بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله هدف بررسی روشهاي مختلف حذف سرب از محلولهاي آبی توسط جاذبهاي ارزان قیمت بوده است. استفاده از بیوپلیمرها بدلیل تجزیه پذیري زیستی و کم هزینه بودن براي حذف فلزات سنگین مورد توجه واقع شده است. میزان حذف سرب بوسیله جاذبهاي بررسی شده به این صورت بوده است: پوست موز در6 چ دژبه میزان 36 میلی گرم بر گرم کیتوسان در 6 چ دژبه میزان %86 ،پوسته شلتوك در 6 چ دژبه میزان %98، کربن فعال تهیه شده از ضایعات کشاورزي دربه می5 چ دژزان %95و پوست نارنج در 5 چ دژبه میزان %95/8 حذف سرب را داشتهاند.،

-1مقدمه

سرب داراي سمیت شدیدي است و به علت ایجاد صدمات مغذي و آسیب به سیستم عصبی، کلیه و دستگاه گوارش بخصوص در کودکان جزء خطرناکترین فلزات محسوب میگردد.[1] اخیرا تولید بیوپلیمرها بدلیل عدم سمیت در محیط در دسترس بودن و هزینه پایین آنها بعنوان ابزاري براي جذب عناصر سنگین مورد توجه اکثر محققان قرار گرفته است.[2] جذب یونهاي فلزي با مشتقات کیتوسان مانند کیتوسان داراي اتصالات عرضی،کیتوسان متخلخل پلی آمین دار شده، بیدهاي کیتوسان، کامپوزیت کیتوسان و مشتقات جدید کیتوسان نیز بررسی گردیدهاند3]و4و5و.[6 روشهاي مختلفی جهت حذف فلزات سنگین از پسابهاي صنعتی بکار رفته است که از آن جمله میتوان به روشهاي ترکیب شیمیایی،تعویض یونی، جذب سطحی، اسمز معکوس اشاره نمود7]و8و.[9 روش جذب سطحی با توجه به کارایی و کاربرد آسان یکی از پر کاربردترین روشس هاي معرفی شده است.

[10] جاذبهاي ارزان قیمت جاذبهایی هستند که به فراوانی یافت شده و در دسترس میباشندو هزینه زائد حاصل از فعالیتهاي صنعتی و بخصوص کشاورزي تهیه میشوند و بیشتر پایه سلولزي دارند.[11] در برخی موارد یک سري عملیات پیش تصفیه جهت اصلاح و بالا بردن کارایی این جاذبها بر روي آنها اعمال شده است. این عملیات بیشتر شامل در تماس قرار دادن این جاذبها با محلولهاي اسیدي،بازي و بعضی ترکیبات آلی بوده است این مواد ترکیبات آلی محلول را از جاذبها خارج نموده، رنگ را حذف مینماید و ظرفیت جذب را بالا میبرند.[12]

-2روش اول:جذب سرب از محلولهاي آبی توسط خاکستر پوسته شلتوك آگاهی نسبت به چگونگی ساختمان وترکیبات موجود در برنج براي پی بردن به خواص فیزیکو شیمیاییو بیوشیمیایی دانه برنج لازم است. لذا پوسته شلتوك توسط دستگاه میکروسکوب الکترونیمورد تجزیه قرار گرفت.جدول.1کربن موجود در پوسته حدود 3درصد است. با توجه به این که با سوزاندن خاکستر پوسته شلتوك میزان کربن موجود در آن به چندین برابر افزایش مییابد13]و.[14 کوره گازي طراحی شده شامل یک محفظه فولادي به طول و عرض 80 سانتیمتر و ارتفاع 100 سانتیمتر میباشد به منظور تامین اکسیژن مورد نیاز براي سوختن پوسته شلتوك و زدوده شدن دي اکسید کربن محیط از اطراف ذرات یک شبکه توري فولادي به فاصله 30 سانتیمتر از پایه کوره و تعداد دو دریچه به ابعاد 100*200میلی متر مربع در دو طرف کوره تعبیه گردید.

پوسته شلتوك وارد کوره شد و خاکستر حاصل پس از حدود 30 دقیقه سوختن در دماي بین 250 الی 450 درجه سانتی گراد از طریق دریچهاي که در کف کوره قرار داشت خارج گردید سپس از الک 5 میلی متري عبور داده شد. ذرات کوچکتر از 5 میلی متر براي انجام آزمایشها مورد استفاده قرار گرفت خاکسترهاي بدست آمده از پوسته شلتوك با دو وزن متفاوت 1 و 3 گرم بوده است جدول2 و .3 ا افزایش دماي تولید خاکستر،دژمحلول افزایش بیشتري پیدا میکند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید