بخشی از مقاله

چکیده
در این تحقیق تلاش شده تا به اطلاعات بهترین نوع تزریق پلاستیک سپر خودرو دست یابیم. در مرحله اول قطعه مورد نظر - سپر - را در نرم افزار solid works به مدل تبدیل کرده و به نرم افزار mold flow جهت تحلیل و دریافت اطلاعات مورد نیاز انتقال می دهیم. در ادامه به بهترین و سریع ترین روش تزریق دست می یابیم. اطلاعاتی همچون نیروي مورد نیاز براي تزریق، نیروي کلمپینگ، زمان باز شدن قالب و بیرون انداختن آن، میزان کیفیت قطعه تولیدي به نسبت دماي کار، دماي سطح قالب، تغییر ابعاد. این اطلاعات دریافتی در این تحلیل ما را به سمت دستیابی به بهترین برنامه ریزي تولید هدایت می کند.

-1-1 مقدمه

تزریق پلاستیک یکی از مهمترین و پرکاربردترین روشهاي شکل دهی پلاستیک وتولیدمحصولات پلاستیکی در صنایع محسوب می شود. به منظور کاهش هزینه هاي سنگین و تاخیرهاي زمانی غیر قابل قبول در حین ساخت قالب، بایستی اثرات مطلوب به ماده پلاستیک، هندسه قطعه، طراحی قالب و شرایط قالبگیري در کیفیت نهایی قطعه و در زمانی قبل از ساخت قالب در نظر گرفت.

به کمک نرم افزارهاي شبیه سازي و در فضاي مجازي می توان با صرف هزینه اندك، اثرات پارامترهاي مختلف در طراحی قالب را تحلیل و ارزیابی نمود.

-2-1 قالبسازي

اکثر قالبها بوسیله ماشینهاي ابزار رایج که در اغلب کارگاههاي جدید یافت میشود، ساخته می شوند. از نظر ساخت، قطعات قالب را به دو دسته کلی تقسیم میکنیم:

-1 حفره و ماهیچه -2 بقیه اجزاي قالب. این اجزا را عموما ساختمان قالب می نامند.

کار روي بقیه اجزاي قالب حساسیت کار روي شکلهاي حفره و ماهیچه را ندارد، اما با این وجود دقت در ساخت بقیه جهت اطمینان از مونتاژ خوب و دقیق بدون انجام کارهاي دستی بیش از حد ضروري است

-3-1 معرفی نرم افزار moldflow
به کمک این نرم افزار میتوان پیشرفته ترین آنالیزهاي موجود را بر روي قطعه و قالب انجام و نتایج حاصل را با بالاترین دقت و کیفیت مورد ارزیابی قرار داد.[5] البته باید توجه داشت که نتایج حاصل از این تحلیلها یک ابزار براي مقایسه بین طرحهاي موجود است و صحت نتایج به میزان پیچیدگی قطعه بستگی دارد

-1-2 مدل طراحی شده سپر با نرم افزار solidworks

-2-2فراخوان نقشه توسط نرم افزارmoldflow

در این قسمت با دو گزینه مواجه میشویم -1 نوع مش بندي -2 ابعاد مش بندي

مش بندي به سه روش انجام میشود -1مش بندي نصف قطعه -2مش بندي تمام سطح قطعه -3مش بندي به صورت حجمی

-3-2 گیت گذاري:
در این مرحله بهترین محل قرارگیري گیت را نرم افزار به ما نشان میدهد:
طبق داده هاي نرم افزار بهترین محل قرار گیري گیت بارنگ آبی و بدترین محل با رنگ قرمز مشخص شده است.

-4-2 داده هاي نرم افزار Moldflow پس از آنالیز

شکل : - 1 - زمان پر شدن: 37.50 - s -

شکل : - 2 - فشار درنقطه اي که از فاز سرعت واردفازفشار میشود: 109. 3 - Mpa -

شکل - : - 3 درجه حرارت درجبهه مذاب: - c - 232.1

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید