بخشی از مقاله

چکیده

در بررسی صورت گرفته بروی دلایل افزایش حجم ضایعات داخل خط تولید و کاهش ضایعات با استفاده از روش تجزیه و تحلیل سیستم اندازه گیری صورت گرفت از نرم افزار Minitab استفاده گردید در این روش با تمرکز بروی مشخصه های کمی و وصفی اندازه گیری که شامل میزان صحت، دقت ، توانایی سیستم اندازه گیری کمی، میزان ثبات سیستم ، خطی بودن ابزار اندازه گیری و توانایی ابزار وصفی در تشخیص قطعات نامنطبق ، تجزیه و تحلیل صورت پذیرفت که نتیجه حاصل شده نشان از مشکلات در خط تولید سازنده فرعی می باشد که ریشه در استفاده از ابزار نامناسب، خارج از کالیبراسیون و آموزش نامناسب اپراتورها دارد. پس از بررسی و اقدامات اصلاحی صورت گرفته بروی خط، فرآیند، ابزار و اپراتور منجر به کاهش %98 میزان ضایعات قطعات خروجی از خط سازنده فرعی و به طبع کاهش %95 ضایعات در خط تولید شرکت اصلی گردید. نکته مهم در این تحقیق بدون توقف خط تولید و اخلال در خط تولید سازنده و در کمترین زمان ممکن ریشه مشکلات مشخص و برطرف گردید.

مقدّمه

صنایع خودرو سازی کشور هم گام با پیشرفت کمی اقدام به پیشرفت کمی فرآیند های تولیدی خود نموده اند که طی چند سال اخیر اقدام به پیاده سازی روشهای آماری نوین جهت بهبود بازده خطوط، کاهش ضایعات، صرفه جویی در وقت و انرژی و بهبود شرایط کاری برای پرسنل خود نموده اند. که فرآیند تجزیه و تحلیل سیستم اندازه گیری 2 - MSA - به عنوان یکی از راهکارهای نوین مبتنی بر داده های آماری و با کمک نرم افزارهای مربوطه، اقدام به تجزیه و تحلیل و ریشه یابی مشکلات سیستم اندازه گیری نموده است.

داده های حاصل از اندازه گیری، امروز بیش از هر زمان دیگری مورد کاربرد دارند. برای مثال، امروزه حدود کنترل آماری یک فرآیند با داده های حاصل از اندازه گیری و یا آمارهایی که از آنها استخراج می شود مقایسه می گردند و تعیین می شود که آیا فرآیند به تنظیمات مجدد نیاز دارد یا خیر. استفاده دیگری که از داده های حاصل از اندازه گیری صورت می گیرد، بررسی وجود و یا عدم وجود رابطه بین دو متغیر است. برای مثال، ممکن است در یک فرآیند تولید لازم باشد بدانیم که آیا بین ابعاد قطعه تولیدی و درجه حرارت پلاستیک تزریقی، رابطه ای وجود دارد یا خیر. وجود یا عدم وجود چنین رابطه ای را با استفاده از یک روش آماری به نام" رگرسیون "می توان مورد بررسی قرار داد.

مطالعه تحلیلی، مطالعه ای است که به شناسائی علت هایی می پردازد که بر روی فرآیند تأثیر می گذارند. - امور کیفی سلزه گستر- - 1384 مزایای حاصله از یک چنین روش مبتنی بر داده ای، به طرز گسترده ای به آیفیت داده های اندازه گیری بستگی دارد. چنانچه کیفیت داده ها پایین باشد، مزایای استفاده از چنین روشی نیز پایین خواهد بود .به عکس هرچه کیفیت داده ها بالاتر باشد، مزایای استفاده از این روش بالاتر خواهد بود.

بر اساس برنامه کنترلی واحد تضمین کیفیت شرکت صنایع سندن ایرانیان مبنی بر بررسی مشکلاتی کیفی خطوط که هر 3 ماه یکبار بر روی قطعات خطوط تولید صورت می گیرد و قطعاتی که دچار افزایش مشکلات کیفی شده و اقدام به بررسی این قطعات و برطرف کردن این مشکلات می نماید. طی بررسی صورت گرفته در خطوط مختلف خط لوله و شلنگ3 دارای افزایش مشکلات کیفی بروی قطعه اتصال دهنده فشار پائین لوله به شلنگ می باشد.که طی بررسی صورت گرفته قطعاتی که به عنوان ضایعات اعلام شده بود به علت کوچکتر از حدود تولیدی بودن این قطعه و عدم امکان استفاده این قطعه جهت تولید می باشد. ریشه این مشکل در خط تولید سازنده فرعی ردیابی گردید و جهت یافتن ریشه مشکل و حل آن اقدام به بررسی فرآیند تولیدی، کنترل کیفی و سیستم اندازه گیری این سازنده اقدام گردید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید