بخشی از مقاله

چکیده

در تحقیق حاضر تحلیل انرژی و تحلیل اکسرژی سیستم تبرید جذبی تک اثره و دو اثره با استفاده از نرم افزار EES - Engineering Equation Solver - انجام شده است. هدف از تحقیق حاضر تحلیل توأما انرژی و اکسرژی برای هر دو سیستم تبرید جذبی تک اثره و دو اثره می باشد. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان میدهد که با افزایش دمای اواپراتور و ژنراتور ضریب عملکرد افزایش و با افزایش دمای کندانسور و ابزوربر ضریب عملکرد کاهش می یابد ، همچنین پس از تحلیل اکسرژی بیشترین تلفات اکسرژی مربوط به ابزوربر می باشد.

.1 مقدمه

از آن جایی که انسان بخش عمده ای از وقت خود را در محیط بسته - چه منزل و چه محیط کار - قرار دارد، تأمین شرایط آسایش حرارتی از نیازهای اصلی اوست. آمادهسازی این شرایط حرارتی ذهن اندیشمندان زیادی را به خود مشغول کرده است. یکی از سیستمهای مربوط به سرمایش و تهویه مطبوع چیلر جذبی است. همچنین سیستمهای مربوط به تبرید و سردخانه امروزه در صنایع غذایی، نفت، پتروشیمی و ... به علت نیاز به دمای پایین از اهمیت زیادی برخوردار است. در این سیستمها نیز از چیلر استفاده می شود. چیلرها در دو نوع تراکمی و جذبی وجود دارند. در نوع تراکمی عمل تراکم و افزایش فشار مبرد توسط کمپرسور و در نوع جذبی بخار مبرد در محلول جذب میشود و با پمپ فشار آن را بالا برده و سپس با دادن حرارت بخار مبرد را از محلول جدا میکنیم و کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور در هر دو یکساناند. در سالهای گذشته پژوهشهای زیادی در ارتباط با چیلر جذبی انجام شده که در زیر به مرور برخی از آنها میپردازیم.

- Gomri, 2008 - به تحلیل اکسرژی سیستم تبرید جذبی دواثرهی لیتیوم برماید - آب پرداختند. آنها در این مطالعه میزان تلفات اکسرژی در هر یک از اجزای سیستم و ضریب عملکرد و بازده قانون دوم کل سیستم تبرید جذبی را محاسبه کردند. - Kaushik, 2009 - به مطالعهی تأثیر دمای زنراتور، ابزوربر و اواپراتور بر کارایی انرژتیک و اکسرژتیک سیستمهای جذبی پرداختند. این محققین تغییرات ضریب عملکرد سیستم جذبی تک اثره را بین 0/6و 0/75، و تغییرات ضریب عملکرد سیستم جذبی دو اثره را بین 1/00و 1/28 گزارش کردهاند. طبق نتایج آنها بیشترین میزان تلفات اکسرژی در سیستم متعلق به ابزوربر میباشد. در این مطالعه از اثر اکسرژی شیمیایی محلول در محاسبات مربوط به قانون دوم صرفنظر شده است. - Palacios Bereche, 2009 - به تحلیل ترمو اقتصادی یک سیستم تبرید جذبی تکاثره و دواثرهی لیتیوم برماید - آب پرداختند. آنها بررسیهای خود را بر روی دو سیستم حرارت مستقیم و آب داغ انجام دادند. نتایج آنها نشان میدهد که هزینهی اکسرژی برای حرارت مستقیم بالاتر است.

- Chougui, 2014 - به تحلیل انرژی چیلر جذبی تکاثره در یک تولیدی مواد شوینده در الجزایر پرداختند. آنها از بخار مورد نیاز برای تولیدی هم به عنوان ورودی مواد پاککننده و هم به عنوان انرژی حرارتی مورد نیاز برای سیستم تبرید جذبی تکاثره لیتیوم برماید - آب استفاده کردند. در پژوهشهای انجام شده یا به تحلیل انرژی یا اکسرژی روی چیلر جذبی تکاثره یا دواثره پرداخته شده است و ما در تحقیق حاضر به تحلیل انرژی و تحلیل اکسرژی سیستم تبرید جذبی تکاثره و دواثره میپردازیم.

.2نحوهی کارکرد سیستمهای تبرید جذبی تکاثره و دواثره
شکل -1 چیلر جذبی تکاثره

شکل -2 چیلر جذبی دواثره

شکل 1 و شکل 2 به ترتیب نمای کلی یک سیکل تبرید جذبی تکاثره و دواثره را نشان میدهد. اجزاء اصلی سیستمهای تبرید جذبی عبارتند از - حسن شریفی و - 1380 الف - اواپراتور ب - ابزوربر ج - کندانسور د - ژنراتور ه - شیر فشار شکن محلول و - شیر فشار شکن مبرد ی - پمپ

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید