بخشی از مقاله

چکیده

یکی از اهداف یادگیری رسمی، ایجاد محیط های یادگیری کارآمد و اثربخش است. در محیط های یادگیری سنتی، برای تمامی یادگیرندگان اطلاعات یکسانی با ساختار مشابه و با استفاده از یک رابط ارائه میشود. با این وجود، ثابت شده که افراد با روشهای یادگیری مختلفی یاد میگیرند و عوامل متعدد دیگری نیز در کسب دانش، حفظ و انتقال آن تأثیرگذار هستند. به همین دلیل، یکی از مهمترین کاربردهای فناوری در یادگیری، ایجاد محیط های یادگیری تطبیقی و هوشمندی است که منجر به نگاشت پویا و بیدرنگ و همچنین، تعیین جریان کاری فرایند و محتوای یادگیری با توجه به مشخصه های فردی یادگیرنده میشود.

یکی از مهمترین بخشهای یادگیری نیز آزمون است. تاکنون سیستم های آزمون الکترونیکی تطبیقی متعددی پیادهسازی شدهاند. اما در بیشتر این سیستمها، در ابتدای آزمون مدلی از یادگیرنده وجود ندارد و از چندین سؤال اولیه یکسان تصادفی برای به دست آوردن مدل یادگیرنده برای تطبیق استفاده شده است. بنابراین، در راهکار این مقاله هدف تطبیق آزمون بدون طرح سؤالات اولیه برای به دست آوردن سطح دانش یادگیرنده و با استفاده از معیارهای دیگری از زمان یادگیری مطالب است. در این حالت، اولین سؤالی که در آزمون برای هر کاربر مطرح میشود نیز با سطح دانش وی تطبیق دارد.

کلمات کلیدی:یادگیری الکترونیکی، آزمون الکترونیکی تطبیقی، مدلسازی کاربر، مسیر آزمون

-1 مقدمه

یادگیری الکترونیکی روشی برای تحویل دانش و آموزش با استفاده از هرگونه رسانه الکترونیکی از جمله اینترنت، اینترانت، تلویزیون تعاملی، دیسکهای نوری و رایانه است. اخیراً، محیط های یادگیری مجازی1 به بخشی اساسی از یادگیری الکترونیکی در بسیاری از مؤسسات آموزشی تبدیل شده اند. VLEها شامل سکوهای یادگیری مختلف از جمله سیستم های مدیریت یادگیری2 و سیستم های مدیریت دوره ها هستند. بیش تر LMSهای کنونی سکوهایی مبتنی بر وب می باشند که از طریق فراهم آوری ابزارهای مختلف مانند انجمن های بحث، تمارین آنلاین و غیره، فرایندهای یادگیری را هم برای معلمین و هم برای دانش آموزان تسهیل کرده اند. مزیت دیگر یادگیری الکترونیکی، استقلال کلاس درس از سکو است.با این وجود، بیشتر این سیستمها تفاوتها و اولویت یادگیرندهها در سطح دانش و سبک های یادگیری را در نظر نگرفتهاند.

همچنین، در بیش تر دورههای مبتنی بر وب، مطالب ارائه شده تنها مناسب دانش آموزان مشابه یکدیگر، باانگیزه و دارای آمادگی است. اما زمانی که دورههای مبتنی بر وب توسط جمعیت متنوعتری از دانشآموزان استفاده میشوند، به محدودیت های کارایی برمیخوریم، زیرا این دانشآموزان ممکن است دارای اهداف یادگیری، پیشینههای متفاوت، سطوح دانش، سبک های یادگیری، سبکهای تفکر و شایستگیهای مختلفی باشند. به همین دلیل، به منظور افزایش بهرهوری یادگیری، بهبود نتایج ارزیابی و افزایش انگیزه دانشآموزان، مبحث تطبیقپذیری محیط یادگیری الکترونیکی وارد پژوهشها شده است 1] و .[2از طرفی، یکی از مهمترین بخشهای فرایند یادگیری آزمون است. در این بخش، با استفاده از انواع مختلفی از ارزیابیها، به کاربران در مورد میزان دانش آنها از مطالب ارائه شده بازخوردهایی فراهم میآیدکه میتوانند شامل پیوندهایی به وبلاگها، ویکیها، مطالب درسی و انجمنها باشند.

در بیش تر سیستمهای آزمون الکترونیکی تطبیقی، از پاسخ کاربر به پرسشهای قبلی برای تغییر شکل و محتوای بقیه آزمون استفاده میشود تا سطح آزمون در متناسبترین حالت با وی باشد. پژوهشها نشان دادهاند که کاربران از سیستمهای تطبیقی استقبال کردهاند، زیرا با استفاده از این سیستمها، دیگر نیازی به پاسخگویی به پرسشهایی که آسانتر از سطح آنها هستند - و در نتیجه نه بار آموزشی برای آنها دارند، و نه امتیاز اضافی - ندارند. این پرسشهااز یک بانک سؤال انتخاب میشوند و با استفاده از ابزارهای آماری و انسانی، به آنها سطح دشواری تخصیص میگردد .[5] در این مقاله، در بخش 2 جدیدترین و مهمترین مقالات حوزه آزمون الکترونیکی تطبیقی بررسی و در بخش 3 یکی از مسائل مطرح در این حوزه  یعنی عدم وجود مدل یادگیرنده در ابتدای آزمون تشریح میشود. در بخش 4 با جزئیات به ارائه راهکاری برای رفع این مشکل پرداخته میشود. نها نیتاًیز ،  در بخش 5 جمعبندی و نتیجهگیری مقاله آمده است.  

-2 پیشینه پژوهش    
آزمون بخشی مهم از فرایند یادگیری است، زیرا باید مشخص شود یادگیرندهدانش و مهارتهای ارائه شده در دوره را کسب کرده یا خیر. از زمان ابداع ایده تطبیق آزمون، برای افزایش بهرهوری نتایج آزمون و تطبیق هرچه بیشترآزمون با یادگیرندگان در عین رعایت عدالت و حفظ انگیزه میان آنها،پژوهشهای بسیاری در حوزه آزمونهای الکترونیکی تطبیقی انجام شدهاند.به طور کلی، رویههای تطبیق آزمون سطح توانایی عمومی یادگیرنده را درچند سؤال اول مشخص میکنند. سپس، بر اساس آمار مربوط به سؤالات وپاسخهای آنها و مجموعهای از معیارها، سؤالاتی که دارای بیشترین تناسب با سطح وی هستند انتخاب و به وی ارائه میشوند. این استراتژی نیاز به پاسخ  دادن به سؤالات متعددی توسط کاربر که بیش از حد برای وی ساده یا دشوارهستند را از بین میبرد. در جدول 1 خلاصهای از بررسی مطالعه 33 مقاله آزمون تطبیقی - از سال 2005 تا سال - 2016 به ترتیب نزولی سال انتشار مشاهده میشود.                                                              

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید