بخشی از مقاله

چکیده

تعیین شیب دیواره یکی از مهمترین پارامترهاي طراحی ترانشه میباشد. چنانچه شیب دیواره کم انتخاب شود، حجم حفاري افزایش مییابد. از طرف انتخاب دیواره هاي پرشیب باعث کاهش ایمنی و افزایش احتمال ناپایداري خواهد شد.

جهت انجام تحلیل هاي پایداري همواره نیاز به مطالعات دقیق صحرایی و آزمایشگاهی می باشد. در این مقاله پایداري ترانشه پل کاکارضا که در شمال غربی شهرستان خرم آباد و در مختصات، 48º 14' 08" طول شرقی و 33º 43' 64" عرض شمالی واقع شده است، مورد بررسی قرار گرفته است.

به منظور شناسایی خصوصیات ژئومکانیکی، یک گمانه به عمق 4 متر در بالاي ترانشه حفر و نمونههاي خاك دست نخورده مورد نیاز جهت آزمایش هاي لازم تهیه شدند. پس از تعیین خصوصیات نمونه هاي اخذ شده از ترانشه، جهت انجام تحلیل پایداري ترانشه از نرم افزارهاي Flac2D و Slide5 استفاده شد که مقادیر ضریب ایمنی محاسبه شده به ترتیب برابر 1.31و 1.333 می باشد. اما از آنجا که ضریب ایمنی براي شیب هاي دائم برابر 1.5 می باشد لذا احتمال ریزش در این ترانشه وجود دارد و باید تمهیدات لازم جهت جلوگیري از ریزش احتمالی صورت گیرد.

1  مقدمه

تحلیل هاي پایداري عموما به منظور دستیابی به طراحی قابل اجرا و ایمن شیروانی ها و یا شرایط تعادل شیبهاي طبیعی انجام می شود .انتخاب روش مورد استفاده براي تحلیل با توجه به نقاط قوت، ضعف و محدودیتهاي ذاتی هر روش، بستگی به شرایط سایت و پتانسیل نوع شکست دارد

امروزه محدوده وسیعی از روشهاي تحلیل پایداري وجود دارد. گسترش این محدوده از روش تعادل حدي شکست صفحه اي تا کدهاي ترکیبی المان محدود /المان مجزا می باشد. با توجه به تنوع و سطح پیچیدگی هر یک از روشهاي تحلیل پایداري، انتخاب روش مناسب مستلزم شناخت کامل و دقیقی از موارد استفاده و محدودیتهاي هر روش می باشد

2  موقعیت جغرافیایی و زمین شناسی منطقه

ترانشه پل کاکارضا در 30 کیلومتري، شمال غربی شهرستان خرم آباد و در مختصات، 48º 14' 08" طول شرقی و 33º 43' 64" عرض شمالی واقع شده است. در شکل 1 موقعیت جغرافیایی و راههاي دسترسی منطقه نشان داده شده است. ارتفاع منطقه از سطح دریا 1564 متر است. این ترانشه دریک طرف مسیر جاده خرم آباد-الشتر واقع شده و در طرف دیگر، جاده مشرف به دره است. بنابراین ناپایداري این ترانشه می تواند باعث ایجاد اختلال در عبور و مرور وسایل نقلیه گردد. در شکل 2 موقعیت جاده نسبت به دره و ترانشه نشان داده شده است.

این منطقه در سازند گچساران واقع شده است. در این سازند مارن به رنگ هاي خاکستري تا خاکستري تیره و به مقدار کمی قرمز رنگ عمدتاً در تناوب با سنگ آهک و انیدریت است 

3 مطالعات ژئوتکنیکی

عملیات مطالعات ژئوتکنیک ترانشه پل کاکارضا شامل سه قسمت اصلی حفر گمانه، آزمایش صحرایی دانسیته در محل و آزمایشهاي آزمایشگاهی میباشد.

1-3  حفر گمانه

به منظور شناسایی وضعیت تحت الارضی ترانشه، یک گمانه به عمق 4 متر در محل مورد نظر - بالاي ترانشه - حفر و نمونههاي مورد نیاز اخذ شد. براي تعیین دانسیته خاك در محل و یا اندازه گیري وزن مخصوص خاك از مخروط ماسه استفاده می شود. این روش در خاکهایی قابل اجرا است که مقدار مصالح درشت دانه - سنگ - به قطر بیش از 1/5 اینچ 38 - میلیمتر - در آن کم باشد.

شکل -1 موقعیت جغرافیایی و راههاي دسترسی منطقه.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید