بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

سلامت الکترونیکی : آشنایی با برخی خطرات زندگی الكترونیكی E-Lifeدر فضای اینترنت

كافی است به اطرافمان بنگریم كه زندگی الكترونیكی چگونه همه عرصه های زندگی بشری را یكی پس از دیگری به احاطه خود درآورده و به همراه ویژگی های مثبت و مفید خود اثرات سوء و مخربی را نیز به دنبال آورده است. اگر چه همه اقشار جوامع بشری در سطوح گوناگون از منافع و راحتی های Facilities زندگی الكترونیك بهره مند و یا دست كم از آن سخن به میان می آورند اما كمتر كسی به آسیب های ناشی از همه گیر و فراگیر شدن این پدیده پیچیده و غامض كه ابعاد آن ناشناخته و حیرت انگیز است توجه داشته است.

اسلاید 2 :

پیشگفتار:

اگر بپذیریم كه روند زندگی مردم در قرن حاضر به سوی هرچه بیشتر الكترونیكی شدن است و نیز زندگی الكترونیكی E-Lifeِرا یك واقعیت در حال شدن بدانیم آنگاه در خواهیم یافت كه هیچ وجهی از وجوه زندگی بشری از تاثیرات این پدیده به دور نخواهد ماند. بر اساس پیش بینی ITU جهانی، كاربران رو به رشد اینترنت در دنیا تا پایان سال ۲۰۰۶ میلادی از مرز ۸۰۰ میلیون نفر خواهند گذشت.

 زندگی الكترونیكی :E-Life 

كافی است به اطرافمان بنگریم كه زندگی الكترونیكی چگونه همه عرصه های زندگی بشری را یكی پس از دیگری به احاطه خود درآورده و به همراه ویژگی های مثبت و مفید خود اثرات سوء و مخربی را نیز به دنبال آورده است. اگر چه همه اقشار جوامع بشری در سطوح گوناگون از منافع و راحتی های (Facilities) زندگی الكترونیك بهره مند و یا دست كم از آن سخن به میان می آورند اما كمتر كسی به آسیب های ناشی از همه گیر و فراگیر شدن این پدیده پیچیده و غامض كه ابعاد آن ناشناخته و حیرت انگیز است توجه داشته است. 

اسلاید 3 :

 همه چیز الكترونیك  :E-everything

در قاموس فرهنگ مدرن، وقتی سخن از زندگی الكترونیك می شود منظور كلیه حوزه هایی است كه به تسخیر آن درآمده و یا به عبارت دیگر سخن از همه چیز الكترونیك (E-everything) است. به هر حال گویا دستاوردهای زندگی الكترونیك در سرعت بخشی و خدمت رسانی و افزایش دقت عمل در كارهای گوناگون امكان پذیر نیست ولی این پدیده نیز مانند همه دستاورد های بشری همواره دو كفه ترازو دارد كه با بالا رفتن یكی، دیگری رو به پائین میل خواهد كرد. كفه منافع و كفه مضرات. اگر چه ما در این گزارش بر موضوعات محوری مضرات این پدیده تاكید خواهیم كرد ولی منافع و ویژگی های مثبت زندگی الكترونیك از جمله مباحثی است كه نیازی به اثبات و تفصیل ندارد و یا كفه مثبت آن به عینه برای همگان لمس شدنی است ولی آن كفه مضرات است كه از چشم بسیاری پنهان خواهد ماند. این مضرات شامل موارد زیر است:  

اسلاید 4 :

دكوراژه الكترونیك :

 اولین عارضه در دكوراژه كردن آدمی كه از قضا اندام فیزیكی كاربران را مورد تهدید قرار می دهد، كار مداوم با ابزار الكترونیك است كه ارمغان زندگی مدرن و عجین شده با E است. به عنوان مثال می توان از دردهای عضلانی، درد مچ دست، خمیدگی پشت و دردهای موضعی در نزد اغلب كاربران كامپیوتر و اینترنت نام برد كه هر روزه بر شمار آنها افزوده می شود. مشكلات بینایی نیز به دلیل كار زیاد با رایانه از قبیل سرخی و سوزش و آبریزش چشم كه به كاهش قدرت بینایی، خستگی و سردرد منجر می شود.

 چشم های انسان قادر است بر روی اشیای دور و نزدیك متمركز شوند كه این كار باید به تناوب در طول بیداری فرد تكرار شود ولی از آنجایی كه كاربران برای كار با صفحه نمایش مجبور هستند اغلب اوقات به نزدیك خیره شوند، قدرت تطابق را به مرور از دست می دهند.

اسلاید 5 :

كار مداوم با رایانه خطرات دیگری نیز به همراه دارد كه ابعاد آن به درستی شناخته شده نیست، مانند: خطر انتشار امواج الكترواستاتیك، خطر انتشار امواج نوری و تشعشعات، خطر انتشار گازهای سمی ناشی از گرم شدن قطعات رایانه و... برای مبارزه با این مشكلات علم نوینی در دنیا مطرح شده است كه به ارگونومی (Ergonomy) یا كارپژوهی جهت استفاده بهینه از ماشین در جوامع انسان محور تاكید دارد. 

 انزوای الكترونیك:

فردگرایی از دیگر آسیب‌های زندگی الكترونیكی است كه در بطن خود به تدریج ایجاد حصاری برای فرد خواهد كرد كه گریز از آن به سادگی میسر نخواهد بود. زندگی الكترونیك خاصیت بی نیازی را در آدم ها افزایش و در عوض تعامل طبیعی در روابط اجتماعی را به شدت خواهد كاست.

اسلاید 6 :

تنهایی ناشی از طبیعت كار با وسایل و ابزار الكترونیك از جمله رایانه كه دنیای خصوصی و یا مجازی را به ارمغان می آورد، افراد جامعه را هر چه بیشتر به كام خود كشیده و اثرات زیانبار و عمیقی را برجای خواهد نهاد كه ابعاد آن به روشنی قابل تبیین نیست. انسان موجودی است اجتماعی كه به طور حتم هر آنچه كه به این خصیصه لطمه وارد كند بخشی از ابعاد شكوفایی اش را در چرخه زندگی طبیعی (life Cycle) با مشكل مواجه خواهد ساخت. جذابیت دنیای مجازی به قدری است كه پس از مدتی كاربران زندگی الكترونیك، مصاحبت با دیگران را تحمل نكرده و مانند فرد معتادی كه همواره به سوی همدم و مخدر خود كشیده می شود در اولین فرصت به سراغ فردیت و ابزار الكترونیكی خود خواهد رفت.

اسلاید 7 :

در این حالت تنها ارتباطات مجازی از طریق امواج است كه بر ارتباطات فردفرد جامعه سایه افكنده و به تدریج طبیعت آدمیان را معیوب خواهد ساخت. برای نمونه به روابط والدین و فرزندان كه جزء اولین قربانیان زندگی الكترونیك هستند می توان اشاره كرد. در دنیای الكترونیك كانون خانواده شدیداً آسیب دیده و اعضای آن از بسیاری منافع طبیعی كه نتیجه تعامل های منطقی آن است محروم می شوند كه صدالبته دامنه های آن فراتر از روابط والدین و فرزندان رفته و حتی روابط زناشویی را مورد مخاطره و هدف قرار می دهد. فردمحوری با سنگ بنای دیجیتالی و مدرن با شدت هر چه تمامتر در حال گسترش است.  

اسلاید 8 :

بمباران اطلاعات الكترونیك:

 با آمدن اینترنت كه به تعبیری همه چیز را به شكل الكترونیك در اختیار كاربرانش قرار می دهد و چندین رسانه را به صورت مجتمع در خود گرد آورده است، به شكلی بسیار آرام و خزنده كاربران را دچار خستگی و یا به عبارت بهتر گرفتار سرسام الكترونیك خواهد كرد. میلیون ها سایت و میلیاردها وبلاگ و تریلیون ها صفحات اینترنتی و موضوعات گوناگون به یك باره در كمین كاربر نشسته و با اشاره ای ده ها صفحه حاوی انواع اطلاعات راست و دروغ به سمت استفاده كننده هجوم می آورند. قدرت پردازش و تجزیه و تحلیل آدمی به هر میزانی كه باشد از چنبره این پدیده رهایی نداشته و در آن واحد صدها و هزاران اشاره (hint) او را به سوی خود فرا می خواند. بدین شكل انسان ها تبدیل به موجوداتی خواهند شد كه از یك سو با گستره و انبوهی از اطلاعات مواجه شده و از سویی دیگر اجازه و امكان تفكر و تعمق و بالطبع پردازش را نخواهند یافت كه عارضه طبیعی آن دل نگرانی (stress) و خستگی الكترونیك است.

اسلاید 9 :

  خشونت الكترونیك:

از جمله غرایز بشری كه مانند سایر غرایز در ساختار آدمی نهادینه است، غریزه خشونت است كه در اثر ترغیب و رشد دادن آن، انسان را به هیولایی غیرقابل پیش بینی و خارج از تصور تبدیل خواهد كرد. گذشته از ترویج خشونت در رسانه های ماهواره ای و تلویزیونی، هم اكنون ده ها هزار سایت بر روی اینترنت به انحای مختلف تبلیغ خشونت می نمایند تا از این رهگذر به اهداف مادی خود كه سالیانه بالغ بر میلیارد ها دلار است دست یابند. براساس تحقیقی كه توسط یونسكو در سال ۱۹۹۸ انجام شد مشخص شد كه ۸۸درصد كودكان و نوجوانان، شخصیت آرنولد شوارتزنگر را به سبب ایفای نقش اش در فیلم ترمیناتور كه مملو از صحنه های خشن است می شناسند. نكته جالب دیگری كه تحقیق یونسكو بدان اشاره می كند آن است كه نیمی از خشونت های به تصویر كشیده شده در بازی های رایانه ای توسط نقش های مثبت این بازی ها رخ می دهد.

اسلاید 10 :

این عمل با وجاهت بخشیدن به خشونت و به نوعی تشویق مخاطب به خشونت، زمینه های بروز نگرش ها و رفتارهای خشونت آمیز در كودكان و نوجوانان را فراهم می سازد. بسیار بدیهی است كه صحنه های خشن در فیلم های تلویزیونی، سینمایی و بازی های رایانه ای، عملكرد مغز كودكان را تحت تاثیر قرار می دهد كه منجر به تغییرات رفتاری خاصی در آنها خواهد شد. 

 پورنوگرافی الكترونیك: 

دستیابی به تصاویر و فیلم های غیراخلاقی به خصوص برای كودكان و جوانان در بزرگراه اطلاعاتی یا اینترنت از مباحث بسیار جدی و نگران كننده ای است كه خانواده ها و سایر اقشار فرهنگی و فرهیخته جوامع را به چالش كشیده است. این موارد ضد فرهنگی و ضداخلاقی الكترونیك كه تنها در اینترنت شامل ده ها میلیون صفحات الكترونیكی است، كانون خانواده ها و در رأس آن كودكان و جوانان را هدف خود قرار داده است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید