بخشی از مقاله

چکیده:

داعش را میتوان بزرگترین فتنه تاریخ جهان اسلام در دوران معاصر دانست که نتایج زیانبار آن از مرزهای جهان اسلام فراتر رفته و تهدیدهای آن نیز علاوه بر مخاطرات جانی برای انسانها، حیثیت اسلام ناب محمدی را نشانه رفته است، یکی از نشانهای چنین خطری شبهاتی است که اخیراً معارضان با اسلام به بهانه انتشار اخبار این گروهک در فضای مجازی مطرح میکنندکه از جمله آنها باید به مشابهتسازی این گروه با اسلام ناب محمدی اشاره کرد، به عبارت دیگر بر اساس این شبههسازی تلاش میشود تا داعش نه یک گروه غیراسلامی بلکه گروهی که اتفاقاً در راستای اسلام ناب محمدی حرکت میکند، معرفی شده که در ادامه تحقیق این مبحث را برسی می کنیم .

کلید واژه: داعش،عراق،اهل سنت،سوریه،اقدامات.

مقدمه:

ریشههای تشکیل داعش

بذر اولیه شکلگیری این گروه شورشی را "ابو مصعب الزرقاوی" که اردنیالاصل بود، کاشت. این بذر با بالا گرفتن درگیری بین آمریکا و رژیم صدام در سال 2003 میلادی به بار نشست.زرقاوی قبل از فرارش به شمال عراق در سال 2001، فرماندهی شبهنظامیان داوطلب هرات افغانستان را بر عهده داشت. او در شمال عراق بود که به "انصار الاسلام" -جنبش جداییطلب کردهای عراق- پیوست و رهبری شاخه عربی آن را بر عهده گرفت." "/http://www.mashreghnews.irسازمان القاعده در عراق، در سال 2010 میلادی با کشته شدن ابوایوب مصری و ابو عمر البغدادی از رهبران جماعت موسوم به دولت اسلامی در عراق از این کشور خارج شد - ابوبکر البغدادی به عنوان جانشین ابو عمر البغدادی انتخاب گردید - و تنها گروههای داخلی عراقی که رویکردهای وابسته با القاعده داشتند، در این کشور باقی ماندند که در سال 2013 نیز این گروه با تغییر رویکرد، عنوان دولت اسلامی عراق و شام - داعش - را برای خود برگزید و وارد سوریه شد - هوشی سادات کتاب میراث سیاسی غربی عربی، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی،سال :1393 صفحه . - 145

ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش کیست؟

اسم واقعی او »ابراهیم عواد ابراهیم علی البدر« است اما بیشتر به نام ابوبکر البغدادی شناخته میشود. در برخی منابع خبری و امنیتی با نام علی البدر سامرایی، یا دکتر ابراهیم و یاابو دُعا نیز از او یاد شده است.او در سال 1971 در 125 کیلومتری شمال بغداد و در سامرا به دنیا آمده است. در دانشگاه اسلامی بغداد تحصیل کرده و دارای مدرک دکترا بوده و تا مرحله عضویت در هیئت علمی پیش رفته است.ابوبکرالبغدادخودراامیرالمؤمنین قلمروگروهک موسوم به "دولت اسلامی" نامیده است.در آن دوره به عنوان یک واعظ مشهور شناخته میشد وکسانی که اورا از نزدیک میشناسند، از این موضوع خبر دادهاند که وی در دوران واعظی خود، به عنوان یک فرد صلحطلب و آرام شناخته میشد و همواره بر این موضوع تأکید میکرده که تنها راه ممکن برای اقناع انسانها، بهرهگیری از روشهای مسالمتآمیز است.آنها همچنین ادعا کردهاند که وی در همان دوره روابط نزدیکی با نیروهای امنیتی صدام و حزب بعث داشته است. اعضای خانواده او از مدتها پیش به پاکستان رفته و هنوز هم در آن جا زندگی میکنند.

بغدادی چگونه در داخل سازمان پیشرفت کرد؟

در سال 2004 میلادی گروه "توحید و جهاد" در عراق شکل گرفت و بغدادی نیز در آن فعالیت کرد اما بعدها گروه دیگری به نام القاعده بینالنهرین به وجود آمد و بغدادی نیز به عنوان یک مجاهد تحت امر بنلادن، به آن پیوست. او در این سازمان یک عنصر دونپایه بود. سازمان در سال 2006 میلادی، نام خود را به »دولت اسلامی عراق« تغییر داد و فرماندهان آن یکایک و به فواصل کوتاه توسط آمریکاییها کشته شدند.در سال 2006 دو سرکرده اصلی گروه یعنی ابوعمر البغدادی و ابو حمزه المهاجر کشته شدند و چنین شد که ابوبکر البغدادی به عنوان سرکرده جدید انتخاب شد.

"گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا"

دولت اسلامی عراق چگونه قدرت گرفت؟

یکی از سیاستهای ویژه بغدادی این بود که همه افراطیون آزاد شده از زندانها و نیروهای آمریکایی در عراق را به گروه خود پیوند زد. در میان آنها افرادی بودند که از کارشناسان زبده بمبگذاری، انفجار و فرماندهی جنگهای چریکی به شمار میآمدند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید