بخشی از مقاله

خلاصه

در این مقاله برای جایابی و تعیین اندازه بهینه تولیدات پراکنده و جبران ساز های استاتیک با هدف کاهش تلفات در یک شبکه توزیع شعاعی از الگوریتم ترکیبی بهینه سازی ازدحام ذره و جستجوی گرانشی استفاده شده است. نتایج حاصل از پیاده سازی روش پیشنهادی بر روی شبکه تست توزیع شعاعی 12 باسه در 5 حالت ارائه می شود. بررسی نتایج نشان می دهد که جایابی و تعیین اندازه بهینه تولیدات پراکنده و جبران ساز های استاتیک به طور موثری باعث کاهش تلفات در سیستم های توزیع شعاعی می شود.

.1 مقدمه

تولید پراکنده به طور متداول برای نمایش تولیدات برق کوچک استفاده می شود. در سالهای اخیر، تولید پراکنده به دلیل افزایش مصرف انرژی الکتریکی مورد توجه قرار گرفته است. اگر تولیدات پراکنده از لحاظ فنی به طور موثری راه-اندازی شوند و از لحاظ هزینه به صرفه باشند، آلودگی گاز های گلخانه ای را کاهش می دهند، امنیت انرژی را افزایش می-دهند و قابلیت اطمینان و کیفیت توان را افزایش می دهد .[1] تلفات سیستم توزیع به طور عمده به جایابی و تعیین اندازه تولیدات پراکنده بستگی دارد.

مقدار تلفات توان می تواند با بهبود تنظیم ولتاژ و پایداری ولتاژ در سیستم های توزیع شعاعی کاهش یابد 2]و.[3 تولیدات پراکنده منبع تولید توان اکتیو هستند .[4] با این حال، توان راکتیو نیز در ایجاد تلفات توان کلی موثر است. تلفات توان راکتیو با اتصال خازن های موازی به فیدر های توزیع کاهش می یابد. بنابراین اخیرا تعیین مکان و اندازه بهینه خازن ها برای کاهش تلفات به موضوع اصلی بسیاری از مقالات تبدیل شده است    .[5-9]    جبرانساز های استاتیک در سیستم های توزیع و انتقال برای تنظیم ولتاژ باس به منظور بهبود توان راکتیو و کنترل ضریب توان به کار گرفته شده است .

[10] با استفاده از جبرانساز های استاتیک، مشکلات کیفیت توان نظیر بار نامتعادل، نوسانات ولتاژ و عدم تعادل ولتاژ جبران می شوند .[11] بحث جایگزینی خازن های موازی با جبران ساز استاتیک در سیستم های توزیع شعاعی به منظور کاهش تلفات در [12] عنوان شده است. جبران ساز های استاتیک قادر به تولید توان راکتیو سلفی و خازنی می باشند. الگوریتم ازدحام ذره* از ساده ترین و سریعترین الگوریتم های جستجوی تصادفی برای یافتن راه حل بهینه است .[13] با این حال از مشکلات این روش می توان به گیر افتادن در بهینه های محلی اشاره کرد. بنابراین برای حل این مشکل این الگوریتم با الگوریتم جستجوی گرانشی ترکیب شده است 14]و.[15 با این کار سرعت روش ازدحام ذره با قابلیت جستجوی بالای الگوریتم جستجوی گرانشی ترکیب می شود.

از مرور مقالات گذشته می توان به این نتیجه رسید که جایابی و تعیین اندازه بهینه تولیدات پراکنده و جبران ساز های استاتیک به کاهش تلفات کلی در شبکه های توزیع شعاعی کمک می کند. در این کار تلفات توان اکتیو با تولید پراکنده و جبران سازی توان راکتیو با جبران ساز استاتیک انجام می شود و در نتیجه تلفات کلی توان کاهش می یابد. در نتیجه، در این جا جایابی و تعیین اندازه تولیدات پراکنده و جبران ساز استاتیک در 5 حالت مختلف برای کاهش تلفات انجام می شود.

برای حل این مسئله بهینه سازی از الگوریتم ترکیبی بهینه سازی ازدحام ذره و جستجوی گرانشی بهره برده شده است. در ادامه مقاله به قسمت های زیر تقسیم میشود: در بخش دوم جبران ساز استاتیک و روابط آن معرفی می شود. در بخش سوم فرمول بندی مسئله ارائه می شود. در بخش چهارم روش پخش بار ارائه می شود. در بخش پنجم الگوریتم ترکیبی معرفی می شود. در بخش ششم نتایج شبیه سازی ارائه شده است و در بخش هفتم نتیجه گیری انجام می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید