بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

فولاد زنگنزن گروهی از فولادهای پر آلیاژ، بر پایه سیستم های Fe-Cr،-C   Fe-Crو Fe-Cr- i   میباشند. برای زنگنزن بودن، این فولادها باید حاوی حداقل 5/10 درصد وزنی کرم باشند. این میزان کرم باعث تشکیل یک سطح غیر فعال اکسیدی میشود که از اکسیداسیون و خوردگی فلز زیری، در شرایط محیط و غیر خورنده محافظت میکند.

فولادهای زنگ نزن دارای کاربردهای مختلفی از جمله استفاده در عملیات تولید نیرو، عملیات شیمیایی و کاغذ سازی، ساخت بسیاری از محصولات تجاری نظیر تجهیزات آشپزخانه و قطعات اتومبیل هستند. فولادهای زنگ نزن همچنین به طور گسترده در کاربردهای استیریل مثل فرآیندهای داروسازی، تولید لبنیات و غذا مورد استفاده قرار   میگیرند.

 

اسلاید 2 :

تاریخچه فولادهای زنگ نزن

 

اضافه کردن کرم به فولاد و مشاهده اثرات مفیدآن بر مقاومت خوردگی، به طور کلی به فرنچمنبرتیرفرانسوی نسبت داده میشود که در سال 1821، آلیاژی حاوی 5/1 درصد وزنی کرم جهت کاربردهای برشی را توسعه داد.

از سالهای 1910 تا 1915 تلاشهای زیادی برای تولید تجاری این آلیاژها انجام شد. اولین گزارش تولید اقتصادی فولاد زنگ نزن به هری بررلینسبت داده شده است، او یک متالورژیست در شفیلد انگلستان بود.

اولین شمش فولاد زنگ نزن در سوم مارس 1915 به وسیله شرکت فرس استرلینگدر پیتسبرگ آمریکا ریخته شد. این موضوع سرانجام به ثبت اختراع شماره 1197256 در آمریکا توسط بررلی  منجر شد . فولادهای ساخته شده به کمک این اختراع به عنوان «اولین زنگ نزن» شناخته شدند.

 

اسلاید 3 :

 انواع فولادهای زنگ نزن و کاربرد آنها

دستهبندی فولادهای زنگ نزن بر اساس فاز و یا فازهای متالورژیکی  میباشد. سه فاز اصلی موجود در فولادهای زنگنزن، مارتنزیت، فریت و آستنیت است. فولادهای زنگنزن دو فازی حاوی مقدار تقریبی 50% آستنیت و 50%  فریت هستند و دارای مزایای مناسب هر دو نوع فاز میباشند. نوع سختی رسوبی(PH) به این عنوان لقب گرفته است زیرا به کمک عملیات حرارتی پیر سازی، رسوبهایی در زمینه ایجاد شده که باعث سختی فولاد   می شود. فولادهای زنگنزن دسته PHبیشتر به وسیلۀ فاز زمینهای دسته بندی شده­اندکه در آن رسوب تشکیل می­شود، و شامل انواع مارتنزیتی، نیمه مارتنزیتی و آستنیتی هستند.

انستیتوی آهن و فولاد آمریکا (AISI)از سیستمی با سه شماره که گاهی با یک حرف نیز همراهمیشود برای تعیین نوع فولاد زنگ نزن استفاده میکند. برای مثال 304، 304 L، 410 و 430

 

 

اسلاید 4 :

انواع فولاد زنگ نزن

مارتنزیتی (4xx)

فریتی (4xx)

آستنیتی (3xx و 2xx)

دوفازی (آستنیتی و فریتی)

سختی رسوبی (PH)

اسلاید 5 :


 مقاومت خوردگی

 

در بیشتر موارد، فولادهای زنگ به خاطر مقاومت در برابر خوردگی و یا مقاومت حرارتی انتخابمیشوند. به دلیل طبیعت غیر فعال لایه اکسیدی غنی ازکرم، فولادهای زنگ نزن در برابرخوردگیهای معمولی که فولادهای C-M و فولادهای کم آلیاژ دچار آنها میشوند، مقاوم هستند.

اسلاید 6 :

انواع خورد گی در فولادهای زنگ نزن

1-خورد گی حفره ای و شکافی

2-خورد گی بین دانه ای

3-خورد گی محل جوش:   الف)حمله شیار چاقویی   ب)پوسیدگی جوش

4-ترک خوردگی تنشی

اسلاید 7 :

1- خورد گی حفره ای و شکافی:

اگر فولاد زنگ نزن در محیطی که حاوی کلرید زیاد است مانند آب دریا یا محلولهای سفید کننده مورد مصرف در صنایع خمیر کاغذ، به کار رود اغلب خوردگی موضعی به شکل خوردگی حفره ای پیش می آید .

اسلاید 8 :

که گاهی می تواند منتج به سوراخ شدن دیواره های لوله و یا سبب خوردگی شکافی مثلاً در اتصالات فلنجی گردد. این دو نوع خوردگی به هم ربط دارند.

راه حل

  • پر کردن مواد با مواد مقاوم
  • استفاده از جوش به جای اتصال فلنچی

اسلاید 9 :

فولادهای زنگ نزن در مقابل خوردگی موضعی حساس اند مخصوصاً در حضور یون هالوژن. در بین هالوژنها، کلر خورنده ترین یون بوده و در ضمن از اهمیت بالایی برخوردار است.

افزودن سولفید، خوردگی را به مقدار چشمگیری بالا می برد که به علت حل شدن سولفید مزاحم در سطح فولاد است.

خوردگی موضعی تنها بعد از یک دوره نهفتگی، ظاهر می شود که در طی آن آغازش حمله تحقق می یابد. بعداً مرحله انتشار و رشد حفره فرا می رسد. آغازش و انتشار، هر دو به وسیله مکانیسمی انجام می گیرند که شامل پیلهای خوردگی الکتروشیمیایی است.

اسلاید 10 :

2- خوردگی بین دانه ای:

خوردگی بین دانه ای ممکن است در بعضی فولادهای زنگ نزن که مقدار کربن آنها زیاد است (05/0 تا C%15/0) پدید آید. این خوردگی در فولادهایی به وجود می آید که عملیات حرارتی روی آنها طوری انجام گرفته که کروم کاربید در بین دانه ها رسوب کرده و جسم در محلول اسیدی یا آب دریا قرار گرفته است. برای فولادهای آوستنیتیک کروم کاربید در محدودهدمای 550 تا C˚ 850 رسوب می کند. در این حالت گفته می شود که فولاد حساس شده است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید