بخشی از مقاله

چکیده

غلتک ها از مهمترین اجزاء صنایع فولاد خصوصاً صنایع تولید ورق گالوانیزه و رنگی می باشند. بعضی از غلتک ها مانند غلتک های برایدل که وظیفه تامین کشش ورق را بر عهده دارند، دارای پوششی از جنس پلی یورتان هستند. برای آنکه ورق در حین کشش آسیبی نبیند و کیفیت سطح آن تغییری نکند. روکش پلی یورتان بعد از مدتی سطح آن دچار خرابی و خلل و فرج می گردد که تزریق دوباره آن روی سطح غلتک باعث هزینه زیادی می شود. در این پژوهش، غلتک هایی که سطح آن آسیب دیده با مواد پرکننده ورتکس پلی یورتانی مورد ترمیم قرار گرفت. تاثیر مواد پرکننده بر روی عمر مفید کاری غلتک، سختی غلتک های ترمیم شده بعد از گذشت یک سال کاری و همچنین کاهش هزینه های خط تولید ورق رنگی در شرکت تولید ورق رنگی سمنان، با انجام آزمایشات تجربی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

واژگان کلیدی: پرکننده ورتکس پلی یورتانی، غلتک های فولادی، برایدل، عمر مفید، سختی غلتک

مقدمه

سطح فلزات با توجه به کاربرد و جنبه های تزیینی توسط لایه ای پوشش داده میشوند. این پوشش هم از خوردگی فلز جلوگیری کرده و هم باعث افزایش طول عمر آن میگردد. مزایای ورق رنگی عبارتند از: محافظت از ورق در حین مصرف و حمل ونقل آن، کاربری آسان برای مصرف کننده، صرفه اقتصادی و مسائل زیست محیطی، زیبایی و جنبه تزیین ورق و رفع آلودگیهای ناشی از پسابهای شیمیایی و حلال های زیان آور در کارخانه های مصرف کننده ورق به دلیل عدم نیاز به واحد رنگ آمیزی، می باشد.

مرحله رنگ کردن در اغلب کالاهای مقرون به صرفه پس از تولید و اغلب بلافاصله پس از مونتاژ آن انجام میشود. با این وجود امروزه در بسیاری از شاخهای صنعتی از ورق رنگی فلزاتی که قبلاً پوشش داده شدهاند استفاده میگردد. ورق رنگی کاربرد زیادی در صنایع تولید وسایل خانگی، سازه های ساختمانی، معماری، اتومبیل، مبلمان فولادی و صنایع روشنایی دارد خط تولید ورق رنگی در امتداد خط گالوانیزه واقع میشود و به صورت پوشش دهی غلتکی طراحی شده است.

در این روش کلاف گالوانیزه به صورت پیوسته، وارد بخش آماده سازی ورق میشود. در این قسمت ابتدا محلول چربی زدای با دمای مناسب به سطح رویی و زیرین ورق پاشیده میگردد. سپس غلتکهای ویژه، دو سطح ورق را برس زده و با آب گرم شستشو میدهند. این فرایند یک بار دیگر تکرار شده و ورق توسط دمش هوای گرم، کاملاً خشک میشود. در انتهای این مرحله، برای بهبود مقاومت خوردگی و افزایش چسبندگی رنگ به سطح ورق، ماده شیمیایی مناسبی روی دو سطح ورق، اعمال شده و در دمای مناسب خشک میشود.

انجام این مرحله باعث میشود که پوششهای رنگی حین فرایندهای شکل دهی بعدی از سطح ورق پوسته نشده و جدا نگردد . سپس ورق جهت اعمال رنگ وارد قسمت پوشش دهی می شود. در این قسمت ابتدا رنگ اولیه از جنس پلی استر یا اپوکسی توسط غلتک، روی دو سطح ورق زده میشود. پس از پخت کامل، ورق سرد شده رنگ نهایی از جنس پلی استر توسط غلتک روی ورق اعمال و عملیات پخت انجام میگردد.

مراحل تولید خط ورق رنگی

یکی از قسمت های خط تولید که وظیفه ایجاد کشش ورق را در خط حرکت کند به عهده دارد برایدل نام دارد.شماتیک این غلتک را ارائه میکند. بر روی غلتک برایدل روکشی از جنس پلی یورتان تزریق شده است تا در حین ایجاد کشش در ورق سطح رویی ورق آسیب نبیند. روکش پلی یورتان بر پایه رزین پلی یورتان میباشد که به دلیل مقاومت سایشی و مقاومت مکانیکی بالا و پایداری در برابر عوامل شیمیایی به عنوان روکش غلتکهای فولادی در صنایع تولید ورق رنگی کاربرد زیادی دارد.

غلتک برایدل مورد آزمایش

در این تحقیق که در خط تولید ورق رنگی شرکت تولید ورق رنگی سمنان انجام شد، از یک برایدل به ابعاد 650 ×1500 mm از جنس ST37 با پوشش پلی یورتانی به ضخامت 10 mm به سختی shore D 65-75 استفاده شده است.

نحوه ایجاد کشش ورق توسط غلتک برایدل

این غلتک توسط مواد ورتکس پلی یورتانی مورد ترمیم قرار گرفت. سطوح آسیب دیده توسط مواد پرکننده با لیسه ها مربوط پر میگردد. سپس غلتک در خط تولید مورد آزمایش قرار گرفت و عمر مفید آن بررسی شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید