بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

يوزكيسها رفتار سيستم را از ديد ناظر بيروني نشان
مي دهند. منظور از ناظر بيروني هر چيزي است كه در بيرون از سيستم قرار دارد و با سيستم در تعامل است. ناظر بيروني ممكن است يك شخص، يك سيستم اطلاعاتي ديگر يا يك وسيله سخت افزاري باشد.

اسلاید 2 :

يوزکيس خلاصه‌اي از سناريو است که يک وظيفه يا هدفي خاص را مشخص مي کند. در نمودار يوزکيس بجاي تاکيد بر چگونگي انجام يک وظيفه (H w) بر روي خود اهداف يا وظايف (What) تاکيد ميشود.

اسلاید 3 :

سناريو: بيمار به کلينيک مراجعه ميکند و يک وقت براي checkup ساليانه مي خواهد. منشي اولين زمان خالي را از ليست قرارهاي پزشکي پيدا کرده  آن زمان را به بيمار اعلام ميکند.

 

اسلاید 4 :

عناصر عمده نمودار يوزكيسها عبارتند از اكتور، يوزكيس و رابطه :

يوزكيس كه با يك بيضي نشان داده ميشود يك وظيفه در سيستم را نشان مي دهد كه از ديد كاربران قابل مشاهده است.

اكتور كه به شكل يك آدمك نشان داده مي شود، به همه آنهايي گفته مي شود كه در بيرون از سيستم هستند و با سيستم ارتباط  اطلاعاتي دارند.

رابطه،  به صورت جريان بين اكتورها و يوزكيسها نشان داده مي شود و نوع و نحوه تعامل اجزاي نمودار را با همديگر نشان مي دهد.

اسلاید 5 :

تذکر1: يك اكتور در نمودار يوزكيسها، شخص كاربر را نشان نميدهد بلكه،ر ُل يا نقشي را نشان مي دهد كه يك كاربر مي تواند داشته باشد. مثلا يك كتابدار ممكن است كار مربوط به تحويلدار كتاب را هم انجام دهد، ولي هنگام انجام هر يك از آن كارها نقش متفاوتي را انجام مي دهد كه هر نقش با يك اكتور نمايش داده مي شود.

اسلاید 6 :

تذکر 2: رابطه بين يك اكتور و يك يوزكيس بدين معني نيست كه حتما شخصي در آن رل مبادله اي انجام مي دهد بلكه به اين معناست كه ممكن است نوعي وابستگي بين آنها باشد.

اسلاید 7 :

همانطور که يک شي يک نمونه از يک کلاس است، يک سناريو يک نمونه از يک يوزکيس است.

سناريو تعاملات ممکن بين سيستم و مردم يا اشياي بيروني براي انجام وظيفه اي خاص را نشان مي دهد. تعاملات را مي توان با استفاده از پيغامهاي رد و بدل شده نشان داد. معمولا روند انجام يک وظيفه ممکن است به صورتهاي مختلفي باشد که هر يک از آنها را يک سناريوي آن وظيفه مي نامند.

اسلاید 8 :

سناريوي نمايش حساب:

جريان اصلي : مشتري کارت خود را در دستگاه مي گذارد و دستگاه از مشتري مي خواهد که شماره [1]PIN را وارد کند، مشتري شماره PIN را با استفاده از صفحه کليد وارد مي کند و با فشردن کليد Enter پذيرش آن را اعلام مي کند حال سيستم شماره PIN مشتري را بررسي مي کند و در صورت اعتبار آن، شماره پيغام ورود به سيستم را داده و صورت حساب فرد را نشان مي دهد.

جريان استثنا1:  مشتري هر لحظه که بخواهد مي تواند با فشردن دکمه Cancel تراکنش را لغو و تمام کند.

جريان استثنا 2:  مشتري مي تواند قبل از فشردن دکمه Enter شماره PIN نوشته شده را پاک و يک شماره ديگر به جاي آن بنويسد.

جريان استثنا 3 : اگر مشتري شماره PIN خود را اشتباهي وارد کند اين وظيفه از نو آغاز مي شود و در صورتي که مشتري بيش از 3 بار اشتباه کند عمليات تعليق انجام مي شود.

اسلاید 9 :

 

يوزکيس کي و چگونه شروع و خاتمه مي يابد.

چه زماني تعامل با اکتور انجام ميگيرد.

چه اشيايي و در چه زماني مورد مبادله قرار مي گيرند.

چه روالهاي اصلي و چه روالهاي استثنايي وجود دارد.

اسلاید 10 :

به صورت اختياري مي توان مستطيلي دور كليه يوزكيسهاي سيستم كشيد تا مرز آن سيستم را مشخص شود. اين كار در سيستم هاي بزرگ كه از زير سيستمهاي زيادي تشكيل شده است، مي تواند در شناخت مرز هر يك از زير سيستمها کمک بسيار زيادي کند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید