتر دترجنت فنل را به یک گالون 3.8 لیتری اضافه کنید. در بن ماری سرد به جای این مواد می توان از پروپیلین گلیکول استفاده نمود. 
 

اسلاید 5 :

اگر بن ماری قادر به ایجاد دمای بیشتر از 90درجه سانتیگراد باشد برای جلوگیری از رشد باکتری می توان هفته ای یک بار به مدت 30 دقیقه آن را در این درجه حرارت قرار داد. 
توجه داشته باشید که از هر بن ماری فقط برای یک حرارت خاص استفاده کنید و مرتباً درجه حرارت آن را تغییر ندهید . مثلاً بن ماری جوش ، حساسیت ترموستات و المنت را کم کرده و دیگر برای حرارت 37 درجه مناسب نیست . 
اگر بن ماری خشک شود ، بیش از حد داغ شده و موجب آسیب آن می شود پس باید از خشک شدن آن جلوگیری به عمل آورد. 
باید دقت شود تعداد لوله گذاشته شده در بن ماری ثابت باشد ( چون لوله ها سرد است و مدتی زمان جهت رسیدن به حرارت مورد نظر تلف می شود). 
 

اسلاید 6 :

هنگامی که از بن ماری برای سنجش کنتینگ مثل تعیین فعالیت آنزیم ها ( SGPT-SGOT) یا آزمایشات انعقادی مثل PT استفاده می شود دمای بن ماری در دامنه باریکی (˚C 0.1± ) باشد . اختلاف یک درجه حرارت در بن ماری در موقع انجام واکنش آنزیمی باعث 10% تفاوت در فعالیت آنزیم ها و نتایج تست ها می شود.حد تحمل خطای حرارتی بن ماری ها به صورت زیر می باشد. 
25±0.5˚C       , 30±0.5˚C         , 37±0.1˚C          , 56±1˚C      , 100±1 ˚C
 برای آزمایش های آنزیمی اختلاف دما تا 0.1± درجه سانتیگراد قابل چشم پوشی است برای آزمایش End point 0.5 ± درجه سانتیگراد اختلاف از دمای مطلوب قابل اغماض است. 
کنترل روزانه دمای آب بن ماری ساده ، در چهار گوشه دستگاه به وسیله دماسنجی غیر از دماسنج متصل به آن انجام می شود (صحت دماسنج کنترلی باید توسط یک دماسنج کالیبره تصدیق شود ) جهت کنترل دمای بن ماری سیرکولیشن دار گذاشتن یک عدد دماسنج کالیبره کافی است و نیاز نیست دمای 4 گوشه چک شود.  
 
 
 
 
 
 
 
 

اسلاید 7 :

دمای خوانده شده در طی روزهای متوالی را باید روی منحنی کنترل کیفی دما ثبت نموده و بر اساس نتایج حاصل تصمیم گیری نمود.
میزان خطای مجاز در هر دما در بن ماری سیرکولیشن دار حدود ˚C 0.1 ± و در بن ماری بدون پمپ چرخش ˚C 1± می باشد لذا بن ماری ساده برای تست آنزیمی مناسب نیست .
مسئول کنترل کیفی موظف است a) دمای روزانه بن ماری b) رسوب گیری هفتگی c ) عوض کردن آب بن ماری به صورت مرتب d ) و رسم چارت دمای بن ماری را کنترل کند.
 

اسلاید 8 :

چگونگی کاربری:
انکوباتور محفظه عایق بندی شده ای است که برای نگهداری دما و رطوبت تنظیم شده محیط برای رشد میکروارگانیسم مورد نیاز است. بعضی از انکوباتورها برای نگهداری میزان دلخواه از Co2 برای میکروارگانیسم هایی که دی اکسید کربن دوست (Capnophilic) هستند ، تجهیز شده اند.

اسلاید 9 :

الف) انکوباتور بدون Co2
تنظیم کننده دما را روی دمای مورد نظر قرار دهید.
وقتی درجه حرارت به دما مورد نظر رسید، دما را در هر روز با استفاده روی برگه کنترل کیفی (QC) ثبت کنید.
نمونه ها را به طور ایمن روی سینی ها یا قفسه قرار دهید.
ب) انکوباتور Co2 دار
سطح دما و Co2 در برگه QC در زمان استفاده از آن ، ثبت می شوند.
در صورت اتمام کپسول گاز Co2 ، تا زمان شارژ مجدد آن می توانیم جهت نگهداری نمونه های نیازمند Co2 از محفظه حاوی شمع (Candle jar ) به صورت جایگزین استفاده نمائیم

اسلاید 10 :

نحوه نگهداری :
تمامی انکوباتورها باید به طور ماهانه با محلول صابون ملایم تمیز و در صورت لزوم ضدعفونی شوند.
اگر دمای انکوباتور از رنج خارج است باید 1) خاموش و روشن بودن دستگاه 2) تنظیم دما Set point را بررسی و در صورت عدم مشکل از دو مورد به نماینده شرکت خبر داد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید