بخشی از مقاله

آشنایی با فناوری DVD

امروزه بسیاری از فیلمها پیش از آنکه بر روی نوارهای ویدیویی قرار گیرند بصورت DVD عرضه می شوند زیرا علاوه بر دارا بودن حجم کافی ، هزینه نهایی استفاده از آنها پایین تر است.
امروزه بسیاری از فیلمها پیش از آنکه بر روی نوارهای ویدیویی قرار گیرند بصورت DVD عرضه می شوند زیرا علاوه بر دارا بودن حجم کافی ، هزینه نهایی استفاده از آنها پایین تر است.


از اینرو تحولی که DVD در صنعت فیلم ایجاد کرد را می توان با انقلابی مقایسه نمود که عرضه CD در دنیای موسیقی بوجود آورد. در این مقاله ابتدا ساختارDVD و سپس DVD Player معرفی می گردد تا بیش از پیش با این فناوری قدرتمند آشنا شوید.
● DVD چیست ؟
DVD دیسک هایی هستند همانند CD با این تفاوت که می توانند اطلاعات بسیار بیشتری را نسبت به انها ذخیره کنند. یک DVD با فرمت معمولی می تواند تقریبا هفت برابر بیشتر از یک CD اطلاعات را در خود ذخیره کند.


▪ برخی از اطلاعاتی که بطور معمول در DVD قرار میگیرد بصورت زیر است :
- بیش از ۱۳۳ دقیقه از فایل ویدیویی با کیفیت بالا که معمولا دارای فرمت MPEG۲ است.
- فایل های صوتی به چندین زبان مختلف که به صورت دالبی ضبط شده اند.
- ۸ ساعت موسیقی با کیفیت بسیار بالای CD -

● ساختار داخلی DVD
شعاع و ضخامت DVD همانند CD است و به روش مشابهی نیز تولید می شود اما انچه که حجم ذخیره سازی بالا را در یک DVD سبب می شود فشرده بودن طراحی آن است
اطلاعات در DVD بصورت برامدگی هایی در سطح دیسک ذخیره می شوند . یک دیسک DVD از چندین لایه پلاستیک پلی کربنیت تشکیل شده است که با روش INJECTION بر روی هم قرار می گیرند . با این روش می توان دیسکی ساخت که برامدگی های موجود در سطح ان بر مارپیچی قرار گیرد که از مرکز اغاز شده و تا شعاع بیرونی دیسک ادامه میابد.


بعد از مرحله INJECTION لایه شفافی بر روی برامدگی های دیسک قرار می گیرد و بر روی ان یک لایه طلایی نیز قرار داده میشود که همانند یک عدسی لیزر DVD Player را بر برامدگی های دیسک متمرکز می کند . بعد از ان در پشت برامدگی ها یک لایه الومینیومی نیز قرار می گیرد .
در پایان لایه ای لاکی شکل بر روی لایه های بیرونی قرار داده می شود و پس از فشرده سازی در زیر نور مادون قرمز قرار می گیرد تا پس از ان بر لایه پشت برامدگی ها برچسب DVD قرار داده شود. بدین ترتیب مراحل طراحی یک DVD یک طرفه کامل می شود.


رمز ذخیره سازی بالای DVD در فاصله بسیار کوچکی است که هنگام طراحی مارپیچ برامدگی های ان میان دور های متوالی در نظر گرفته می شود که به ۷۴۰ نانومتر میرسد. علاوه بر ان برامدگی های روی سطح DVD نیز بسیار کوچک اند و ابعادی حدود ۳۲۰ در ۴۰۰ نانومتر دارند.


● DVD های صوتی
DVD هائی که برای داده های صوتی استفاده می شوند ، از قالب کاملاً متفاوتی نسبت به DVD های تصویری برخوردار هستند . تفاوت این نوع از داده های صوتی با انواع قبلی مثلاً در CD ها ، به خاطر کیفیت صدای ذخیره شده در آنهاست . این تفاوت در کیفیت کاملاً برای شنونده محسوس است . پخش کننده یا Player این نوع از فایلهای صوتی باید دارای این قابلیت باشد که ۱۹۲khz/۲۴-bit اطلاعات دیجیتال را به آنالوگ تبدیل کند . و این در حالیست که Player های رایج فقط قادر به تبدیل ۹۶kHz/۲۴-bit اطلاعات دیجیتال به آنالوگ هستند . در جدول زیر بین دقت و صحت اطعلات ذخیره شده در DVD ها و CD ها مقایسه ای انجام شده است


DVD ها هم مانند CD ها می توانند در نهایت صخت و دقت خود ۷۴ دقیقه صوت را ذخره کنند ولی این تفاوت وجود دارد که میزان کیفیت و نمونه برداری در DVD بسیار بالاتر از CD است . با دقت پائین تر یعنی حدود ۹۶ khz/۲۴-bit ، DVD می تواند حدود ۷ ساعت صوت را در خود ذخیره کند .


هنگامی که CD یا DVD می خواهند اطلاعات صوتی را در خود ذخیره کنند ، یک سری نمونه برداری بیتی صورت می گیرد که هرچه تعداد این نمونه ها در واحد زمان بیشتر باشد ، کیفیت صدا به صدای اصلی نزدیکتر است . و هنگامی که Player هم در حال خواندن CD یا DVD است ، همان قسمتی که در بالا توضیح داده شد و وظیفه تبدیل اطلاعات دیجیتال به آنالوگ را بر عهده دارد ، مشخص می کند که چه ولتاژی باید در خروجی قرار بگیرد تا صوت مربوطه تولید شود .


● پخش کنندهDVD یا DVD Player :
عملکرد player ِDVD همانند عملکرد Player CD می باشد . این هم باید با استفاده از یک دستگاه اشعه های لیزری به روی صفحه Disk می تاباند و بر اساس چاله هائی که روی صفحه موجود است می توان اطلاعات روی آن را بخواند . اطلاعات تصویری در DVD با فرمت MPEG-۲ ذخیره شده است و پس از خواند این اطلاعات Player آنها را به صورت سیگنالهای تصویری تبدیل می کند . به همین ترتیب برای داده های صوتی که با استفاده از یک Decoder آن را می خواند و سپس تقویت می کند .


تجهیزاتی که برای خواندن داده ها بر روی DVD استفاده می شوند از سه قسمت اصلی تشکیل شده اند :
▪ یک موتور برای چرخاندن دیسک ، این موتور بسته به اینکه در حال خواندن کدام شیار است بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ دور در دقیقه می چرخد .
▪ سیستم لیزر و لنز مربوطه برای اینکه تبتواند روی چاله ها تمرکز کرده و اطلاعات را بخواند . طول موج لیزر در DVD بسیار کمتر از سول موج آن در CD می باشد ، و به همین دلیل است که می تواند اطلاعات بیتری رادر خود ذخیره کند و بخواند . طول موج لیزر در DVD ۶۴۰ نانومتر است در حالی که در CD ۷۸۰ نانومتر می باشد. و این دلیل عمده برتری DVD بر CD است .


▪ سیستم پیگیری یا Tracking که می تواند لیزر را به شیآر مورد نظر برساند و قادر است با دقت میکرون حرکت کند .
Player لیزر را به سمت صفحه دیسک می تاباند و منعکس می شود ، سیستم پخش کننده قادر به تفکیک دو نوع بازگشت نور یعنی نوری که از چاله ها بازگشته و نوری که از صفحه اصلی بازگشته است را می تواند بوسیله یک وسیله نوری – الکتریکی تفکیک کند .
مشکل ترین قسمت در خواند اطلاعات از روی DVD ثابت نگه داشتن اشعه روی یک شیار مشخص است که این وظیفه سیستم پیگیری است . این سیستم باید همانیور که پخش کننده در حال خوانده اطلاعات است لیزر را به سمت بیرون هدایت کند و حرکت دهد .

از آنجائی که با حرکت لیزر به سمت بیرون تعداد چاله هایئ که در واحد زمان از زیر لیزر رد می شوند بیشتر هستند ، موتور حرکت دهنده باید سرعت دیسک را کاهش دهد تا همواره نرخ ثابتی از چاله ها از زیر لیزر رد شوند .
نکته جالب توجه اینجاست که اگر DVD دارای دو لایه باشد ، شروع شیار لایه دوم در انتهای دیسک قرار می گیرد تا هد برای خواندن از لایه دوم لازم نباشد که ی: بار دیگر به اتدا بازگردد . این عمل خود باعث ایجاد سرعت در خواندن اطلاعات می شود .


● قابلیتهای یک DVD :
▪ تماشای فیلمهای با کیفیت بالا به همراه صدای با کیفیت . اکثر فیلمهائی که به صورت DVD عرضه می شوند دارای صدای Dolby هستند و همان کیفیتی که شما در سینما می شنوید را به شما عرضه می کنند .
▪ کسی که فیلم DVD را طراحی این قابلیت را داراست که برای برخی قسمتهای فیلم لیبل قرار دهد و شما می توانید به راحتی به قسمت مورد نظر پرش کنید .


▪ Player ها ی DVD این قابلیت را دارا هستند که CD های صوتی را نیز پخش کنند.
▪ شما میتوانید فرمت نمایش تصویر را مشخص کنید .
▪ بسیاری از فیلمهائی که با DVD ذخیره شده اند برای زبانهای مختلفی زیرتویس دارند ، شما می توانید در حالی که در حال مشاهده فیلم هستید ، زیرنویس مورد نظر خود را انتخاب کنید ، تا در زیر فیلم به نمایش در آورده شود .


● برخی دیگر از ویژگیهای DVD Player ها :
▪ دیکودر دیجیتال دالبی : این قابلیت برای تبدیْ اطلاعات صوتی در DVD به ۶ کانال صوتی مجزا می باشد .
▪ دیکودر DTS : (Digital Surround Audio) این دیکودر این قابلیت را دارد که صدا را به صورت فراگیر به ۶ کانال خروجی بفرستد .
▪ صدای شبیه سازی شده : اگر شما بخواهید که DVD Player را به یک سیستم با تنها دو بلندگو متصل کنید ، پخش کننده می تواند صدا را به روی دو بلندگو شبیه سازی کند و شما نیازی به ۶ بلندگو نداشته باشید .


▪ کنترل از راه دور یا Remote : DVD Player ها می توانند سه نوع مختلف از کنترل را دارا باشند :
۱) کنترلی که تنها خود DVD Player را کنترل می کند .
۲) کنترلی که می تواند برخی از ساخته های کارحانچات دیگر را هم کنترل کند .
۳) کنترلی با قابلیت یادگیری ، به این معنی که سیگنالهای بقیه کنترلها را می توان به کلید خاصی در این کنترل نسبت داد .
آشنايي با (Digital Video Disc (DVD


DVD چيست؟

اين سه حرف زماني علامت اختصاري ديسك ويديويي ديجيتال Digital Video Disc بود. اما امروزه فقط DVD است، در واقع نسل بعدي فن آوري ذخيره سازي ديسك نوري است.
DVD لوح فشرده اي است كه از ظرفيت بسيار بالايي برخوردار مي باشد و مي تواند مانند نوار ويدئويي(VHS) فيلم را در خود ذخيره نمايد و نسبت به سي دي هاي صوتي و كامپيوتري برتري دارد.


هدفي كه DVD دنبال نموده، اين است كه همه سرگرمي هاي خانگي رايانه اي، اطلاعات رايانه اي و اطلاعات تجاري و كاري را با يك فرمت واحد ديجيتال ذخيره كند، تا بتواند جايگزين سي دي هاي صوتي، نوار ويدئويي، ديسك ليزري، بازي هاي رايانه اي و ساير موارد بشود.
امروزه DVD از بيشترين پشتيباني شركت هاي الكترونيكي، نرم افزاري و استوديوهاي بزرگ صوتي و تصويري برخوردار است.
با چنين پشتيباني بزرگ و بي سابقه اي، DVD بدل به موفق ترين كالاي مصرفي الكترونيكي در دوران كوتاه پيدايش خود مي باشد. DVD فرمتي است كه اوايل براي فيلم هاي سينمايي ظاهر شد و كيفيت بهتري نسبت به VHS داشت. در واقع فناوري مورد استفاده در، DVD ليزر قرمز (با طول موج ۶۳۵ يا ۶۵۰ نانومتر) و فشرده سازي MPEG2 است.


اولين دستگاه هاي DVD در نوامبر سال ۱۹۹۶ در ژاپن و در مارس سال ۱۹۹۷ در آمريكا ساخته شد. توشيبا، پايونير، پاناسونيك، هيتاچي و سوني اولين سازندگاني بودند كه دستگاه هاي DVD-ROM را در ژانويه سال ۱۹۹۷ به بازار عرضه كردند.
امروزه بيش از دويست نوع دستگاه هاي صوتي و تصويري DVD در بازار دنيا موجود است، هر چند كه اين دستگاهها از كيفيت مشابه و استانداردي برخوردار نيستند.


ويژگي هاي DVD چيست؟
DVD- بيش از دو ساعت فيلم ويدئويي را با عالي ترين كيفيت ذخيره مي كند. (البته يك DVD دوطرفه (دولايه ) مي تواند هشت ساعت فيلم ويدئويي با كيفيت عالي را در خود ذخيره كند.
- فيلم هاي Wide Screen سينمايي را براي نمايش در تلويزيون هاي Wide Screen استاندارد پشتيباني مي كند.
- قابليت انتخاب نه زاويه دوربين از زاويه ديدهاي مختلف هنگام اجرا را دارا مي باشد.
- مقدار ظرفيت DVD برابر ۷/۴ گيگا بايت در هر لايه ديسك است.(با در نظر گرفتن اين كه لايه بالايي نيمه شفاف است وليزر بر روي لايه پاييني دوم نيز تأثير مي گذارد، بنابراين مقدار ظرفيت تا ۹ گيگابايت افزايش مي يابد.)


مشكلات DVD چيست؟
- سالها طول خواهد كشيد تا فيلم ها، كليپ ها، برنامه هاي ويدئويي و نرم افزارهاي رايانه اي به طور وسيع به صورت DVD در اختيار همگان قرار گيرد.
- پاره اي ابهامات در مشخصات فني اجرا كننده ها و ناكافي بودن آنها و همين طور ديسك ها باعث نارسايي ها مي شود كه بعضي از ديسك ها يا به طور كامل اجرا نمي شوند و يا اصلا روي بعضي اجراكننده ها عمل نمي كنند.
-دستگاه هاي ضبط DVD هنوز بسيار گران قيمت هستند.


- به اين علت كه DVD از سيستم فشرده سازي ديجيتال با كيفيت عالي استفاده مي كند، در نتيجه منابع اصلي صوتي و تصويري كه با كيفيت پاييني تهيه شده باشند در DVD مشكل خواهند داشت.
- تعداد بسيار كمي از اجرا كننده هاي DVD مي توانند با سرعت نرمال فيلم را به عقب برگردانند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید