بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

فرایند طراحی وساخت
طراحی و ساخت به عنوان یک سیستم یکپارچه (تلفیقی):

دربرنامه‌ریزی یک سازه، تشخیص ارتباط نزدیک بین فرایند طراحی وساخت بسیار اهمیت دارد.

این مراحل را به عنوان یک سیستم یکپارچه می‌توان به بهترین نحو مورد بررسی و بازدید قرار داد.

طراحی عبارتست از شرح مراحل ساخت یک سازه جدید که معمولأ با نقشه‌ها و مشخصات مفصلی ارایه می‌گردد و طراحی سازه، در واقع فرایند شناسایی فعالیت‌ها ومنابعی است که برای عینیت بخشیدن فیزیکی به یک طرح، مورد نیاز می‌باشد. ولی فرایند ساخت در واقع، به اجرای طرحی که معماران و مهندسان در ذهن خود می‌پرورند، اطلاق می‌گردد. درهر دو فرایند طراحی و ساخت، وظایف و کارهای عملی فراوانی به همراه الویت‌های گوناگون و سایر ارتباطات موجود بین وظایف مختلف باید انجام شود.

اسلاید 2 :

درطراحی یک سازه چندین ویژگی منحصربه فرد وجود دارد که باید مد نظر گرفته شود حتی در مرحله ابتدایی دوره عمریک پروژه. این ویژگی‌ها عبارتند از :

1- تقریبأ هر سازه دارای طرح و ساختاری سفارشی است و اغلب برای تکمیل شدن نیاز به زمان طولانی دارد.

2- چون هر پروژه مربوط به مکان خاصی است انجام آن تحت تأثیر شرایط طبیعی، اجتماعی و سایر شرایط مکانی مانند آب وهوا، تأمین نیروی کارگر، کدهای ساختمانی محلی و غیره قرار می گیرد.

3- از آنجایی که طول عمر یک سازه بلند می‌باشد پیش‌بینی نیازمندیها  و احتیاجات آینده‌کاری مشکل است.

4- به دلیل پیچیدگی تکنولوژی و تقاضای بازار، تغییر نقشه‌های طراحی شده در طی ساخت کار غیرعادی محسوب نمی گردد.

اسلاید 3 :

در یک سیستم یکپارچه برنامه‌ریزی به طور همزمان برای دو فرایند طراحی و ساخت می‌تواند به ما کمک کند تا راه‌های مختلفی را برای رسیدن به مطلوب‌ترین روش که مورد پسند هر دو دیدگاه باشد انتخاب کنیم. در نتیجه نياز به بازدیدهای مکرر و گسترده نمی‌باشد. علاوه بر آن این سیستم یکپارچه با بررسی و مرور طرح ها با توجه به شکل و ساختار آن‌ها باعث پیشرفت پروژه از برنامه تا طراحی می‌شود.

برای مثال اگر در مراحل ساخت و تولید یک سازه، مرحله حساس بارگذاری برروی یک سازه نیمه‌تمام در طی فرایند ساخت به عنوان بخشی از طرح کلی در نظر گرفته شود می‌توان تأثیر این طرح را برروی قالب‌بندی و جزییات دیگر سازه پیش‌بینی کرد. با این وجود اگر انتظار می‌رود که متخصصین طراح این قبیل مسئولیت‌ها ووظایف را برعهده بگیرند باید به خاطر پذیرفتن خطرات وهمچنین عهده‌دارشدن این وظایف اضافی آن‌ها را مورد تشویق قرارداد.

همچنین وقتی انتظار داریم پیمان‌کاران ساختمان وظایف و مسئولیت‌های مهندسین را بر عهده بگیرند که این کار منجر به ایجاد پروژه‌های بسیار استادانه می‌گردد در نتیجه این افراد هم باید مورد تشویق قرار بگیرند.

اسلاید 4 :

تازمانی که مالک ساختمان (کارفرما) مسئولیت‌های لازم برای برطرف ساختن و حل وضعیت خطر و تشویق برعهده نگیرد نمی‌توان به مفهوم واقعی یک سیستم کاملأ تلفیقی و یکپارچه طراحی و ساخت پی برد. بسیار جالب توجه است که بدانیم مالکین اروپایی عمومأ در زمینه تکنولوژی‌های جدید و سهیم‌شدن و پذیرفتن خطرات موجود با طراحان و پیمان‌کاران ساختمانها، بسیار علاقه‌مند هستند. به ویژه این افراد بسیارعلاقه‌مندند که مسئولیت‌هایی را در مورد وضعیت‌های زیرزمینی پیش‌بینی نشده و تشکیلات صخره‌های پوسته زمین عهده‌دار شوند.

در نتیجه طراحان و پیمان‌کاران نیز بسیار راغب می‌شوند تا تکنیکهای جدیدی را برای کاهش زمان و هزینه ساخت معرفی کنند. در روش‌های اروپایی، مالکین (کارفرما) معمولأ یک طرح مفهومی به پیمان‌کاران ارائه می‌دهند و سپس پیمان کاران طرح هایی مفصل با جزئیات کامل را آماده می‌سازند و سرانجام این طرح‌ها توسط مهندسین مالک کنترل و ارزیابی می‌شود این طرح‌های مفصل می تواند طرح‌های جانشین باشد.

اسلاید 5 :

مثال: مسئولیت برای انجام نقشه‌های کارگاهی:

در ایالت آمریکا تمایل به عهده‌دارشدن وظایف و مسئولیت‌ها در صنعت ساختمان‌سازی با توجه به اوضاع جنجالی اخیر، در میان گروهها زیاد هم کار ساده‌ای نیست از سوی دیگر، اگر مالکین، معماران، مهندسین، پیمان کاران و سایر گروه ها که نماینده بخش‌های مختلف صنعت ساختمان سازی می‌باشند، به طور مشترک مسئولیت‌های وظایف مختلف رادر گروههای مناسب عهده دار نشوند در نتیجه استانداردهای کار، توسط تصمیمات  قانونی ودادگاه تعیین خواهد شد. درتلاش برای هدایت وراهنمایی تمام طیف های شرکت کننده در یک پروژه ساختمانی، جامعه مهندسین راه و ساختمان آمریکایی در سال 1990 دستورالعملی را برای انجام عملیات حرفه‌ای تحت عنوان ((کیفیت در پروژه‌های ساخت)) صادر کردند ودر نظر داشتند با این دستورالعمل تغییراتی در تقسیم وظائف وفعالیت ها در فرایند طراحی و ساخت به وجود آورند.

اسلاید 6 :

نقشه‌های کارگاهی، نشان‌دهنده مجموعه جزئیات برای بناکردن یک ساختمان است که باید انعکاس‌دهنده هدف و علت اساسی طرح ساختاری اولیه باشد. این طرح‌ها توسط پیمان کار ساختمان تهیه شده و سپس توسط متخصص طرح بررسی می‌گردد. با این وجود، از آنجایی که مسئولیت آماده‌سازی طرح و نقشه‌های کارگاهی از قدیم به پیمانکاران ساختمان مربوط می‌شود، متخصصین طرح تنها نظارتی بر آن می‌کنند و فرایند بررسی و بازبینی طرح در واقع به صورت مشاوره‌ای صورت می‌گیرد و هیچ مسئولیتی برای دقت عمل آنها وجود ندارد.

اسلاید 7 :

این توجیه و دلیل تراشی توسط دادگاهی در رابطه با عدم موفقیت ساخت پیاده رو در هتل هایت در شهرkansas به طور غیرقابل قبول ارائه شد. در تهیه دستورالعمل ASCE برای انجام عملیات حرفه‌ای در کیفیت پروژه ساخته شده، ثابت شده که مسئولیت‌های آماده‌سازی نقشه‌های کارگاهی برای رشد و توسعه بسیار مشکل می‌باشد. طبق سنت، مالک یک ساختمان معمولأ خود را درگیر آماده‌سازی و بررسی نقشه‌های کارگاهی نمی‌کند و احتمالأ از مشکلات بالقوه آن نیز بی‌اطلاع است. در کارهای پیشنهادی، مالک ساختمان باید مسئولیت‌هایی را در زمینه فراهم کردن زمان کافی و تأمین بودجه به انضمام تأیید برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کارهای اجرائی بر عهده بگیرد تا متخصصین طرح و پیمان‌کاران ساختمان وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهند.

اسلاید 8 :

مثال: پروژه مدل مترو در شهر میلان کشور ایتالیا :

طبق قانون کشور ایتالیا، مسئولیت وضعیت‌های زیرزمینی پیش بینی نشده به عهده مالکین ساختمانها می باشد نه پیمان کاران. که این مسئله با قوانین در آمریکا تفاوت قابل توجهی دارد. در نتیجه، طبق قانون ایتالیا، مالک مسئولیت این خطرات را بر عهده می‌گیرد اما طبق همین قانون، یک پیمان کار می تواند به منظور پایین آوردن قیمت مزایده خطرات را بپذیرد ودر نتیجه در رقابت پیروز شود. پیمانکارمیلانی که طبق نظرمدیرفنی شدیدأخودرا درگیر کاربتن ریزی درپروژه مدل مترو شهر میلان نموده است برای پیشبرد سریع کارها با پیمانکاران فرعی (جزء ) قرارداد می بندد.دونوع طرح قراردادی برای شرکت های پیمانکاری دست دوم متخصص وجود دارد.

اسلاید 9 :

که یکی انجام کار بر اساس قیمت واحد (فهرست بها) بدون داشتن هر گونه مسئولیتی درقبال طرح مورد نظر می باشد و دیگری تحت عنوان،((پیمانکار فرعی کاندید شده)) می باشد یا روش turnkey (روش جامع - یا روش کلید در دست) یعنی پیمانکاران فرعی واجد شرایط طرح های خود را پیشنهاد می کنند وسپس قیمت،کیفیت،کمیت وحتی اگر مایل باشند خطرات، وضعیت ها وشرایط پیش بینی نشده را ضمانت می نمایند. در آغاز پروژه متروی شهر میلان، سهم قرار داد به صورت 50/50 باروش قیمت واحد بود. شرکت، مالکین مترو را متقاعد ساخت که می توانند با روش turnkey پول پس انداز کنند وسهم آنها به %80 می رسد.

علاوه بر این در مجموعه های کاری که مدیر فنی به همراه سایر متخصصین بتن ریز کار می کرد،این پیمانکاران فرعی به مدیر فنی مبلغی برای به عهده گرفتن مسئولیت خطرات شرایط پیش بینی نشده،پرداخت می کردند. تحت این شرایط، این مسئله برای شرکت مورد نظر بسیار حیاتی بود که از شرائط زیرزمینی به دقت آگاه باشد که این موضوع دلیل اصلی توسعه (( برنامه کامپیوتری شده دریافت الکترونیکی)) توسط شرکت مذکور بودکه به منظور پیش بینی وضع وساختمان طبقات زمین و قطعات نامنظم سنگ وفشارهای موجودکه مهمترین مسئله می باشد، طراحی شده بود.

n

اسلاید 10 :

ابداع و نوع‌آوری وامکان انجام کارهای تکنولوژیکی (فنی):

برنامه‌ریزی و طراحی یک پروژه ساختمانی، با ایجاد تصور کلی برای یک سازه که مطابق تقاضای بازار و نیاز مالکین می‌باشد آغاز می‌گردد. مفهوم نوآوری در طراحی نه تنها به خاطر خود این پدیده بلکه به خاطر تأثیری که در  کاهش هزینه‌ها و همچنین افزایش زیبایی و راحتی کار دارد، از ارزش بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. با این وجود پیمانکاران و متخصصین طراح باید درک درست و کاملی از پیچیدگی‌های تکنولوژی داشته باشند و ارزش آن را بدانند  تا بتوانند سازه‌های سالم و بی‌خطری تولید کنند. از آنجائیکه این مفاهیم اغلب ابتدایی و مقدماتی هستند‌، مطالعات آزمایشی به منظور امکان‌پذیربودن آنها از نظر فنی و همچنین جذابیت اقتصادی  صورت گرفته است. و همچنین این مطالعات آزمایشی برای نوآوری‌های صریح و بی‌پروا و خلق مفاهیم جدید و همچنین قضاوت درست برای برگزیدن مناسب‌ترین آنهاست. یکی از مهمترین جنبه‌های نوآوری در طراحی لزوم وجود ارتباط بین شرکت‌های طراحی وساخت می‌باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید