بخشی از مقاله

مقدمه:

در حالت کلی نگهداری رطوبت خاکهای غیراشباع بوسیله منحنی رطوبتی توصیف میشود. در اغلب مشکلات ژئومحیطی اثر درجه حرارت روی منحنی رطوبتی معنیدار و قابل ملاحظه میباشد - فییر-سیمون - 1995 جهت این نوع کاربرد، ابزارهای آزمایشگاهی که بتوانند منحنی رطوبتی را در دماهای متفاوت اندازهگیری کنند ضروری هستند - بلتز و سوئی . - 2008 اغلب جهت اندازهگیری محدوده بالای مکش از تکنیک تعادل بخار استفاده میشود. برای مشخص کردن منحنی رطوبتی پنج خاک در مقادیر بالای مکش سالایر و همکارانش - 2006 - ابزار جدیدی را پیشنهاد دادند که قادر به کنترل دما در طول آزمایش میباشد، بوسیله این ابزار زمان آزمایش نسبت به روش تعادل بخار معمولی کاهش یافته و همچنین این روش اجازه میدهد که نمونهها در دسیکاتور وزن شوند لذا بدون مختل شدن فرآیندهای خشکشدگی و خیسشدگی میتوان منحنی رطوبتی را برای دماهای مختلف تخمین زد. هدف از این مطالعه اندازهگیری منحنی رطوبتی در پتانسیل محدوده بالای 1500 کیلوپاسکال در دمای ثابت و همچنین مقایسه منحنی بدست آمده از این روش با منحنی بدست آمده از مدل وب بود.

اندازهگیری منحنی رطوبتی:

10 نوع خاک با بافتهای مختلف مورد استفاده قرار گرفت، نمونهبرداری از خاکهای زیرکشت لایههای سطحی -0 - - cm30 دشت تبریز در طول مسیر مزارع خسروشهر تا نزدیک دریاچه ارومیه به صورت دست نخورده جمع آوری شدند. بافت خاک به روش پیپت - جی و اور - 2002 و مقدار کربن آلی خاک به روش والکلی-بلک - نیلسون و سامر - 1982، آهک به روش تیتراسیون و سدیم به روش فلیمفتومتری - ریچاردز - 1954 و منحنی رطوبتی کمتر از مکش 1500 کیلوپاسکال بوسیله دستگاه صفحه فشاری اندازهگیری شدند - جدول . - 1

جهت اندازهگیری منحنی رطوبتی بالای 15 از استوانههای با قطر 6 و ارتفاع 1 سانتیمتری استفاده گردید. محلولهای مورد نظر - جدول - 2 را یکی یکی تا جایی که کمترین فاصله را با نمونه داشته باشد، به درون استوانههای مخصوص ریخته و نمونهها در استوانههای مخصوص جاگذاری شده سپس آکواریوم پر از آب گردید و دمای آن بوسیله هیتر به 80 درجه سانتیگراد رسانده شد. ترازوی حساس مطابق شکل - 1 - بر روی آکواریم قرار داده و تغییر وزن نمونهها چک شد پس از تثبیت وزن نمونهها از استوانهها خارج و توزین گردیدند و در نهایت درصد جرمی آنها برآورد شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید