بخشی از مقاله

خلاصه

به دلیل مزایای متعدد سازه های بتنی پیش ساخته در مقایسه با انواع متداول سازه ها، استفاده از این تکنولوژی در
25 mm جهان، با پیشرفت روز افزونی همراه می باشد. با توجه به اینکه در اجرای سازه های بتنی پیش ساخته اعم از ساختمانها، پلها و.. مراحل مختلفی همچون ساخت بتن، عمل آوری، دپوی قطعات، حمل و نقل و نصب مدنظر می باشد لذا اهمیت توجه به تامین ایمنی کافی و مدیریت ریسک پروژه به شکل مطلوب، از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.

هدف از این تحقیق، شناسایی و معرفی عوامل ریسک و کاهش احتمال وقوع آنها در مراحل مختلف اجرای سازه های بتنی پیش ساخته می باشد. لذا با استفاده از روشهای مدیریتی سعی بر آن شده است تا به راهکارهای مفید و موثری در جهت مدیریت ریسک در سازه های بتنی پیش ساخته دست یابیم. در این تحقیق در هر مرحله از اجرا، نکات مهم و کلیدی موثر بر کاهش بروز خطرات احتمالی و مدیریت صحیح و اصولی ریسک صورت پذیرفته است. لذا یافته های حاصل در این تحقیق شامل شناسایی عوامل مخاطره آمیز و ارائه راهکارهای موثر در جهت حذف و کاهش احتمال بروز آنها بوده است.

.1 مقدمه

به طور کلی با توجه به اینکه قطعات بتنی پیش ساخته در شرایط تحت کنترل کارخانه ای تولید و عمل آوری می شوند لذا از کیفیت، مقاومت و دوام قابل توجهی برخوردار می باشند. در ساخت بتن پیش ساخته، مشابه بتنهای معمول، استفاده از مصالح با کیفیت و استاندارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در عین حال، به موازات ساخت بتن پیش ساخته با کیفیت بالا، توجه به نکات ایمنی، شناسایی عوامل مخاطره آمیز، مدیریت ریسک و کاهش احتمال وقوع حوادث در مراحل مختلف اجرا نیز حائز اهمیت می باشد. با توجه به اینکه در فرآیند مدیریت ریسک به مستندسازی تصمیمات نهایی اتخاذ شده و نیز شناسیایی و به کارگیری روشها و راهکارهای موثر در جهت کاهش احتمال وقوع ریسک در پروژه می پردازیم لذا لازم است با توجه به تعدد مراحل اجرای سازه های بتنی پیش ساخته، ابتدا به تشریح و توصیف مراحل مختلف آن بپردازیم. لازم است در کلیه مراحل اجرای سازه های بتنی پیش ساخته، عامل مدیریت ریسک مدنظر قرار گیرد. در این مقاله کلیه مراحل اجرای سازه های بتنی پیش ساخته از منظر مدیریت ریسک مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

.2 مدیریت ریسک حین ساخت و تولید بتن پیش ساخته

با توجه به اینکه ساخت و تولید قطعات بتنی پیش ساخته در کارخانه و با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات مربوطه انجام می شود لذا میزان فعالیت کارگاهی کاسته شده و به تبع آن مخاطرات احتمالی نیز کاهش می یابد. [8]. در این مرحله، توجه به موارد زیر، به منظور مدیریت ریسک و کاهش احتمال وقوع آن، لازم و ضروری خواهد بود:

·    استفاده از تجهیزات و ماشین آلات مناسب با توع کار

·    کنترل و بازرسی منظم و روزانه تجهیزات مربوطه

·    استفاده از کارگران ماهر و متخصص به منظور کار با ماشین آلات و تجهیزات تولید

·    استانداردسازی مرحله تولید و انطباق آن با آیین نامه ها و استانداردهای مربوطه

·    دپوی مصالح در مکان مناسب به منظور کاهش احتمال بروز خطر

·    عدم تماس مستقیم کارگران با قطعات متحرک

·    استفاده از تجهیزات ایمنی همچون دستکش، عینک و کفش ایمنی

·    تمیز نگه داشتن محل کار و تامین روشنایی کافی

·    عدم حذف گاردها و حفاظ دستگاه - خصوصا هنگام برش قطعات بتنی پیش ساخته -

·    استفاده از تجهیزات مناسب جهت جابجایی قطعات تولیدی در کارخانه

با توجه به اینکه یکی از دلایل عمده بروز ریسک در پروژه های عمرانی نبود دانش و آگاهی پرسنل کارگاهی می باشد لذا لازم است قبل از شروع به کار، کلیه موارد ایمنی، روش کار با تجهیزات و ماشین آلات و نیز نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی آموزش داده شود. لذا یکی از مهمترین فاکتورهای مدیریت ریسک و کاهش خطرات و آسیبهای جانی و مالی، آموزش پرسنل می باشد. به طور کلی نبود دانش و آگاهی پرسنل در زمره حوادث غیر قابل پیش بینی طبقه بندی می شود.

معمولا سه مرحله اصلی مخاطره آمیز در اجرای سازه های مختلف اعم ساختمانی، پل سازی و... شامل موارد زیر می باشد:

·    تخریب سازه

·    کار در فضای بسته و محصور

·    جوشکاری

·    کار در ارتفاع

شکل .1 مراحل مختلف اجرای سازه های بتنی پیش ساخته

در شکل فوق مراحل مختلف اجرای سازه های بتنی پیش ساخته را مشاهده می نمایید. بیشترین میزان احتمال وقوع ریسک در مراحل فوق به ترتیب عبارتند از:

·    مرحله نصب و ساخت - 5 -

·    مرحله حمل و نقل - 4 -

·    مرحله تولید - - 3

همانطور که مشاهده می نمایید بیشترین احتمال وقوع ریسک در مراحل - 3 - الی - 5 - اتفاق می افتد. لذا مدیریت ریسک در مراحل مذکور از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.

شکل .2 اجزای تشکیل دهنده بتن پیش ساخته

به طور کلی ریسک ها را می توان به صورت زیر طبقه بندی نمود:
·    ریسک هایی که ذاتا غیر قابل پیش بینی می باشند. مانند عدم دانش و مهارت کافی پرسنل

.   ریسک هایی که احتمال وقوع آنها در نتیجه اقدامات آتی می باشد. به این نوع ریسک ها، ریسک های در حال پیدایش می گویند. مانند عدم استفاده از زنجیر با مقاومت کافی جهت بلند کردن عضو پیش ساخته و احتمال پاره شدن زنجیر مذکور حین نصب عضو

·    ریسک هایی که احتمال وقوع آنها غیر قطعی می باشد و هنوز اتفاق نیفتاده اند. . به این نوع ریسک ها، ریسک های آینده می گویند. مانند احتمال واژگونی وسیله نقلیه مورد استفاده جهت حمل عضو بتنی پیش ساخته.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید