بخشی از مقاله

در این مطالعه، حذف اسید بوریک از محلول آبی با کربن فعال آغشته شده با اسید سالیسیلیک اسید اصلاح شده با نانو ذره اکسید تنگستن مورد بررسی قرار گرفت. مقدار جاذب، غلظت اولیه بور، درجه حرارت، میزان تکان دادن و ضخامت فیلم سلیسلیک اسید به عنوان پارامتر انتخاب شد . راندمان حذف بور با افزایش مقدار جاذب، دما و ، pH افزایش می یابد و باعث کاهش غلظت اولیه بور می شود.

به دلیل اینکه ضخامت اسید سالیسیلیک اسید بر کربن فعال تا 0/088 نانومتر نازک می شود، بازده افزایش می یابد و پس از آن، بازدهی کاهش می یابد. میزان تکان خوردن بر راندمان حذف اثر ندارد. در نتیجه، مشخص شد که استفاده از اسید سالیسیلیک به عنوان یک ماده آغشته برای کربن فعال و نانو ذره اکسید تنگستن موجب افزایش مقدار جذب بور شده است. حلقه لاکتون، که مناسب ترین ترکیب بین اسید اوریک و گروه cooH و OH اسید سالیسیلیک تشکیل میشود.

.1 مقدمه

محیطزیست ودیعهای الهی است در دست انسانها و جوامع بشری؛ عدم توجه به این نعمت بزرگ الهی صدمات جبرانناپذیری را متوجه ساکنان زمین و بهویژه نسلهای آینده خواهد کرد که مجبور خواهند بود در محیطی زندگی نمایند که نسلهای قبلی بابی توجهیهای خود موجبات نابودی و زوال آن را فراهم کردهاند. هر جامعه که مردم و دولتمردان آن به حفاظت محیطزیست توجه بیشتری نمایند به مفهوم توسعه پایدار که شامل استفاده از منابع بهویژه محیطزیست و حفظ آن برای نسلهای آینده هست نزدیکتر خواهند شد.استفاده از روشهای ارزان و مؤثر تصفیه آب و فاضلاب گامی بزرگ در جهت نیل به این اهداف است.[1]

آب شرط اصلی وجود حیات است و بیشتر واکنشهای شیمیایی در محیط آبی صورت میگیرد. همچنین آب به دلیل برخورداری از خواص ویژه،نقش تنظیمکنندهای در طبیعت دارد و آن را در برابر تغییرات ناگهانی دما حفظ میکند .بهطورکلی حدود 69 درصد آب مصرفی جهان صرف کشاورزی و آبیاری میشود. 23 درصد به مصرف صنایع میرسد و مصارف خانگی تنها 8 درصد را شامل میشوند.در کشورهای توسعهیافته، کشاورزی و صنایع، بیشترین مصرف آب و بالاترین نقش را در آلودگی آن دارند.

درواقع این عنصر حیاطی پس از مصرف گوناگون - خانگی،کشاورزی،صنعتی و... - به پساب تبدیل میشود. بهمنظور جلوگیری از آلودگی آب و محیطزیست بهوسیلهی این پساب باید راهکارهایی برای تصفیهی و استفادهی مجدد از آن اتخاذ کرد. به همین دلیل نزدیک به سه دهه است که سازمان بهداشت جهانی و برنامه محیطزیست سازمان ملل با طرحی به نام سیستم مراقب زیستمحیطی از جهان - - * - 06، کیفیت محیطزیست را ازنظر اندازهگیری کیفیت هوا، آب، آلودگی مواد غذایی و شاخصهای بیولوژیکی تحت مراقبت دارد.

در حال حاضر تأمین آب بهداشتی به یکی از دغدغههای اصلی جهانی تبدیلشده است. موقعیت برخی از نواحی پرجمعیت و بسیار صنعتی در مقابل منابع آب باعث میشود تا مسئلهی آب بهعنوان یکی از مشکلترین مسائل فعلی دنیا مطرح شود. دانشمندان در قرن بیستم بامطالعهی عملیات تصفیهی آب و فاضلاب و مشاهدهی کمبودهای روشهای رایج،درصدد ابداع روشهای نوین تصفیه بهمنظور افزایش بازدهی روشهای قبلی و حذف آلایندههایی که با روشهای سنتی قابلحذف نبودند برآمدند .[1] ابداع و استفاده از فرآیندهای اکسایش پیشرفته - $23V - تحول عظیمی در حذف آلایندههای محیطزیست به وجود آورده است، چنانچه فعالیتهای علمی و صنعتی انجامشده در این زمینه و تلاش برای کارآمدتر کردن این روش بیانگر این موضوع خواهد بود .[2]

.2 مواد و روشها

-1-2 بور - Boron - با نماد شیمیایی B نام یک عنصر شیمیایی با عدد اتمی 5 است این عنصر از شبه فلزها است و دارای فراوانی کمی در پوسته زمین هست و به عنوان یک عنصر بسیار ناچیز در زندگی انسانها و حیوانات نقش دارد. در پوسته زمین عنصر بور نسبتاً کمیاب است و تنها 0 ⁄001 از آن را تشکیل میدهد. از کاربردهای بور میتوان به کاربرد آن در صنعت شیشه و سرامیک، مواد شوینده، فضاپیماها، راکتورهای هستهای، مصارف پزشکی و دارویی اشاره کرد. اسید بوریک و بورات از ترکیبات حاوی بور هستند و از اسید بوریک در ساخت حشرهکشها و از بورات در تهیه بسیاری از مواد پاککننده و شوینده لوازمخانگی استفاده میشود. آب دریا شامل حدوداً - 4-5 - ، آب رودخانهها بهطور کلی شامل 10، جلبکهای دریایی 15-8 و در صدف دریایی 5-4 توده خشک از عنصر بور پیدا شده است. فرم کلی عنصر بور در محلول آبی بصورت - - و - - یافت میشود.

-1-1-2 بور و واکنش آن در آب

در شرایط عادی بور در آب واکنش نمیدهد اما با این حال ترکیبات بور ممکن است در آب واکنشدهند. مثلاً تری فلوئورید بور با آب واکنش میدهد و منجر به تولید دی اتیل اتر، - تری فلورید بور - و برخی گازهای قابل اشتعال میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید