بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله روشهای تشخیص رفع عیوب موتورهای فشار قوی از طریق آنالیز ارتعاشات بررسی و یکی از مواردی که بصورت عملی در شرکت سیمان کرمان مورد مطالعه قرار گرفته است ذکر خواهد شد .

واژه های کلیدی : قابلیت اطمینا ن ، آنالیز ارتعاشات ،انالیز جریان

مقدمه

یکی از بزرگترین هزینه های ناشی از عدم بکار گیری سیستم های نوین نگهداری - CM - استفاده از روشهای سعی و خطا در تشخیص عیوب میباشد که علاوه بر تحمیل کردن هزینه های انسانی و قطعات ، قطع تولید را در بر خواهد داشت . که متاسفانه هنوز در کشور ما رایج میباشد . و برای مثال عدم تشخیص به موقع عیب روی یکی از الکترو موتورهای کوره های سیمان میتواند خسارتی به میزان نود میلیون تومان در 24 ساعت را در بر داشته باشد. الکترو موتورها از حساس ترین اجزاء بسیاری از فرآیند های صنعتی بوده و بطور گسترده در تجهیزات صنایع مورد استفاده قرار میگیرند .به طوریکه در حال حاضر حدود٥٠ درصد انرژی الکتریکی در صنایع توسط موتورهای القایی به انرژی مکانیکی تبدیل میشود.

با توجه به افزایش روز افزون الکتروموتورها در جهان و کشور ما و نقش مستقیم الکتروموتورها در تولید ، و با توجه به اینکه اکثر موتورهای الکتریکی سنگین درایران از کشو رهای دیگر وارد می شود ، برنامه مدیریت نگهداری الکتروموتورها فشار قوی - ازجمله بکارگیری روشهای نوین نگهداری - CM برای مراکز صنعتی لازم و ضروری می باشد که در این مقاله درباره کاربردها و اجرای آنالیز ارتعاشات روی الکتروموتورها بحث خواهد شد. مشکلات ناشی از عوامل الکتریکی روی الکتروموتورهامیتواندارتعاشات مکانیکی راایجادنماید.ازانجاییکه نمودار تولید توان درالکتروموتورها AC بصورت سینوسی و برای هر قطب دو مرتبه در هر سیکل در پیکهای مثبت و منفی ظاهر میشود ، لذا فرکانس عمومی تولید شده دو برابر فرکانس خط - ٢ - FL * میباشد نه فرکانس خط .

واین یکی از راههای تشخیص معایب الکتریکی است .و بهرحال بهترین راه تشخیص عیوب الکتریکی آنالیز جریان میباشد .و افزایش دامنه ارتعاشات دراین فرکانسها شمارا به حل اشکالات راهنمایی خواهد کرد . وهمیشه بهتر است قبل از ارسال الکترموتور به کارگاه جهت تعمیرات آنالیز ارتعاشات و تست جریان صورت گیرد . ساختارکلی همه موتورهای القایی، متشکل از سه قسمت اصلی استاتور ، روتور و قسمتهای مکانیکی است .عیب های احتمالی موتورهای القایی نیز بر اساس این تقسیم بندی به صورت زیر دسته بندی می شوند:

1 .شکستگی میله های روتور و حلقه های انتهایی

2    .عیبهای سیم پیچی استاتور

3    .عیبهای ناشی از لقی اتصالات مدارهای قدرت

4    .عیبهای مربوط به خروج از مرکز و تغییرات فاصله هوایی

5    .عیبهای مربوط به عدم نامیزانی

6    .عیبهای مربوط به استراکچرها

7    .عیبهای مربوط بیرینگها

عیوب مربوط به موتورهای القایی عیوب مربوط به خارج از مرکزی روتور دارای خروج از مرکزیت باعث ایجاد فاصله هوایی متغیر بین روتور و استاتور می شود که خود این مسئله باعث ایجادارتعاشات پالسی میگردد. معمولا در فرکانسی دو برابر فرکانس خط و در مجاورت هارمونیکهای سرعت کارکرد . شکل شماره 1و2 نامیزانی فاصله هوایی منجر به افزایش ارتعاشات موتور به علت برهم خوردن توازن میدان مغناطیسی شده واحتمال برخورد روتور و استاتور را نیز در پی خواهد داشت. تستهایی که برای تشخیص فاصله هوایی نامتقارن به کار می روند: آنالیز فرکانسی جریان آنالیز ارتعاشاتتست نفوذ روتور - Rotor Influence Check

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید