بخشی از مقاله

چکیده

آلومینیم فلزی است فعال که درمحیطهای آبی خورده میشود، اما در تماس با اکسیژن لایه نازک و محافظی - - Al2O3 در سطح آن تشکیل میشود که میزان خوردگی را کاهش میدهد. لایه محافظ آلومینا در محیطهای خنثی بطور کامل و در اغلب محیطهای اسیدی پایدار است اما در محیطهای قلیایی از بین می رود. باتوجه به خوردگی مخازن اسید نیتریک دودکننده و دریچههای نگهدارنده به ترتیب ازجنس آلومینیم سری ۰۰۰۵ و ۰۰۰۱ در محیطهای صنعتی در این تحقیق به بررسی خوردگی و کاربرد دو روش حفاظت آندی - آندایزینگ - و استفاده از ممانعت کننده و اثرات آنها بر تغییرات سرعت خوردگی پرداخته شده است.

مقدمه

اکسید آلومینیم یا آلومینا در اغلب محیطهای اسیدی و محیطهای خنثی پایدار است اما رفتار آلومینیم در اسیدها به شرایط مختلفی ازجمله نوع اسید، غلظت، ناخالصیهای موجود، دما، تلاطم و عناصر افزودنی بستگی دارد. در محیط اسید نیتریک اغلب از فولادها و آلیاﮊهای زنگنزن و یا چدنهای پر سیلسیم استفاده میشود که مقاومت کافی در برابر اسید نیتریک از خود نشان میدهند. آلومینیم و آلیاﮊهای آن نیز در اسید نیتریک قوی مقاومت عالی داشته لیکن در غلظتهای پایین به سرعت خورده میشوند. در دمای اتاق و در اسیدهای قوی سرعت خوردگی کمتر از mpy۳ است که به مدت زمان تماس نیز بستگی دارد و در زمانهای طولانی سرعت خوردگی تقریبا صفر است.[1,2] تجمع رسوبات بر روی سطح و در زوایا باعث کاهش غلظت در زیر رسوبات و خوردگیهای شدید موضعی خواهد شد.

بعلاوه اتصال گالوانیکی آلومینیم با فولاد نیز خوردگی را تسریع میکند. هر چند آلومینیم و فولاد هر دو در این محیط - اسید نیتریک - مقاومند اما در حالت زوج گالوانیکی آلومینیم آند و فولاد کاتد خواهند بود و لذا تماس این دو در حضور اسید نیتریک بر شدت خوردگی آلومینیم خواهد افزود.[1] در مخازن اسید نیتریک که از جنس آلومینیم سری ۰۰۰۵ میباشد دیده شده که خوردگی موضعی در زیر رسوبات و دریچههای نگهدارنده از جنس آلومینیم سری ۰۰۰۱ پدید میآید که علت آن بدرستی مشخص نیست. لذا در این تحقیق به بررسی این پدیده در این دو نوع آلیاﮊ آلومینیم و روشهای جلوگیری از آن پرداخته شده است.

روش تحقیق

نمونههای آلومینیمی سری ۰۰۰۵ و ۰۰۰۱به ابعادmm3۰۴*۰۲*۲ از مقاطع مخازن و دریچههای نگهدارنده تهیه و توسط استن چربیزدایی شدند. ترکیب اسید نیتریک دودکننده کاربردی درجدول۱ آمده است. آزمایش خوردگی عمومی در محیط اسید نیتریک با توجه به اثر تلاطم و نیز تماس سطح آلومینیم با گاز NO2 که بر لایه محافظ اثرگذار است، در دو حالت ثابت و متلاطم در محفظه سربسته به منظور جلوگیری از خروج بخارات و تغییر غلظت انجام و تغییرات وزنی بدست آمد. سرعت خوردگی آلومینیم با استفاده از روش پلاریزاسیون پتانسیودینامیک نیز اندازهگیری شد. به منظور افزایش مقاومت به خوردگی دو روش مورد بررسی قرار گرفت :

۱- آندایزینگ نمونهها

۲- استفاده از اسید فلوئوریدریک بعنوان ممانعت کننده

یک نمونه آلومینیم سری ۰۰۰۱ در محلول ۵۱ درصد وزنی اسید سولفوریک باجریان A/dm2۲ و ولتاﮊ V۲۲-۵۱ به مدت ۰۴ دقیقه و نمونه دیگر درمخلوط اسیدی پایه اگزالیک در شرایط مشابه حالت قبل آندایز شده[3,4] و اسید فلوئوریدریک نیز به میزان ۷/۰درصد حجمی بعنوان ممانعتکننده خوردگی به اسید نیتریک دودکننده افزوده شد.[5] سرعت خوردگی نمونههای آلومینیمی آندایز شده و در محیط اسید نیتریک حاوی ممانعتکننده و بدون آن نیز به روش پلاریزاسیون بدست آمد. در این آزمایش خوردگی از امکانات پلاریزاسیون کاتدی و آندی استفاده شد.

تحت شرایط ایدآل دقت روش پلاریزاسیون تافل مساوی یا بیشتر از روشهای معمول تقلیل وزن بوده و در هر حال بسیار سریعتر میباشد. با این روش محاسبه سرعتهای کم خوردگی عملی است و میتواند بطور دائم برای کنترل سرعت خوردگی یک سیستم درحین کار استفاده شود. آلومینیم سری ۰۰۰۵ برای مخزن و سری ۰۰۰۱ برای دریچه کنترل بکار میرود لذا برای سری ۰۰۰۱ آندایزینگ و ممانعتکننده و برای سری ۰۰۰۵ تنها شرایط استفاده از ممانعت کننده بررسی شد.

نتایج وبحث

- آزمایشهای خوردگی عمومی

یک نمونه آلومینیم سری ۰۰۰۱ در اسید نیتریک ساکن و دیگری در محیط اسیدی متلاطم - بوسیله هم زدن اسید - و دو نمونه دیگر نیز بصورت کاملا منطبق بر هم جهت بررسی خوردگی شکافی و اثرات کاهش غلظت در اسید ساکن به مدت بیست روز قرار گرفته و همگی با زاویه ۵۴ نسبت به سطح افق قرار داده شدند. در نهایت مشاهده گردید نمونه در محیط متلاطم میزان خوردگی بیشتری را داشته که نتایج آن درجدول۲ آمده است. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید