بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

}مقدمه :

}بتن (به فرانسوی: Béton)، از ریشه لاتین (به لاتین: Bitume)در مفهوم وسیع به هر ماده یا ترکیبی که از یک ماده چسبنده با خاصیت سیمانی شدن تشکیل شده باشد گفته می‌شود. بتن ممکن است از انواع مختلف سیمان ونیز پوزولان‌ها، سرباره کوره‌ها، مواد مضاف، گوگرد، مواد افزودنی، پلیمرها، الیاف و غیره تهیه شود. همجنین در نحوه ساخت آن ممکن است حرارت، بخار آب، اتوکلاو، خلا، فشارهای هیدرولیکی و متراکم کننده‌های مختلف استفاده شود.با توجه به گسترش و پیشرفت علم و پیدایش تکنولوژی‌های فراوان در قرن اخیر، شناخت بتن و خواص آن نیز توسعه قابل ملاحظه‌ای داشته است، به نحوی که امروزه شاهد کاربرد انواع مختلف بتن با مصالح مختلف هستیم که هر یک خواص و کاربری مخصوص به خود را داراست.

اسلاید 2 :

ساختار بتن:

  1- بتن دارای چهار رکن اصلی می باشد که به صورت مناسبی مخلوط شده اند ، این چهار رکن عبارتند از :

الف : شن

ب : ماسه

ج : سیمان

د : آب

  2- در برخی شرایط برای رسیدن به هدفی خاص مواد مضاف به آن اضافه می شود که جزء ارکان اصلی بتن به شمار نمی آید .

 ۳- توده اصلی بتن مصالح سنگی درشت و ریز (شن و ماسه ) می باشد

 

اسلاید 3 :

ویژگیهای آب مصرفی بتن:

  1- آب باران

 ۲- آب چاه

 ۳- آب برکه

 ۴- آب رودخانه در صورتی که به پسابهای شیمیایی کارخانجات آلوده نباشد و غیره و ...

 بطور کلی آبی که برای نوشیدن مناسب باشد برای بتن نیز مناسب است باستثناء مواردی که متعاقبا توضیح داده خواهد شد .

 

اسلاید 4 :

 سیمان

 سیمان ماده‌ای چسبنده‌است که قابلیت چسبانیدن ذرات به یکدیگر و بوجود آوردن جسم یکپارچه از ذرات متشکله را دارا می‌باشد و از ترکیب مصالح آهکی، رس، سیلیس و اکسیدهای معدنی در دمای ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد ساخته می‌شود. به جسم حاصل، پس از حرارت دادن کلینکر گویند و از آسیاب کردن آن به همراه مقدار مناسبی سنگ گچ سیمان تیپ‌های مختلف بدست می‌آید و همچنین اضافه نمودن پوزولان به کلینکر و گچ سیمان پوزولانی حاصل می‌شود. اندازه دانه‌های کلینکر۲۰-۵ میلی‌متر و رنگ آن سبز تیره می‌باشد.

اسلاید 5 :

 سیمان پورتلند

 سیمان پرتلند طبق تعریفASTM C ۱۵۰‎، نوعی سیمان هیدرولیک است که از پودر کردن کلینکری که عمدتاً از اکسیدهای سیلیسی، آلومینیومی و آهنی که عامل تشکیل ترکیبات سیلیکاتی و آلومیناتی سیمان پرتلند می‌باشند، بدست می‌آید.

 تاریخچه

 گرچه استفاده از سیمان (هیدرولیک و غیرهیدرولیک) به چندین هزار سال قبل بازمی‌گردد، اما اولین بار در سال ۱۸۲۴ میلادی ژوزف اسپین معمار بریتانیایی طرح اصلاحی خود را برای آهک هیدرولیک تحت عنوان سیمان پرتلند به ثبت رساند. وی نام پرتلند را به علت تشابه سیمان حاصل با رنگ کانسارهای آهکی جزیره پرتلند در انگلستان انتخاب کرد.

اسلاید 6 :

 سيمان پرتلند نوع 2

 اين نوع سيمان مطابق با مشخصات مطرح شده در استاندارد ملي ايران به شماره ISIRI – 389 و استاندارد آمريكا CSTM-C150 توليد مي شود و داراي حداكثر (C3A) به ميزان 8 درصد مي باشد مقاومت اوليه و نهائي ملات استاندارد آن نسبت به سيمان نوع 1 كمتر مي باشد .

 سيمان نوع 2 به عنوان سيمان اصلاح شده در برابر حمله متوسط متوسط سولفات ها از سيمان معمولي مقاوم تر است و درمواردي كه آب هاي زيرزميني يا خاك حاوي مقدار كمي سولفات باشد مصرف مي گردد ، (در آب كمتر از 1200ppm  و در خاك كمتر از 5 درصد) و به علت گرمازائي كمتر در بتن ريزي هاي نسبتا" حجيم نيز مصرف مي شود . كاربرد اين نوع سيمان در هواي گرم كه خطرافزايش دماي بتن معمولي به بيش از 32 درجه سانتيگراد و بتن ريزي هاي حجيم كه بيش از 15درجه سانتيگراد مي رسد توصيه مي گردد .

 استفاده از اين نوع سيمان در محيط هائي كه يون و سولفات به صورت توام وجود دارد و همچنين بتن ريزي در هواي سرد توصيه نمي گردد

اسلاید 7 :

 خواص کاربردی سيمان پرتلند نوع 3

 به عنوان سيمان با مقاومت اولية زياد ( High Early Strength ) يا سيمان زودگير در شرايطي كه مقاومت اولية زياد بتن مورد نظر باشد ، بكار مي رود . به دليل بالا بودن فاز C3S (سه کلسيم سيليکات )گرماي هيدراتاسيون اين نوع سيمان نيز بالا مي باشد و لذا مي توان از اين سيمان در هواي سرد زمستان استفاده كرد. کاربرد های اين نوع  سيمان عبارت است از :

 - ساختمان سازي تجاري که نياز به باز کردن سريع تر قالبها دارد

 -کارگاه های بلوک سازی ، تيرچه بلوک ، توليد لوله های الياف سيمانی ، قطعات پيش ساخته ، موزاييک سازی و ساير صنايع که نياز به جمع کردن سريع تر محصولات خويش دارند.

 - کاهش زمان عمل آوری بتن در آب و هوای سرد

 - سوخت شوندگی سريع و مقاومت برتر آن نسبت به سيمانهای معمولی امکان تسريع در عمليات بتن ريزی و کاهش هزينه های جانبی را در بر دارد

 

اسلاید 8 :

 سیمان پرتلند تیپ چهار (سیمان دیرگیر یا پرتلند کم حرارت)

 سیمان نوع چهار در هنگام گیرش حرارت کمی تولید می کند. مقدار C3A و C3S موجود در این سیمان در مقایسه با انواع دیگر سیمان کمتر است و در مقابل C2S زیادتری دارد . موارد مصرف این نوع سیمان به شرح زیر است :

  از آنجاییکه در این سیمان ، گرمای حاصل از هیدراسیون در طول مدت زمان بیشتری آزاد می شود ، مصرف این سیمان در هوای گرم باعث می شود که دمای تولید شده توسط بتن در عملیات گیرش کمتر شود .

 - در بتن ریزی دیوارها که طول دیوار زیاد است (دیوار مخزن آب و یا استخر) چون بتن لایه لایه ریخته می شود ، و احتمال دارد زمان زیادی طول بکشد تا لایه بتن جدید روی بتن قبلی ریخته شود ، ممکن است در هنگام ریختن بتن جدید ، بتن لایه قبلی سخت شده و اتصال خوبی بین دو لایه برقرار نشود . به این اتصال ضعیف بین لایه های قدیم و جدید اتصال سرد می گویند ، که نقطه ضعف بتن ریزی به شمار می رود . به خصوص در مورد سازه های آبی ، این اتصال نقطه ضعفی برای نشت آب خواهد بود . مصرف سیمان نوع چهار در چنین مواردی باعث می شود که فرصت کافی برای بتن ریزی باشد و لایه های قبلی با لایه های جدید اتصال مناسبی برقرار کنند.

اسلاید 9 :

5- سیمان پرتلند تیپ 5 (سیمان ضد سولفات)

در ساخت این سیمان سعی می شود تا حد ممکن میزان C3A و C3S به حداقل برسد و در مقابل C2S بیشتری استفاده شود . این سیمان از این جهت که در مقابل حمله شدید سولفات ها به خوبی مقاومت می کند ، در ساختن اسکله ها و بنادر کاربرد دارد. 

اسلاید 10 :

بتن الیافی

بتن الیافی در حقیقت نوعی کامپوزیت است که با به کارگیری الیاف تقویت¬کننده داخل مخلوط بتن، مقاومت کششی و فشاری آن، فوق العاده افزایش می¬یابد. این ترکیب کامپوزیتی، یکپارچگی و پیوستگی مناسبی داشته و امکان استفاده از بتن به عنوان یک مادة شکل پذیر جهت تولید سطوح مقاوم پرانحنا را فراهم می¬آورد. بتن الیافی از قابلیت جذب انرژی بالایی نیز برخوردار است و تحت اثر بارهای ضربه ای به راحتی از هم پاشیده نمی¬شود. شاهد تاریخی این فناوری، کاربرد کاهگل در بنای ساختمان است. در واقع بتن الیافی نوع پیشرفتة این تکنولوژی می باشد که الیاف طبیعی و مصنوعی جدید، جانشین کاه و سیمان جانشین گل به کار رفته در ترکیب کاهگل شده اند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید