بخشی از مقاله

انكوباتورها
آشنایی با انکوباتورها
تعریف : دستگاه هایی هستند که برای نگهداری و کشت نمونه های آزمایشگاهی در شرایط خاص محیطی به لحاظ دما ، رطوبت و ترکیب گازهای مو جود در هوا و.. به کار می روند .


انكوباتور چيست؟
انكوباتور از نظر لغوي، نام دستگاهي است که در بیمارستان ها برای نگهداری نوزادانی که پیش از موعد مقرر به دنیا آمده اند یا در زمان تولد ، از استانداردهای فیزیولوژی لازم در مقایسه با سایر نوزادان برخوردار نیستند ، استفاده می شود .


این ابزار ، در مرغداری ها برای گرما دهي لازم براي تبديل تخم به جوجه نیز به کار می رود . اگر در این جا ، به جای بیمارستان ، کلمه صنعت را به کار ببریم و به جای نوزادان ، کلمه افکار خلاق را استفاده کنیم ، نقش و جایگاه انکوباتورهای صنعتی ، بیش از پیش در ذهن خواننده آشکار می شود. بايد گفت اتفاقي كه براي بچه ها يا تخم مرغها در يك دستگاه انكوباتور مي افتد، در يك انكوباتور تجاري براي ايده ها و فكرهاي كارآفرينانه رخ مي دهد.


يك انكوباتور يا مركز رشد مجموعه اي متشكل از يك يا چند ساختمان است كه واحدهاي تحقيقاتي نوپا نظير هسته هاي تحقيقاتي دانشگاهي، شركتهاي تحقيقاتي خصوصي و مراكز تحقيق و توسعه صنايع و سازمانهاي اجرايي به صورت موقت در آن مستقر و از خدمات پشتيباني داير شده در اين مركز، بهره مند مي شوند


طبقه بندي انكوباتورها
انكوباتورها را مي توان به چهار دسته عمده تقسیم بندی کرد :
-1 انكوباتورهاي صنعتي: اين گروه از انكوباتورها توسط نهادهاي دولتي و مؤسسات غيرانتفاعي حمايت مي شوند و هدف آنها ايجاد كار از طريق حمايت از كارفرمايان است. اين انكوباتورها اغلب در ساختمانهاي بازسازي شده، كارخانه هاي متروكه، انبارها، مدارس، ساختمان اداره¬ها و ساير فضاهايي كه مورد استفاده قرار نمي گيرند، راه اندازي مي شوند.


-2 انكوباتورهاي دانشگاهي: اين نوع انكوباتورها به منظور تجاري كردن دانش فني، فناوري و مالكيت معنوي ايجاد شده و از طريق فعاليتهاي پژوهشي دانشگاهها به وجود آمده اند انكوباتورهاي دانشگاهي تسهيلاتي همچون آزمايشگاهها، كتابخانه ها و همچنين تخصص و مشاوره دانشجويان و اعضاي هيئت علمي را به شركتهاي نوپاي عضو خود ارائه مي كنند. بعضي از اين انكوباتورها به طور مستقيم به وسيله دانشگاهها حمايت مي شوند،

اما اغلب داراي شركايي از ديگر سرمايه گذاران و نقش آفرينان در اين زمينه هستند. مرکز مشارکت و همیاری کارآفرینی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف (مهتاب) که اوایل سال 1386 راه اندازی شد ، نمونه ای از انکوباتور دانشگاهی است . در این انکوباتور ، دانشجویان ارشد دانشگاه ، به دانشجویان دوره های کارشناسی ، خدمات مشاوره علمی ارائه می دهند و در قبال این خدمات ، پول دریافت می کنند.


-3 انكوباتورهاي مجازي: انكوباتورهاي مجازي فاقد جا يا مكان خاصي هستند و خدمات و تسهيلات ديگري غير از فضاي كاري را به شركتهاي عضو خود عرضه مي كنند. عمده ترين قسمت اين گروه را انكوباتورهاي اينترنتي تشكيل مي دهند. اين گروه موسوم به شتاب دهنده هاي تجاري داراي ويژگيهاي خاص خود هستند. از جمله اينكه دوره فراوري تجاري آنها كوتاه تر، نتايج كار آنها به سادگي قابل سنجش و اندازه گيري نيست. مثلا انکوباتوری که برای خرید و فروش الکترونیکی کتاب های دست دوم راه اندازی می شود ، به طور مستقیم و غیر مستقیم ، افراد مختلفی را در مکان های مختلف ، به کار فرا می خواند و زمینه کارآفرینی الکترونیکی را فراهم می کند.


این گونه اکنوباتورها می تواند دارای وظایف مختلف ، با طیف های مخاطبی گوناگون و بین المللی باشد. مثلا شرکت Yahoo! ، به عنوان یک انکوباتور مجازی ، خرده سیستم های کارآفرینی دیجیتالی متعددی را تدارک دیده است که کاربران از اطریق ان ها می توانند ، کسب و کارهای الکترونیکی متنوعی را از هر مکان و در هر زمان ، مدیریت ، خلق و پیاده سازی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به http://next.yahoo.com مراجعه کنید.


-4 انكوباتورهاي بين المللي: به طور معمول اين طبقه از انكوباتورها داراي مجموعه كاملي از سرويس¬هاي پشتيباني براي پيشرفت فعاليتهاي تجاري هستند و تمركز آنها بيشتر بر روي صادرات است. اين انكوباتورها با دانشگاهها، مراكز تحقيقاتي، سرمايه گذاران داخلي و بين المللي در ارتباطند. يكي از ويژگيهاي منحصر به فرد اين گروه، ايجاد شبكه اي از انكوباتورها در محدوده مربوط به خود است.

اين شبكه¬ها توان و ظرفيت انكوباتورهاي بين المللي را از طريق به اشتراك گذاردن منابع و اطلاعات به مقدار قابل توجهي افزايش مي دهند. البته شاید برخی تصور کنند که فرآیندهای انکوباتورهای بین المللی ، مانند روش Gold Quest یا Gold Mine می باشد . در حالی که اصالت انکوباتور ، با سیستم و رویکرد بازاریابی شبکه ای تک جانبه ، که فکر و خلاقیت و پول مخاطبانش را تلف و هدر می کند ، در مغایرت قرار دارد.


انواع مختلف انکوباتورها :
* انکوباتور 37 درجه
* co2 انکوباتور
* انکوباتورهای آنائروبیک


اجزاء دستگاه : بسته به نوع دستگاه ، ممکن است دستگاهی چند مورد از اجزاء زیر را نداشته باشد و یا اینکه اجزائء اضافی دیگری هم داشته باشد )
1- محفظه نگهداری نمونه ها : یک محیط بسته است که تا حد امکان باید از لحاظ دما و ورود و خروج گازها در حد کنترل شده ای از بیرون آن جدا شده باشد .


2- سیستم کنترل دما : این سیستم دمای داخل انکوباتور را در حد مورد نیاز نمونه ها ثابت نگه می دارد . برای این منظور از یک سری سنسوربرای نمونه برداری از دمای داخل محفظه استفاده می شود . همچنین تامین حرارت مورد نیاز به عهده تعدادی المنت خواهد بود . کنترل دما نیز از طریق استفاده از ترموکوپلهای معمولی و یا سیستم های مبتنی بر میکرو کنترلرها و plc انجام می پذیرد .
3- سیستم کنترل رطوبت : این سیستم رطوبت داخل انکوباتور را در حد مورد نیاز نمونه ها ثابت نگه می دارد .

برای این منظور از یک سری سنسور برای نمونه برداری ازرطوبت داخل محفظه استفاده می شود . همچنین تامین رطوبت مورد نیاز به عهده مخزن آب و سطستم گرمایش انکوباتور خواهد بود.
4- سیستم کنترل گازها : این سیستم ترکیب گازهای داخل انکوباتور را در حد مورد نیاز نمونه ها ثابت نگه می دارد . برای این منظور از یک سری سنسوربرای نمونه برداری از ترکیب گاز داخل محفظه استفاده می شود . همچنین تامین گازهای مورد نیاز به عهده مخازن خارجی خواهد بود .

کنترل ترکیب گازها نیز از طریق استفاده از سیستم های مبتنی بر میکرو کنترلرها و plc انجام می پذیرد .
5- سیستم آلارم : با توجه به مقادیر تعیین شده برای هر یک از فاکتور ها ، در صورت تجاوز هر یک از آنها از مقادیر مجاز ، این رویداد را بوسیله آلارم مناسب گزارش می دهد .


6- سیستم ثبات : این سیستم به اپراتور دستگاه این امکان را می دهد تا مشخصه مورد نظر را به صورت مداوم ثبت وتغییرات آن را کنترل نماید .
انكوباتور( رحم مصنوعي )
براي مراقبت از نوزادان نارس لازمست كه آنها را در محيطي با دماي مناسب و كنترل شده نگهداري كنند زيرا خود آنها قادر به تنظيم دماي بدنشان نيستند. تحت شرايط نگهداري درانكوباتوربا اينكه نياز نوزادان به اكسيژن به حداقل مي رسد اما تامين اكسيژن مورد نياز از اين جهت كه شش هاي آنها خود قادر به تامين اكسيژن كافي نمي باشد بسيار مهم است.

انكوباتور يك محفظه بسته با جداره هاي شفاف است كه در آن هوا با دماي كنترل شده از درون اتاقكي كه نوزاد در آن قرار دارد،عبور داده مي شود تا هم شرايط طبيعي رحم مادر را براي وي فراهم سازد و هم پزشك و پرستار بتواند براحتي به وي دسترسي داشته باشند.

تا چند سال پيش فقط نوزاداني كه زودتر از موعد بدنيا مي آمدند در انكوباتور نگهداري مي شدند اما امروزه پزشكاان معتقدند كه تمامي نوزادان بهتر است 2 تا 3 روز در انكوباتور قرار بگيرند تا در معرض هواي آزاد قرار نگرفته ، كنترل شوند و در عين حال مراقبتهاي پزشكي براحتي بر روي آنان صورت گيرد.


پارامترهاي قابل كنترل در انكوباتور حرارت، رطوبت و اكسيژن است. سيستم گردش هوا (سيركولاسيون) همراه با تنظيم مناسب اين 3 پارامتر در داخل محفظه محيطي ايده آل براي نگهداري نوزاد فراهم مي كند كه در آن، گردش مداوم يك فن،هوا را مكيده

پس از تصفيه توسط فيلتر به داخل مي كشد . هواي مكيده شده پس از مخلوط شدن با هواي داخلي در اثر برخورد با المنت حرارتي گرم مي شود(ميزان گرمادهي المنت توسط پرستار قابل تنظيم است) و در صورت نياز به رطوبت با فعال كردن قسمت مربوط به رطوبت محفظه و تنظيم آن به ميزان دلخواه، رطوبت مناسب هواي داخل محفظه تامين مي شود. همچنين به دليل مثبت بودن فشار داخل محفظه، از ورود ذرات خارجي به داخل جلوگيري مي شود.

حرارت ايجاد شده سپس توسط هدايت بافتي و انتقال توسط خون در بدن نوزاد جذب مي شود. در اصل، هم دماي پوست و هم دماي مركز بدن بايستي توسط انكوباتور ثابت نگه داشته شود، تنها تغييرات اندك مجاز است. در هنگام تولد، درجه حرارت بدن نوزاد به شكل بارزي افت مي يابد كه علت آن همان مكانيزم هاي گفته شده در قبل است. در واقع از دست دادن حرارت به دليل تشعشع، هدايت، كنوكسيون و تبخير(از طريق شش هاي نوزاد و نيز سطح پوست)صورت مي گيرد. انكوباتورها بهتر از گرم كننده هاي تابشي (radient warmers) عمل مي كنند.


اگرچه نوزاد داخل انكوباتور در مقايسه با اين گرم كننده ها كمتر توسط پرستار و پرسنل بيمارستان در دسترس است. در عين حالي كه نوزادان كامل(tem neonates) بطور طبيعي، تا حد زيادي قادر به تنظيم دماي بدن هستند در نوزادان نارس (premature) كه داراي پويت نازكتري هستند( كه اجازه مي دهند رگهاي خوني سطحي به سرعت حرارت را به محيط انتقال دهند)،

نسبت بزرگ مساحت پوست به حجم، منجر به فقدان حرارت زياد از طريق تابش و كنوكسيون مي شود و تقريبا هيچ چربي زير پوستي كه بتواند به عنوان عايق گرمايي براي بدن عمل كند وجود ندارد. پايين آمدن دماي بدن نوزاد به مدت طولاني عوارضي چون كمبود اكسيژن، هيپوگلسميا، اسيدورزمتابوليك و تخليه سريع ذخاير گليكوژني را بدنبال خواهد داشت. بنابراين نگهداري بدن در شرايط مطلوب ت.سط كمك حرارتي بسيار ضروري است.


نوزاد بر روي يك تشك كه از ابر ساخته شده و روي آن مشمع ضد حساسيت پوشانيده اند، قرار مي گيرد. سيني نوزاد از جنس پلكسي گلاس بوده و يك سيني كشويي نيز جهت بيرون آوردن سيني نوزاد طراحي شده است. قبل از گذاشتن نوزاد در دستگاه لازمست بررسي شود كه آيا همه قطعات در جاي خود قرار دارند يا نه. اغلب انكوباتورهاي امروزي قابليت تغيير ارتفاع متناسب با قد پرستار را دارند. همچنين نوزاد را مي توان تا زاويه مشخصي (بعنوان مثال تا زاويه 12 درجه در يك نمونه) بصورت مايل قرار داد تا در حالتهاي مختلف براي شيردادن يا مقاصد درماني قرار گيرد.


بدليل اينكه هواي اتاقي كه نوزاد در آن قرار مي گيرد اغلب پايينتر از دماي درون انكوباتور است، فقدان حرارت از طريق تابش و از طريق ديواره هاي انكوباتور تقريبا نصف فقدان حرارت كل است. در اين حال مي توان از انكوباتورهاي باديواره دو جداره داراي فاصله هوايي استفاده كرد تا از فقدان حرارت اضافي جلوگيري شود.

اگرچه در مقايسه فقدان حرارت بين انكوباتورهاي دو جداره و نوع تك جداره سرو كنترل به اين نتيجه رسيده اند كه انكوباتورهاي دو جداره فقدان حرارت تشعشعي را كاهش مي دهند اما از آنجا كه در مقابل، باعث افزايش فقدان حرارت از طريق كنوكسيون مي شوند، فقدان حرارت كل در انكوباتورهاي تك جداره با مكانيزم سروكنترل و انكوباتورهاي دو جداره تقريبا يكي است.

پارامترهاي قابل كنترل در انكوباتور نوزاد
اين پارامترها عبارتند ازحرارت، رطوبت، اكسيژن .
حرارت: در انكوباتورها حرارت هم با پوست بدن نوزاد كنترل مي شود و هم با خواسته پزشكو با تنظيم درجه حرارت داخل محفظه. بدين منظور دو سنسوربكار مي رود. يك سنسور داخل محفظه و يك سنسور كه روي پوست نوزاد قرار مي گيرد.

كنترل توسط ميكرو كنترلر با گرفتن فيدبك مناسب و مقايسه با تنظيم انجام شده توسط پزشك يا پرستار صورت مي گيرد. در انكوباتورهوا با دماي كنترل شده از درون اتاقكي كه نوزاد در آن قرار دارد، عبور داده مي شود. دما بوسيله واحدهاي مدرن كه بصورت تناسبي كنترل مي شوند تنظيم مي گردد.


براي اندازه گيري و تنظيم دما از مدار پل استفاده شده است. خروجي پل v1 كه متناسب با اختلاف دماي بين ترميستور و مقاومت تنظيم است تقويت شده و به مقايسه كننده وارد مي شود. در حاليكه v1 بزرگتراز v2(موج دندان اره اي) باشد ولتاژ v3 توليد مي شود. اين ولتاژ مولد پالس را كنترل مي كند وبر اساس آن كليد سيليكوني عمل كرده ودر حالت يك بودن v3 خط تغذيه به گرمكن منتقل شده و دما افزايش مي يابد.


در انكوباتورهاي امروزي به دليل آنكه بايستي حرارت بدن نوزاد را نيز دقيقا تحت كنترل داشته باشيم از سنسور دوم روي پوست نوزاد استفاده مي كنيم و بجاي كنترل مستقيم درجه حرارت محفظه، درجه حرارت پوست نوزاد را كنترل مي كنيم. در واقع زمانيكه نوزاد تب دارد، بايستي خنك شود و هنگاميكه دچار ضعف است و بدن وي افت دماي شديدي پيدا مي كند، بايستي گرم شود.

در اين حالت ترميستور را روي كبد نوزاد قرار مي دهند. توجه داشته باشيد كه ركتوم محل مناسبي براي حس كننده دماي بدن نوزاد نيست. با انتخاب يك كليد مي توان به دلخواه يكي از دو قسمت كنترل حرارت هواي محفظه و يا كنترل حرارت بدن نوزاد را فعال نمود.(در صورت مجهز بودن دستگاه به سيسنم سروكنترل). سنسور بدن نوزاد اختياري است ولي سنسور محفظه هميشه فعال است. هنگام روشن نمودن دستگاه، قسمت كنترل حرارت هواي محفظه بصورت پيش فرض فعال خواهد بود.


رطوبت: رطوبت دستگاه از 30 تا 90 درصد رطوبت نسبي قابل تنظيم است و در مدت زمان رسيدن به حالت پاياي دما، مانگين رطوبت نسبي دستگاه برابر با 10% رطوبتي است كه تنظيم شده است ولي ميزان رطوبت داخل محفظه نمايش داده نمي شود. قبل از فعال نمودن كليد مربوط به كنترل رطوبت ذاخل محفظه بايستي بطري آب تعبيه شده در پشت دستگاه را از آب مقطر به اندازه لازم پر نماييم. توصيه مي شود جهت جلوگيري از رسوب مواد معدني در لوله هاي دستگاه حتما از آب مقطر استفاده نماييم.

معمولا براي كنترل رطوبت نياز به مدار فيدبك نداريم و به شكل مدار باز اين كار انجام مي گيرد. زيرا به اعتقاد بيشتر پزشكان، رطوبت مي تواند تا 5 درصدتلورانس داشته باشد. به همين دليل در بيشتر مدلهاي انكوباتور به دليل گراني سنسور رطوبت، اين بخش را حذف كرده و كنترل رطوبت را بصورت مدار باز انجام مي دهند. در مدلهاي قديمي تر، براي توليد رطوبت، آب به روي المنت توليد كننده حرارت ريخته مي شد. اما گاهي لازمست گرماي كمتري توليد شود.

در اين مواقع چون المنت حرارتي خنك مي شود، در اين مكانيزم ديگر امكان ايجاد رطوبت هم نيست. براي مستقل كردن سيستم توليد رطوبت از حرارت، در مدلهاي جديدتر از ديگ بخار استفاده شده است كه خود بوسيله ميكرو كنترلر كنترل مي شود و بر حسب تنظيمات روي دستگاه رطوبت داخل محفظه كنترل مي شود.


اكسيژن: در صورت نياز به افزايش اكسيژن داخل محفظه، ميتوان از منبع اكسيژن خارجي استفاده كرد. منبع اكسيژن خارجي را به ترمينال ورودي اكسيژن (O2 Inlet) وصل مي كنند و ميزان اكسيژن ورودي توسط پزشك تنظيم مي شود. فن انكوباتور هنگام سيركولاسيون هواي تازه را از بيرون به داخل مي كشد ولي اگر بخواهيم اكسيژن با تراكم بالاي 21% داشته باشيم حتما از آنالايزر اكسيژن ( مانومتر) استفاده مي كنيم.

زمانيكه فيلتر دستگاه بيش از حد كثيف شده باشد و پرستار متوجه اين مطلب نباشد تهويه هواي داخل دستگاه اختلال مي شود. نكته ديگر در اين زمينه آن است كه دستگاه تراكم اكسيژن را در خود نمي پذيرد. ميزان توليدCO2 توسط يك نوزاد cc/kg 7 مي باشد

يعني نوزاديكه در حدود 4 كيلوگرم وزن دارد،حداكثر 28 سيسي، دي اكسيد كربن توليد مي كند. در استفاده عادي، هوا به مقدار كافي جابجا مي شود تا بعلت بازدم از افزايش ميزان گاز دي اكسيد كربن جلوگيري شود. دستگاه انكباتور چيزي حدود 20 تا 29 ليتر در دقيقه هواي تازه را از طريق فيلتر وارد محفظه انكوباتور مي كند. در صورت استفاده از تجهيزات اكسيژن از تجهيزات جانبي كه توليد جرقه مي كنند در داخل محفظه انكوباتور بايستي خودداري شود.

آلارم هاي روي انكوباتور شامل موارد زير مي باشد:
1-آلارم هاي استاندارد مربوط به عملكرد يا خرابي بخشهاي مختلف سيستم
2-آلارم هايي كه بنا به خواسته پزشكان بطور خاص تعبيه شده اند.
3-هشداردهنه براي حالت هاي نامساعد نوزاد ( از قبيل سرد شدن) كه مي تواند صوتي و نوري باشد.


برخي از اين آلارم ها عبارتند از : آلارم مربوط به افزايش دما بيش از 3/39 درجه يا در حالت ويژه بيش از 40 درجه سانتي گراد، آلارم مربوط به قطع گردش هوا، نقص در سيستم حس كننده دماي درون محفظه، نقص در سيستم حس كننده دماي بدن نوزاد، انحراف ميزان درجه حرارت خالي بدن مخزن آب،قطع منبع تغذيه .


نگهداري دستگاه
1-تعويض فيلتر هوا: در زمان فعاليت دستگاه در هر دقيقه حداقل 20 ليتر هوا از فيلتر عبور مي كند. در صورت كدر شدن فيلتر تهويه هواي داخل محفظه دچار مشكل خواهد شد. بنابه دستورالعمل شركت سازنده، پس از مدت خاصي اين فيلتربايد تعويض گردد.
2-تعويض آب مخزن: به منظور پيشگيري از رشد ميكروارگانيسم هادر مخزن آب، لازم است هر 24 ساعت يكبار آب داخل مخزن تعويض شود.


3-نظافت و ضد عفوني كردن دستگاه: انكوباتور نبايد گوشه دار باشد تا تمامي قسمت هاي داخلي آنرا بتوان براحتي تميز كرد. براي ضد عفوني كردن دستگاه مي توان از ساولن رقيق(1%) يا هايژن رقيق استفاده كرد. نظافت تمام بخشهاي دستگاه يك ضرورت حتمي برا ي مراقبت صحيح از نوزاد است.


كاليبراسيون،تست و كنترل دستگاه انكوباتور:
در خط توليد و قبل از بسته بندي دستگاه، در آزمايشگاه تستهاي مختلف كنترل كيفي روي قسمتهاي گوناگون آن انجام مي شود كه عبارتند از :
- كنترل حرارت : سنسور هوا با سنسور 10 سانتي متربالاي تشك نوزاد كاليبره مي شود. ضمنا هر چند بار يكبار جهت كنترل و كاليبره حرارت داخل محفظه در 5 قسمت مختلف داخل محفظه ترمومتر گذاشته مي شود. اختلاف دما بايستي از 1 درجه بيشتر نباشد.


- رطوبت بايستي در محدوده گفته شده يعني ماكزيمم تا 90% رطوبت نسبي قابل تنظيم باشد. از آنجايي كه انكوباتور توسط جك هاي بالابر قابل تنظيم با قد پرستار است، جك ها بايد چك شود.
- مدار سيركولاسيون هوا كه هواي گرم را داخل محفظه مي گرداند تا همه جا داراي حرارت يكنواختي باشد بايستي چك شود.


- تست استقامت دي الكتريك : دستگاه را در معرض ولتاژي حدود 4 هزار ولت قرار مي دهند، اتصالات دستگاه بايد در مقابل اين ولتاژ بالا استقامت كند و آركي در دستگاه نداشته باشيم. اين آزمايش يكباردر حالت كار عادي و يكبار پس از آنكه 48 ساعت در اتاق رطوبت قرار گرفت انجام مي شود. هيچ جرياني يا نشتي بين مدارات الكتريكي دستگاه و بدنه نبايد بوجود آيد. بعد از انجام تنظيمات مربوطه ، دستگاه را به قسمت كنترل مكانيكي هدايت كرده و پس از آن براي بسته بندي آماده مي شود.


انكوباتورهاي قابل حمل و نقل :
در حين انتقال نوزاد از يك بخش به بخش ديگر در داخل بيمارستان و يا انتقال او از بيمارستان به مراكز ديگر محتاج استفاده از انكوباتورهاي خاص هستيم. اين انكوباتورها عموما كوچكتر و سبكتر از انكوباتورهاي ساكن بوده ، براي نقل و انتقالات درون بيمارستان و يا حمل در هواپيما بكار گرفته مي شوند. همچنين كمكرساني به نوزاد را در آمبولانس ها تسهيل مي كند . اين انكوباتورها با محدوده وسيعي از ولتاژهاي الكتريكي كار ميكنند نظير VDC 24 و VDC 12 و VAC12 بسياري از انها منابع تغذيه كمكي را با خود حمل مي كنند كه انكوباتور را براي مدت زمانهاي كوتاه و يا در صورت از كار افتادن منابع تغذيه اصلي، تغذيه مي كند .

( نظير باتري هاي نيكل- كاميم 12 ولتي و يا باتري هاي سربي ) علاوه بر داشتن منابع تغذيه قابل حمل و قابل اطمينان ، اينگونه انكوباتورها براي مسافرت هاي هوايي و زميني نيازمند تجهيزاتي براي عايق بندي از جهت ورود ارتعاشات و نويزهاي بيروني به داخل انكوباتور و نيز تجهيزاتي جهت جلوگيري از انتشار امواج الكترو مغناطيسي براي استفاده در هواپيما هستند .


تخت احياي نوزاد
قبلا براي تعويض خون بكار مي رفت ولي امروزه از آن جلوي تخت زايمان و نيز انجام اعمال جراحي بر روي نوزادان استفاده مي شود . ايجاد گرماي موضعي برروي بدن نوزاد از 30 تا 37 درجه، بدون مزاحمت پزشك و پرستار و همچنين كنترل حرارت به صودت اتوماتيك متناسب با درجه حرارت بدن نوزاد( توسط ميكروكنترلر) بكار مي رود.


عملكرد اين دستگاه شباهت بسياري با وارمرنوزاد دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید