بخشی از مقاله

چکیده :

وقوع روانگرایی میتواند ساختمانها، پلها، سازههای ساحلی، شریانهای حیاتی، شیبها و ب سیاری از تجهیزات ساخته شدهی دیگر را به شیوههای مختلف تحت تاثیر قرار دهد.

در اغلب موارد روانگرایی خاک ها زمانی به وقوع می پیوندد که عواملی شامل نبود چ سبندگی، س ست بودن، ا شباع کامل، شرایط عدم زهک شی یا زهک شی ب سیار کند و در نهایت وقوع زلزله یا بارگذاری دینامیکی که ایجاد لرزه در خاک نموده و شدت و تداوم آن کافی باشد، گرد هم آیند. این شرایط در اغلب خاکهای ماسه ای بد دانه بندی شده و سست یا ماسه ای سیلت دار که عمدتاً در سواحل یافت می شوند، وجود دارد و در صورت ضرورت احداث سازه در چنین بافت ها و مناطقی باید احتمال وقوع این پدیده ارزیابی شود.در این تحقیق ، دوعامل سربار و عمق خاک مورد بررسی روانگرایی قرار میگیرد.از روش المان محدود نرم افزاری برای بررسی روانگرایی استفاده شده است.با نرم افزار plaxis، مدل سازی انجام شده است.

مقدمه:

از نظر تاریخی روانگرایی همواره در ارتباط با پدیده های مختلف تغییر شکل خاکهای اشباع غیر چسبنده در شرایط زهکشی نشده تحت اثر اغتشاشات گذرا، یکنواخت یا تکراری میباشد. تولید فشار منفذی اضافی در شرایط غیر زهکشی نشان اصلی تمام پدیده های روانگرایی است که منجر به کاهش مقاومت و یا سختی خاک می شود. بروز این پدیده همراه با جوشش و فوران ماسه توسط آب از طریق ترک های موجود در سطح زمین میباشد و در برخی موارد به صورت ماسه پخش شده بر روی منطقه ظاهر میشود.

خرابی های ناشی از زلزله ممکن است به طور مستقیم منسوب به اثرات زلزله بوده و یا نتیجه غیرمستقیم خرابی های مستقیم آن باشند .به علاوه، خرابی های مستقیم ممکن است ناشی از اثرات اولیه ی لرزش - به عبارتی تکان های زمین و جابجایی های گسل - و یا اثرات ثانویه ای مانند زمین لغزش و روانگرایی خاک باشند که خود از اثرات اولیه به وجود می آیند

-1 مشخصات آیتمهای بکار گرفته شده در نرمافزار

برای انجام تحلیل اجزاء محدود به وسیله نرمافزار، باید مدل اولیه را ایجاد کرد و سپس مشخصات مصالح و نیز شرایط مرزی را مشخص کرد. در این تحقیق مدل کرنش مسطح برای مدلسازی مراحل مختلف حفاری استفاده میشود. در ادامه آیتمهای ورودی برنامه بهترتیب ذکر میگردد.

- المانها

برای مدل کردن لایههای خاکی و سایر حجمهای انبوه از اجزاء مثلثی 6 گرهی استفاده شده است. مثلث 6 گرهی المان پیش فرض است، که از درونیابی مرتبه دو از تغییر مکان و انتگرالگیری عددی از 3 نقطه گاوس - نقاط تنش - بدست میآید. نوع المانها برای المانهای سازه و سطوح مشترک، بطور اتوماتیک سازگار با المان 6 گرهی انتخاب میشود. مثلث 6 گرهی المان بسیار دقیقی است که نتایج تنش بهتری را برای مسائل فروریختگی در خاک غیر قابل تراکم و محاسبات ظرفیت باربری ارائه میدهد.

شکل -1 چگونگی گرهها - شکل پایین - و نقاط تنش - شکل بالا - در المانهای 6 گرهی خاکب.

- مشخصات مصالح

همانطور که پیشتر نیز بیان شده مدل رفتاری در نظر گرفته شده در این تحقیق مدل موهرکولمب می باشد. در زیر مشخصات مصالح ایزوتروپ مورد نیاز آورده شده است:

جدول -1 مشخصات مصالح ساختگاه 

در این تحلیل ابتدا ابعاد مورد نظر را وارد نرم افزار کرده و سپس آن را وارد بخش دینامیکی نرم افزار میکنیم و بامعرفی رکورد یک زلزله مشخص شده آنالیز دینامیکی کرده اثر پارامترهای مورد نظر را بر رویآن بررسی میکنیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید