بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مادربرد چیه؟
یکی از مهمترین سخت‌افزارهای تشکیل دهندهء یک کامپیوتر که ارتباط تمامی سخت‌افزارها توسط آن انجام می‌شود Mother Board است
یک برد الکترونیکی است که از تعداد زیادی المان الکترونیکی تشکیل شده و معمولاً دارای یک IC یا مدارمجتمع اصلی و تعدادی IC جانبی برای پردازش سخت‌افزارها است
Mother Boardها دارای محل‌‌های متعددی برای اتصالات خاص هستند، معمولاً این اتصالات دارای اشکال منحصر به فرد و مشخصی هستند و امکان جابجایی در اتصالات وجود ندارد.

اسلاید 2 :

بزرگترين بردي كه در داخل كيس رايانه مشاهده مي شود، مادربرد است. اين برد يكي از اجزاي اساسي و مهم محسوب مي شود. در سال ۱۹۸۲ همزمان با ارائه اولين كامپيوترهاي شخصي از برد اصلي استفاده گرديد. اين برد دربرگيرنده پروسسور، رم، انواع درايوها (اعم از هارد ديسك، سي دي رام، فلاپي درايو) و ساير موارد مي باشد. اين قطعات بوسيله كابل به برد اصلي متصل هستند ، در زمان كار كردن رايانه، اطلاعات درايوها، پروسسور و رم در حال انتقال در اين برد مي باشد

اسلاید 3 :

ساختار ظاهری مادربورد شامل مجموعه‌ای از قطعات الکترونیکی مانند خازن، ترانزیستور، مقاومت، دیود، آی‌سی و ورودی‌هایی است که روی یک برد الکترونیکی بزرگ چند لایه از جنس سیلیسیم و درصد کمی از چوب قرار می‌گیرند.[۳] روی صفحه مادربورد چندین خط به رنگ‌های متفاوت دیده می‌شود که همه قطعات را به هم متصل می‌سازد و به آنها اصطلاحاً باس می‌گویند.

شکل و اندازه مادر بورد در طرحهای ان‌ال‌ایکس و آ تی‌ایکس می‌باشد که دومی بیشتر رایج‌تر است

اسلاید 4 :

در مادر برد دو نوع اتصال وجود دارد ؟
1. اتصالات داخلی (internal)
اتصلاتی که در داخل کیس قرار می گیرد
2. اتصالات خارجی (External)
اتصلات که به پورت های پشت کیس متصل می شود.

اسلاید 5 :

انواع مادربردها از نظر شكل عموماً به موارد زير تقسيم مي شود:

مادربرد سبکPC/XT
مادربرد سبك AT/Full size
مادربرد سبك Baby AT or Mini AT
مادربرد سبك LPX
مادربرد سبك ATX
مادربرد سبك NLX

اسلاید 6 :


جامپر ها jumper
به طور ساده Jumper یک قطعه‌ی با بدنه پلاستیکی هست که قطعه‌ای رسانا در آن وجود داره که دو پین (پایه‌ها در مادربورد) رو به هم متصل می‌کند و یا با برداشتن آن اتصال رو حذف می‌کند، کاربرد آن در مکانهایی هست که Flag وجود دارد، مثلا از این جامپرها در تعیین مستر و اسلیو هارد دیسک، انتخاب FSB در ماربوردهای قدیمی و … استفاده می شود.

اسلاید 7 :

در مادربرد ها زمان اتصال جمپر عدد ۱ و زمان عدم اتصال عدد ۰ به BIOS برگشت داده می شه که بعد از تفسیر انتخاب مورد نظر انجام می‌پذیرد.

اسلاید 8 :

BIOS قسمتی از نرم افزاری هست که به صورت دائمی در چیپی روی مادربرد ذخیره میشود.
برای اپدیت کردن مادربرد باید از یک نرم افزار به نام Q-Flash استفاده کرد . باید مدل بایوس مادربرد خود رو پیدا کرد از طریق boot ورژن جدید آن را از اینترنت دانلود کرده .
نرم افزار رو اجرا کرده وشروع به حذف کردن بایوس کرده و بعد از حذف کردن باید اپدیت جدید رو اجرا کرده و صبر کنید به پایان برسد
توجه:اگر به هر علت سیستم خاموش شود سیستم دیگر بالا نمی آید به صبر کنید تا پیغام BIOS Update Complate را نمایش دهد.

اسلاید 9 :

برای ریست کردن آن باید پشت سیستم رو باز کرده باتری بایوس رو برداشته وبا یک فازمتر جامپر آن را اتصال کوتاه می کنیم پس باتری رو بدون این که ضامنش ضرب بخورد جا میگذاریم.

اسلاید 10 :

جامپر تغذیه مادربرد:  
Power sw
Rest sw
HDD.LED
Power LED
Speakers
Rest sw وHDD.LED به سمت داخل مین که یک پایه آن خالی است
Power sw و PowerLEDو Speakers به سمت پایین یا خارج کامپیوتر

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید