بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه:

امروزه نیاز به دانش تکنولوژی بتن با توجه به جایگاه ویژه ای که بتن در صنعت ساختمان بخود اختصاص داده، برای طراحان و همچنین عوامل اجرایی امری ضروری است.

استفاده فراوان بتن در ساخت و تولید سازه های گوناگون و گستردگی کاربردهای آن گوی سبقت را از دیگر مصالح ساختمانی ربوده است. دلیل این جایگاه ویژه و ارجحیت بتن را نسبت به مصالح دیگری هم چون فولاد می توان موارد ذیل دانست:

1 ) شکل پذیری بتن و سهولت در اجرای آن؛

2 ) پاسخگوی بودن بتن به ضرورتهای فنی، اقتصادی و مهمتر از آنها زیست محیطی؛

3 ) سهولت در امر تهیه مواد تشکیل دهنده و یا در دسترس بودن اجزاء اصلی تشکیل دهنده بتن؛

4 ) سازه های بتنی در برابر آتش سوزی مقاومت خوبی را از خود نشان داده و حتی تا 24 ساعت دوام می آورند.

5 ) عمر مفید و دوام سازه های بتنی؛

6 ) بتن دارای مقاومت قابل قبول و خوب فشار است.

اسلاید 2 :

تعریف بتن:

بتن در مفهوم بسیار وسیع به هر ماده چند جزیی چسبیده به هم که با خاصیت سیمانی شدن تشکیل شده باشد، اتلاق می شود. این ماده چسبنده عموماً حاصل فعل و انفعال سیمان های هیدرولیکی و آب می باشد.

چسبندگی مخلوط بتن باید به حدی باشد که در ضمن حل و ریختن بتن با وسائل موجود، مواد از یکدیگر جدا نشود.

در بتن سخت شده عموماً مقاومت فشاری به عنوان معیار پذیرش در نظر گرفته می شود و می بایست از مقادیر تعیین شده برای منظور های مختلف کمتر نباشد.

اسلاید 3 :

عناصر تشکیل دهنده بتن:

امروزه عناصر تشکیل دهنده بتن از اجزاء اصلی آن یعنی سیمان، سنگدانه ها و آب، بسیار فراتر رفته و بنا به کاربردهایی که برای بتن در شرایط مختلف تعریف می گردد، مواد افزودنی، در طیف وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد. ابداع بتن های گوناگون برای کسب مقاومت های بالا و همچنین پایانی و عمر مفید موثر برای سازه های با اهمیت (همچون سدها و راکتور ها و مخازن نگهدارنده مواد شیمیایی و انواع سازه های بلند مرتبه مسکونی، تجاری و یا پارکینگ های بزرگ) باعث شده تا در برخی از عناصر تشکیل دهنده بتن، همچون سیمان، تحولات عمیقی صورت گیرد.

تعریف سیمان:

کلمه سیمان به هر نوع ماده چسبنده ای اطلاق می شود که قابلیت به هم چسباندن و یکپارچه کردن قطعات معدنی را دارا باشد. در شاخه مهندسی عمران، سیمان گردی است نرم، جاذب آب، چسباننده سنگ ریزه ها که اساساً مرکب از ترکیبات پخته شده و گداخته شده اکسید ها کلسیم، سیلیسیم، آلومنیوم و اکسید آهن می باشد.

اسلاید 4 :

تاریخچه پیدایش سیمان :

مصریان قدیم از سنگ گچ نا خالص پخته استفاده می کرده اند. یونانی ها و رومی ها سنگ آهک پخته را بکار برده و بعداً افزون آب، ماسه، خزه، سنگ ریزه یا آجر و سفال های شکسته را به آهک آموختند و این اولین ساخت سیمان در تاریخ بوده است. چون ملات آهک در زیر آب سخت نمی شود، لذا رومی ها آهک و خاکستر آتشفشان یا سفال های رسی پخته شده نرم را با هم آسیاب می کردند و برای ساختمان های زیر آب استفاده می نمودند.

یک بنای اهل لیذر «ژوزف آستین» در سال 1824 سیمان پر تلند را تهیه کرد. این سیمان از حرارت دادن خاک رس بسیار نرم و سنگ آهک در کوره، تا زمان متصاعد شدن گاز کربنیک بدست آمد.

حرارت این کوره خیلی پائین تر از حرارت لام برای پخت کلینکر امروزی بود. در نهایت به مرور زمان مطالعات علمی برای کشف خواص سیمان صورت گرفت

اسلاید 5 :

مراحل ساخت سیمان:

nاصولاً روش سیمان از مراحل زیر تشکیل شده است:

nآسیاب نمودن مواد خام و تبدیل آنها به پودر؛

nمخلوط نمودن کامل آنها در نسبت های معین و پختن آنها در یک کوره دوار بزرگ با درجه حرارتی حدود 1300 تا 1400 درجه سانتیگراد؛

nدر این درجه حرارت مواد در نقطه نزدیک ذوب با هم ترکیب شده و سبب ایجاد گلوله هایی بنام کلینکر می گردند؛

nکلینگر را سریع نموده و با افزودن کمی سنگ گچ آنرا به صورت پودری ریز آسیاب می نمایند؛

nمحصول بدست آمده سیمان پر تلند تجارتی است که به میزان بسیار وسیع برای کارهای بتنی مورد استفاده قرار می گیرد.

n

اسلاید 6 :

nاصولاً روش سیمان از مراحل زیر تشکیل شده است:

nآسیاب نمودن مواد خام و تبدیل آنها به پودر؛

nمخلوط نمودن کامل آنها در نسبت های معین و پختن آنها در یک کوره دوار بزرگ با درجه حرارتی حدود 1300 تا 1400 درجه سانتیگراد؛

nدر این درجه حرارت مواد در نقطه نزدیک ذوب با هم ترکیب شده و سبب ایجاد گلوله هایی بنام کلینکر می گردند؛

nکلینگر را سریع نموده و با افزودن کمی سنگ گچ آنرا به صورت پودری ریز آسیاب می نمایند؛

nمحصول بدست آمده سیمان پر تلند تجارتی است که به میزان بسیار وسیع برای کارهای بتنی مورد استفاده قرار می گیرد.

n

اسلاید 7 :

انواع سیمان:

الف ) سیمان های پرتلند که شامل موارد زیر می باشند:

1 ) سیمان پرتلند معمولی (نوع1)

2 ) سیمان اصلاح شده (نوع 2)

3 ) سیمان پرتلند زود سخت شونده (نوع 3)

4 ) سیمان پرتلند با حرارت زائی کم (نوع 4)

5 ) سیمان ضد سولفات (نوع 5)

توضیحاتی در مورد حمله سولفات ها و روش های مقابله با آن:

حمله سولفاتها واکنش هایی همراه با ازدیاد حجم است که این ازدیاد حجم در بتن سخت شده ایجاد تنش های فشاری را به دنبال خواهد داشت تا حدی که افزایش این تنش های فشار منجر به خرد شدن بتن و گاهی و گاهی پودر شدن بتن می شود.

سنگدانه ها (مصالح سنگی) :

مصالح سنگی (شن و ماسه) در مجموع حدود دو سوم تا سه چهارم حجم بتن را اشغال می کنند. حدوداً 60 تا 70 درصد از کل دانه ها شن و 30 الی 40 درصد دانه ها را ماسه تشکیل می دهد. از اینرو کیفیت دانه ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

سنگدانه ها نه تنها در مقاومت بتن بسیار موثرند، بلکه دوام و پایانی بتن نیز تا حد زیادی تحت تاثیر این ماده قرار می گیرد.

اسلاید 8 :

مشخصات شن و ماسه (سنگدانه ها):

1 ) دانه ها باید کاملاً تمیز و عاری از گل و لای و دیگر ناخالصی های شیمیایی باشند.

چنانچه دانه ها در محل نا مناسب در مجاورت برگ درختان یا کود دپو شده باشند ممکن است به مواد شیمیایی نظیر نیتراتها آلوده شوند.

میزان گل و لای مجاز برای شن، حداکثر یک درصد است. همچنین میزان گل و لای مجاز دانه های ماسه حداکثر 3 درصد است،

2 ) دانه ها باید در مقابل سایش مقاوم باشند به خصوص اگر بتن در معرض رفت و آمد و تردد قرار گیرد. این مسئله از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

3 ) دانه ها باید در مقابل اعمال تنش مقاوم باشند. چون دانه ها نقش اسکلت بندی بتن و سیمان نقش چسباننده را به عهده دارد. در صورتیکه دانه ها در مقابل تنش مقاوم نباشند، زود شکسته و از هم گسیخته می شوند و بتن ساخته شده با چنین مصالحی مقاومت لازم را نخواهد داشت.

دانه های سلیس دارای سختی 7 تا 8 بوده و جزء مقاوم ترین دانه هایی هستند که در بتن مصرف می شوند. دانه های آهکی دارای سختی 3 تا 4 بوده و اکثراً در ساخت بتن به کار میروند.

4 ) دانه ها باید در مقابل یخبندان مقاوم باشند.

اسلاید 9 :

مقاومت در برابر یخبندان به چند عامل بستگی دارد:

تخلخل: هر چه تخلخل دانه ها بیشتر باشد مقاومت در مقابل یخبندان کمتر است.

نفوذ پذیری: هر چه نفوذ پذیری دانه ها بیشتر مقاومت در مقابل یخبندان کمتر است.

مقاومت کششی: هر چه مقاومت کششی دانه ها بیشتر باشد مقاومت در مقابل یخبندان بیشتر است.

در این خصوص آزمایش استانداردی برای بررسی مقاومت در مقابل یخبندان وجود دارد به این صورت که ابتدا دانه ها را از آب اشباع کرده و طبق ضوابط استاندارد آن را به طور متناوب تحت یخ زدن و ذوب شدن قرار می دهند (با تعداد سیکل مشخص) پس از آزمایش با مراجعه به جداول مربوطه مشخص می شود که دانه ها از نظر یخبندان تا چه حد مقاوم بوده اند.

بتن در مجاورت رطوبت قابلیت جذب آب و نشت آب دارد. بدیهی است با خیس شدن بتن دانه های سنگی نیز خیس شده و آب داخل حفره های در اثر برودت هوا یخ می زند. افزایش حجم ناشی از یخ زدن آب، سبب ایجاد تنش های کششی در دانه ها می شود. در نهایت امکان دارد با یخ زدن و ذوب شدن های متوالی دانه ها خسته شده و بشکنند.

اسلاید 10 :

دانه بندی مصالح سنگی (سن و ماسه):

دانه بندی در حقیقت توزیع دانه ها از نظر ابعاد است، دانه بندی مصالح را با یک شاخص بنام منحنی دانه بندی مشخص می کنند.

برای تنظیم منحنی دانه بندی ابتدا شن و ماسه و یا مخلوط آنها را از الک های استاندارد عبور می دهند. تعداد الک های استاندارد که معمولاً استفاده می شود 9 عدد است که 5 الک در محدوده ماسه و یک الک در مرز شن و ماسه و 3 الک در محدوده شن خواهد بود. الک مرز شن و ماسه الک نمره 4 (# 4) است که بعد شبکه های آن 76/4 میلیمتر می باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید