بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این پژوهش معرفی علم تشخیص هویت براساس عنبیه و همچنین بررسی تکنیکهای موجود می باشد. تشخیص عنبیه نوعی از تکنیک های بیومتریک بر اساس ویژگی های فردی فیزیولوژیکی است، در مقایسه با تشخیص صفت بر اساس اثر انگشت، چاپ پالم، ظاهر و صدا و غیره، عنبیه دارای برخی از مزایا مانند منحصر به فرد بودن، پایداری، میزان تشخیص بالا و غیره می باشد. شناسایی عنبیه یک روش خودکار برای شناسایی انسان است که از تکنیکهای تشخیص مدل هندسی بر روی تصاویر عنبیه چشم افراد استفاده می کند. عملکرد سیستم های تشخیص عنبیه بستگی به تکنیک های تقسیم بندی و نرمال سازی دارد. در این مقاله، چند مورد از روش های عمده صورت گرفته در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته و سپس مزایا و معایب هر یک به تفصیل بیان شده است.

مقدمه

واژه ی بیومتریک از دو واژه ی یونان باستان استخراج شده است : به معنی زندگی و به معنی اندازه که به روشهای تشخیص هویت افزاد بر اساس یک یا چند صفت فیزیکی و یا رفتاری میپردازد . بیومتریک علم شناسایی افراد از طریق مشخصات انسانی اوست که شامل اثر انگشت ، کف دست ، صورت ، امضا ، دست خط ، اسکن عنبیه ، صدا و غیره است . این سیستم طوری طراحی شده است که به جای استفاده از چیزی که شما دارید مثل یک کلید و یا چیزی که شما میدانید مانند کلمه ی رمز عبور ، از آنچه که وجودتان را ساخته استفاده میکیند . یعنی ویژگی های فردی شما کاراکتر مورد استفاده در احراز هویت شماست .چیزهایی که هیچگاه گم نمیشوند یا فراموش نمیگردند و یا قابل حدس زدن نمیباشند . به همین دلیل کارشناسان این شیوه ی شناسایی را بسیار امن تر و مطمعن تر ازهر روش دیگری می دانند .

سیستم شناسایی بیومتریک ظاهرا بسیار پیچیده و حرفه ای به نظر می رسد در حالیکه همه ی آنها از سه مرحله برای شناسایی استفاده می کنند

الف - دریافت اطلاعات : اولین باری که از سیستم استفاده میکنید ، اطلاعات اساسی شما از قبیل نام و نام خانوادگی و یا کد ملی شما را ثبت خواهد کرد .سپس از خصیصه ی بیومتریک شما بسته به تکنیک مورد استفاده نمونه برداری میکند . مثلا اگر از اثر انگشت بعنوان ویژگی شاخص برای اهراز هویت استفاده میکند ، همان ابتدا از شما خواسته میشود که ااثر انگشت خود را نیز برای ثبت نام وارد سیستم نمایید .

ب - دخیره سازی اطلاعات : این سیتم ها تصویر یا صدای گرفته شده در مرحله ی یک بطور کامل ذخیره نمیکنند ، بلکه این ویژگی را تحلیل کرده سپس به کد یا نمودار تبدیل مینمایند .

ج - مقایسه و تطبیق اطلاعات گرفته شده با اطلاعات ذخیره شده در هنگام ثبت نام : پس از ثبت نام هنگامیکه برای بار دوم مراجعه میکنید تا از این سیتم استفاده کنید ، این سیتم داده ها را با اطلاعات ذخیره شده مقایسه میکند . اگر این اطلاعات با یکدیگر تطابق داشته باشند سیستم شما را میپذیرد و به شما اجازه ی ورود میدهد ، در غیر این صورت اجازه ی ورود نخواهید داشت .

عموماً در سیستمهای بیومتریک از سه نوع ویژگی مختلف افراد جهت شناسایی استفاده میشود که در ذیل به آنها اشاره میکنیم 

الف - پارامترهای فیزیولوژیکی:

اساس شناسایی در این کلاس، اندازهگیری و آنالیز مشخصههای ثابت یک شخص میباشد . از این دسته میوان موارد زیر را نام برد:

·    اثر انگشت

·    شناسایی از روی شبکیه ی چشم

·    شناسایی از روی عنبیه ی چشم

·    شناسایی از روی هندسه ی دست

پارامترهای رفتاری:

شناسایی الگوهای رفتاری مشخص یک فرد . از این دسته میتوان موارد زیر را نام برد:

·    شناسایی از طریق صدا

·    شناسایی از طریق امضا

·   شناسایی از طریق شدت ضربه ی شخص به کیبورد

 پارامترهای شیمیایی :

یک خاصیت شیمیایی مربوط به کاربر را می سنجد.

سیستم شناسایی عنبیه

فناوری احراز هویت بر اساس عنبیه هم اکنون سیستم امنیتی بسیاری از اماکن سری و مهم دنیا را تشکیل می دهد.

در بدن انسان عنبیه چشم ساختاری ظاهری ولی به نوعی محافظت شده به حساب می آید ، عضوی است که با گذر زمان دستخوش تغییر نمی شود و در سه ماهه ی اول بارداری شروع به شکل گیری می نماید و در هشت ماهگی بطور کامل ساخته میشود . همچنین در طول زمان دستخوش تغییر نمی گردد بنابراین می تواند بعنوان یک مولفه ی مناسب برای احراز هویت مورد استفاده قرار گیرد

همانطور که در شکل 1 مشاهده می نمایید ، سیستم شناسایی عنبیه شامل سه مرحله ی کلی می گردد:

شکل 1 سیستم شناسایی عنبیه

این سیستم، یک طرح کلی از فرایند احراز هویت بر مبنای عنبیه میباشد که میتوان هر یک را به صورت زیر به اختصار توضیح داد:

الف - عکسبرداری : قطر عنبیه بین 100 تا 200 پیکسل در فاصله ی 15 تا 46 سانتی متر میباشد . این سیتم به هیچ عنوان نمی تواند عنبیه ای را که در فاصله ای بیشتر از یک متر از دوربین فاصله داشته باشد را شناسایی کند

ب - مکان یابی : تصویر برداری از عنبیه نمی تواند به تنهایی فقط شامل خود عنبیه باشد . چرا که هیچ دستگاهی نمیتواند فقط از محدوده ی عنبیه عکسبرداری نماید . در نتیجه دستگاه های تصویر برداری ابتدا از کل ساختمان چشم عکس میگیرند و سپس باید با الگوریتمی مناسب محدوده ی عنبیه را از کل چشم جدا نمود . این ، فرایند مکان یابی را الزامی می نماید .

ج - تطبیق الگو : بعد از مکان یابی عنبیه مرحله نهایی تطبیق الگو از تصویر عنبیه به همراه تصاویر موجود در پایگاه داده می باشد.

روش های به کار گرفته شده در تشخیص عنبیه

در این بخش، تکنیک های مختلف شناسایی و تشخیص انسان با استفاده از سیستم شناسایی عنبیه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. اساسا ما مطالعه در مورد تقطیع و تکنیک های استخراج ویژگی را بیان می کنیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید