بخشی از مقاله

چکیده

فنآوري هاي انرژي گرمایی خورشیدي، پتانسیل خوبی براي تولید گرما به منظور گرم کردن خانه وآب مصرفی ارائه می دهند. میتوان نشان داد که انرژي خورشیدي جذب شده در پشت بام یک خانهي معمولی بیشتر از مصرف یک سال آن خانه است

این مقاله به بررسی سیستم چیلر جذبی خورشیدي می پردازد. این پژوهش ثابت می کند که چیلر جذبی خورشیدي تک اثره که با آب گرم تغذیه می شود، بهترین و با صرفه ترین نوع چیلر جذبی خورشیدي است وهمچنین نشان می دهد که انرژي مصرفی در چیلر هاي جذبی به مراتب از انرژي مصرفی در چیلر هاي تراکمی کمتر است.

در این پژوهش که در یک ساختمان با مساحت تقریبا 800 متر مربع فضاي مفید در شهرستان بروجرد صورت پذیرفته والبته با چند نمونه از انواع چیلر ها - به عنوان نمونه با چیلر از نوع تراکمی در ساختمانهاي دانشگاه بناب - که از نظر شرایط تقریبا در حد یکدیگرهستند مقایسه شده است .

براي محاسبه بارهاي گرمایشی و سرمایشی از نرم افزار محاسبات سیستم هاي تهویه مطبوع براي ساختمانی با زیربنا وساعات کارکردي مشخص استفاده شده است.

خلاصه اي از نحوه ي محاسبه بارهاي گرمایشی وسرمایشی که در این پژوهش نحوه ي محاسبه بار سرمایشی توسط نرم افزار بدون در نظرگرفتن جزئیات مربوطه ارائه شده است. لازم به ذکر است که در این محاسبات ضریب اطمینان 10%در نظر گرفته می شود

مقدمه

انرژي خورشید یکی از منابع تامین انرژي رایگان، پاك و عاري از اثرات مخرب زیست محیطی است که از دیر باز به روشهاي گوناگون مورد استفاده بشر قرار گرفته است. بحران انرژي در سالهاي اخیر، کشورهاي جهان را بر آن داشته که با مسائل مربوط به انرژي، برخوردي متفاوت نمایند که در این میان جایگزینی انرژيهاي فسیلی با انرژيهاي تجدیدپذیر و از جمله انرژي خورشیدي به منظور کاهش و صرفهجویی در مصرف انرژي، کنترل عرضه و تقاضاي انرژي و کاهش انتشار گازهاي آلاینده با استقبال فراوانی روبرو شده است.

قرار گرفتن ایران در عرض جغرافیایی بین 25 تا40 درجه ي شمالی ومیزان ساعات آفتابی بیشتر از 2700ساعت در سال همه نشان از پتانسیل بالاي ایران در زمینه انرژي خورشیدي است.

در اینجا قصد داریم یک سیستم خورشیدي براي یک ساختمان با زیر بناي مفید 800متر مربع در شهرستان بروجرد واقع در استان لرستان طراحی کنیم.

اصولا براي فراهم کردن سرمایش محیط دو نوع سیستم متداول است که اولی سیستم سرمایش تراکمی ودیگري سیستم سرمایش جذبی است.تفاوت عمده این دو سیستم ناشی از متراکم کننده در سیستم تراکمی وجایگزین کردن ژنراتور وجذب کننده به جاي آن در سیستم هاي سرمایشی جذبی است .

هدف ازاعمال این تغییرات کم کردن مصرف انرژي الکتریکی است .

در سیستم هاي تراکمی، متراکم کننده موجود براي متراکم کردن سیالی باحجم مخصوص بالا،انرژي الکتریکی زیادي را می طلبد در صورتیکه در سیستم هاي جذبی،تنها منابع استفاده کننده از انرژي الکتریکی پمپ ها هستند که به مراتب مصرف انرژي الکتریکی کمتري نسبت به متراکم کننده دارند.

بنابراین به این نتیجه می رسیم که سیستم هاي جذبی میزان انرژي الکتریکی کمتري نسبت سیستم هاي تراکمی مصرف می کنند.

انواع سیستم هاي چیلر جذبی

-1سیستم هاي آب آمونیاك - کاربرد سرمایش پایین صفر درجه -

-2سیستم هاي لیتیم بروماید آب - کاربردسرمایش بالاي صفر درجه -

از یک منظر دیگر سیستم هاي چیلرجذبی را می توان باتوجه به تعداد ژنراتورآنها تقسیم بندي کرد:
الف-تک اثره :که خود براساس چگونگی عملکرد ژنراتور به3 دسته تقسیم می شوند :

-1 شعله مستقیم

-2آب داغ یا بخارآب وارد شده در ژنراتور

-3 دو اثره با تغذیه آب گرم

ب-دو اثره

هزینه اقتصادي این نوع چیلر ها از مدل هاي دیگر بیشتر است ودر صنایع کاربرد دیگري دارند، در واقع این چنین است که بعنوان مثال در تنها صنایع اي استفاده می شود که داراي واحد بازیافت انرژي وحرارت هستند

بعنوان مثال در نیروگاه هاي حرارتی مقدار زیادي انرژي در بخار خروجی از توربین هاي بخار وجود دارند که می توان ازآن براي گرم کردن آب ورساندن آن به دماي88 درجه وانتقال این آب به ژنراتور چیلرهاي جذبی استفاده نمود.از این رو این چیلرها در صنایع امروز مصارف خاصی دارند.

انتخاب نوع سیستم خورشیدي

مهمترین قسمت وبه تعبیري قلب سیستم خورشیدي گردآورنده خورشیدي آن سیستم می باشد که با جذب انرژي تابشی ورودي از خورشید وتبدیل آن به گرما این حرارت را به سیالی که در گردآورنده جریان دارد - معمولا هوا،آب ویا روغن - انتقال می دهد.

جدول1 انواع گرداورنده هاي خورشیدي را تشریح می کند.

شکل-1تنوع بازدهی پنل هاي خورشیدي ثابت با دماي کارکرد آنها

با توجه به این شکل می توان در یافت که دماي کارکرد هرکدام از این گردآورنده ها نسبت مستقیمی با بازدهی آنها خواهد داشت.به طوریکه با افزایش دما در گرداورندهاي صفحه تخت،نرخ بازدهی آن ها به شدت کاهش می یابد واز حدود70 درجه سانتی گراد بازدهی این گردآورنده از نصف هم کمتر خواهد شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید