بخشی از مقاله

چکیده
ترانسفورماتورهای قدرت یکی از مهمترین و گران ترین تجهیزات شبکه برق هستند و خطا در ترانسفورماتورها می تواند در سیستم قدرت سبب مسائل و مشکلات جدی شود. بنابراین تشخیص خطای این ترانسفورماتورهای قدرت جهت ایجاد اطمینان در عملکرد نرمال کل سیستم قدرت حائز اهمیت است. شناسایی زودهنگام معایب در مراحل ابتدایی شکل گیری و قبل از ایجاد آسیب های جدی، باعث اقزایش عمر مفید ترانسفورماتور شده و همچنین می توانیم از تامین توان الکتریکی پایدار برای مصرف کننده ها اطمینان حاصل کنیم . در این مقاله از روش گازهای محلول در روغن - DGA - جهت تشخیص خطا در ترانسفورماتور قدرت استفاده شده و سپس داده های بدست آمده به کمک ماشین برداری پشتیبان و منطق فازی طبقه بندی و تحلیل می گردد.
.1 مقدمه
بر اثر تنش های حرارتی و الکتریکی ناشی از اتصال کوتاه، روغن و عایق کاغذی شروع به تجزیه و تصعید گاز می کنند. آنالیز گاز حل شده بعنوان یک تکنیک تشخیص موثر برای کشف خطای ترانسفورماتورهای قدرت تشخیص داده شده است.[1] آنالیز غلظت گازهای حل شده در روغن عایقی یک ترانسفورماتور ، اطلاعاتی را در مورد وضعیت ترانسفورماتور به ما می دهد و می توانیم عملهای پیشگیرانه لازم را انجام دهیم . در این مقاله ، چهار نوع روش - DGA - 1 به عنوان ورودی برای طبقه بندی خطا به کار برده می شوند: روش گاز کلیدی ، روش تبدیل ها ، روش نمایش گرافیکی و ترکیب روش نسبت ها و روش نمایش گرافیکی.[2] بسیاری از تکنولوژی های هوش مصنوعی - AI - 2 از جمله شبکه عصبی ، تحلیل موجی، - RBF - 3، - MLP - 4 و... برای عیب یابی ترانس بکار گرفته شدند و نتایجی نیز بدست آمد.

ولی ترانس یک سیستم پیچیده با فاکتورها و اطلاعات غیرقابل اطمینان است. در این مقاله به کمک ماشین برداری پشتیبان - SVM - برای طبقه بندی خطاهای ترانسفورماتور قدرت استفاده می شود. ، طبقه بندی کننده چند لایه ای با نمونه های آموزشی مرتب میشوند و سرانجام حالت نرمال و شش نوع خطای ترانسفورماتور بوسیله طبقه بندی کننده مرتب شده مشخص می شوند. در ادامه روش عیب یابی هوشمندی برای ترانس برپایه منطق فازی و تئوری مجموعه Rough ارائه می شود. با استفاده از منطق فازی، مقادیر نسبی پیوسته بصورت اتوماتیک با استخراج توابع عضو از مجموعه ای از داده ها از یک گروه مشابه به مقادیر فازی تبدیل می شوند ، سپس مجموعه Rough برای کاهش نسبت ها بکار گرفته می شود و یک جدول نتایج ساده شده حاصل می شود. در نهایت درستی روش طبقه بندی - SVM - با منطق فازی و دیگر روش های - AI - مقایسه می گردد.

-2 تشخیص خطای ترانسفورماتورهای قدرت با استفاده از روش DGA 1،.2 انواع خطای ترانسفورماتورها

آنالیز گاز حل شده - - DGAیک تکنیک حساس و معتبری برای شناسایی خطاهای ترانسفورماتورهای قدرت می باشد. با استفاده از این تکنیک ، می توانیم خطا را در انواع وسایل پرشده از روغن تشخیص دهیم IEC60599. یک فهرست ازخطاهای قابل تشخیص باDGAرا فراهم می کند.[4]جدول 1 انواع خطاها را شرح می دهد و کد ها را دراین مقاله نشان می دهد.

2،.2 روشهای تفسیر DGA

بسیاری از روشهای تفسیری براساسDGA برای تشخیص نوع خطای اولیه گزارش شده اند . دراین مقاله ابتدا سه روش DGA مطالعه شدند و سپس روش ترکیبی پیشنهاد می گردد:

-    روش گاز کلیدی

-    روش تبدیل های IEC

-    روش نمایش گرافیکی

.1,2,2 روش گاز کلیدی

در این روش به غلظت پنج گاز کلیدی نیاز داریم : هیدروژن - H2 - ، متان - CH4 - ، استیلن - C2H2 - ،اتیلین - C2H4 - و اتان - C2H6 - که برای تفسیر خطاها در دسترس هستند. جدول 2 تفسیرهای تشخیصی را با استفاده از غلظت های مختلف گاز کلیدی نشان می دهد.

.2,2,2 روش نسبت ها

روش نسبت ها از پنج گازH2,CH4,C2H2,C2H4,C2H6 استفاده می کند. این گازها برای تولید سه نسبت گازی استفاده می شوند C2H4/ C2H6: و CH4/H2 و .C2H2/C2H4 جدول 3 استانداردIEC را برای تفسیر انواع خطا نشان می دهد و مقادیری را برای سه نسبت گاز کلیدی نشان می دهد که شبیه به تشخیص خطای پیشنهادی می باشند. زمانیکه نسبت های گاز کلیدی بیشتر از مقدار مشخصی شوند ، خطاهای اولیه را می توان در ترانسفورماتور انتظار داشت.

.3,2,2 روش نمایش گرافیکی

روش نمایش گرافیکی با استفاده از روش مثلث Duval شرح داده میشود. غلظتهای CH4,C2H2,C2H4 به صورت درصدی از کل نشان داده می شوند و نقطه ای را در یک سیستم مختصات تعریف می کنند که به صورت یک نمودار مثلثی نشان داده شده است - شکل. - 1 این مثلث به مناطق مختلفی تقسیم شده است که هر منطقه به یک نوع خاصی از خطا مربوط می شود. منطقه DT مربوط به ترکیب خطاهای الکتریکی و حرارتی می باشد. تفسیری از محدوده هر خطا در جدول4 بصورت مختصر بیان شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید