بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

ميل رادكان يادگاري از دل اعصار و قرون

گذشتگان ما در روزهاي پر از بيم واميد وسختي هاي جان فرسا با كمترين بارقه اميد زندگي  خود را پيش برده اند و ما را به عنوان وارث ميراثهاي كهن خود باقي گذاشته اند . و چه دشوار است پاسداري از اين همه يادها و يادگارها ,در روزگاري كه لودرها و بولدوزرها ,خانه هاي قديمي را مي لرزانند و فرو مي ريزند و بر ويرانه هاي آن ساختمانهاي فاقد هرگونه ارتباط با هويت تاريخي ما احداث مي كنند.وشايد اين گشت و گذار ما را بر آنچه داريم آگاه تر سازد و در حفظ ميراثهاي نياكانمان كوشاتر و…

در دل كوههاي سر به فلك كشيده البرز آنجا كه مسافران خسته جاده ابريشم باستاني را رمقي به تن نمانده است برجي سر كشيده به دل آسمان اميد را در دلها زنده مي كند . قافله هاي ابريشم سرما زده و بي پناه وقتي به رادكان مي رسيدند, ودر تلالو خورشيد بامدادي و در استتار سكوت البرز برج سر برافراشته به آسمان را مشاهده مي كردند نور اميد در دلهاشان زنده مي شدو شكي نمي ماند كه راه را در دل دره هاي پر پيچ و خم كتل هاي ناهموار درست آمده اند و بعد از اين صدها روستا در پي هم منتظر آنان است كه به منطقه هزار جريب رسيده اند و اين برج راهنماي مسافران غريب , برج باستاني كردمحله است.

اسلاید 2 :

اسپهبد ابو جعفر محمد بن وندر در سال 407 ه. ق در دل كوههاي البرز برجي را بنا نهاد كه از لحاظ شكل و ساختمان و معماري شباهت بسياري به بناي عظيم گنبد قابوس دارد . دهها نفر در كوره راههاي البرز چهار سال بي وقفه تلاش نموده اند آن هم در زماني كه انبوه جنگل هاي خزري و طبيعت بكر شمال يعقوب ليث را به زانو در آورده و اميري سركش چون تيمر لنگ را به كرنش وادار نموده بود.

اسلاید 3 :

صدها ا نسان شريف در دل كوهها آنجا كه مه آسمان و زمين را به هم اتصال مي دهد اثري را خلق نموده اند كه امروزه جز تعظيم و تكريم در برابر عظمت آن چاره اي نمي يابيم . بنا در سال 411 ه . ق به اتمام رسيد به نوشته هومر دو هل بالاي سر در ميل رادكان نيز كتيبه اي مستطيل شكل قرار داشت كه در دو سطر با خط كوفي گچبري شده بود.و به روايت رابينو كتيبه بالاي مدخل ورودي ميل به دست عمال روسيه تزاري محو شده است. در بالاي ميل نيز كتيبه اي با يك فاصله تزييني بر لبه آب ريز گنبد مخروطي ميل قرار دارد و متن آن چنين است: بسم الله الرحمن الرحيم  امر بابتدا هذا المشهد ايام الحيوه اسپهبد ابو جعفر محمد بن وندر باوندي مولي امير المو منين … سنه سبع و اربع مائه و فرغ منه سته الحادي عشر و اربع مائه من الهجره .

اسلاید 4 :

رابينو نقل مي كند كه در مغرب ميل رادكان ميل ديگري بوده است كه اين ميل را خراب كرده و از آجر هاي آن براي ساختن تكيه قديمي رادكان استفاده كرده اند. بناي ميل رادكان گذشته از كتيبه هاي تاريخي داراي گچ بريهاي ظريف نيز بوده است و گنبد مخروطي و صاف آن جلوه بيشتري به آن داده است. امروز برج رادكان تنها و غريب تمناي حضور عاشقان يادمانهاي اين مرز و بوم را دارد . و من وتو برادر همشهريم براي حفظ و معرفي اين ميراث باستاني چه كرده‌ايم ؟

اسلاید 5 :

نظرات

مدير بخش رسانه دفتر منطقه‌اي يونسكو در ايران گفت: برج تاريخي رادكان كردكوي برغم جذابيتهاي فراوان تاريخي و فرهنگي متاسفانه هنوز در جهان ناشناخته است.

دكتر "جكي ساتن" شنبه دربازديد از برج تاريخي رادكان در شهرستان كردكوي درغرب استان گلستان، افزود: مسوولان ورسانه‌هاي محلي بايد اين مكان ارزشمند تاريخي را به افكار عمومي جهانيان و گردشگران معرفي كنند.

به گفته وي، با معرفي اين مكان تاريخي به افكار عمومي حساسيت دلسوزان ميراث فرهنگي و ساير مردم نسبت به نحوه نگهداري آن افزايش مي‌يابد.

اسلاید 6 :

وي با نگران‌كننده خواندن وضعيت كنوني برج تاريخي رادكان از خبرنگاران و رسانه‌ها خواست كه در جهت بهبود وضعيت آن با مسوولان ميراث فرهنگي وارد گفتگو و رايزني شوند.

برج تاريخي رادكان در نزديكي روستاي رادكان به فاصله ‪ ۴۲كيلومتري جنوب شهرستان كردكوي واقع است.اين برج حدود ‪ ۲۵متر ارتفاع و بيش از يكهزار سال قدمت دارد.

اسلاید 7 :

جكي ساتن با بيان اينكه پاسداري از ميراث تاريخي و فرهنگي بشريت وظيفه همگان است، يادآور شد: بدون ترديد اين وظيفه هيچگاه از ما سلب نخواهد شد و بايد در جهت حراست از ارزشهاي تاريخي بشريت بيش از هميشه حساس باشيم.

اين مقام فرهنگي بين‌المللي ابنيه تاريخ و ميراث فرهنگي را متعلق به شخص يا دولت خاصي ندانست و اظهارداشت: اين مكانها متعلق به همه بشريت و آيندگان است و ما بايد از آن با تمام توان حراست كنيم.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید