بخشی از مقاله

چکیده

مدلسازی پسباد1، عملکرد و بارهای آیروالاستیکی وارده بر پره توربینهای بادی محور افقی، در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفت. محاسبه و اعمال ممنتومهای حجمی بر المانهای یک استوانه عملگر و جایگزین نمودن آن با کل روتور بررسی و انجام شد. تخمین ممنتومهای اعمالی از تحلیل المان پره، و همگرا نمودن مقادیر آنها طی تکرارهای حل در فضای محاسبات دینامیک سیالات، نتایج قابل قبولی را در بر داشت. بار گستره و پسباد روتور یک توربین به قطر 4/5 متر جهت ارزیابی نتایج محاسبات در سه سرعت باد 10، 15 و 24 متر بر ثانیه و عملکرد روتور در 18 سرعت مختلف اندازه گیری شدند. مقایسه نتایج مدلسازی آیرودنیامیکی و آزمون تجربی با جزئیات در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

مقدمه

در سالهای اخیر به دلیل استفاده وسیع از توربینهای بادی سه پره محور افقی، مدلهای ریاضی زیادی توسط پژوهشگران توسعه یافتهاند. نظریه تحلیل ممنتوم المان پره - BEM - به عنوان معمولترین روش - Burton et al., 2001 - ، مدلسازی مستقیم1 - DM - به عنوان پرصداترین روش، و دیسک عملگر - AD - ، خط عملگر 2 - AL - و صفحه عملگر - AS - 3 - شکل - 1 به عنوان روشهای جدید توسعه یافته در فضای معادلههای ناویه-استوکس، از جمله مدلهایی هستند که از گذشته تا به اکنون به طور قابل توجهی گسترش یافتهاند 

شکل -1 روش های مدلسازی روتور در فضای معادله های ناویه-استوکس

به استثناء مدلسازی مستقیم، سایر مدلها، علاوه بر فضای ناویه-استوکس، وابسته به نظریههای مختلف شبیه سازی توربینهای بادی دارند . - Mahmoodi, 2012 - در این پژوهش، مدل تعمیم یافتهای از دیسک عملگر، با عنوان استوانه عملگر، با نظریه تحلیل ممنتوم المانهای پره ترکیب شده است.

مواد و روش ها

روتور توربین با یک استوانه فیزیکی نفوذپذیر هم اندازه با روتور در فضای معادله ناویر-استوکس جایگزین شد - شکل . - 2 این دیسک در راستای شعاعی به 36 المان، در راستای سمتی به 72 المان و در راستای محوری به دو المان تقسیم شد تا فضای منظم و مناسب برای اعمال ممنتوم های حجمی ایجاد شود.

شکل -2 روتور توربین بادی با یک استوانه هم حجم با روتور توربین جایگزین شد

در فیزیک، معادلههای ناویر-استوکس مرجع اصلی بیان حرکت سیال میباشند. با اعمال قانون دوم نیوتن، ma  =  F
بر یک جزء سیال - شکل - 2 شکل برداری این معادله بدست می آید.    

شکل -3 استخراج معادله ناویر – استوکس از اعمال قانون دوم نیوتن بر یک جزء سیال.

در این تحقیق، مقدار f  به عنوان ممنتوم حجمی در فرآیند همگرایی مسئله، بر گره های میانی المان های استوانه عملگر اثر می کند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید