بخشی از مقاله

چکیده:

مهم ترین موضوعات زیست محیطی مرتبط با تولید خمیر کاغذ و کاغذ، انتشار آلاینده ها به آب، هوا و مصرف انرژی می باشد .میزان قابل توجه پسماند وضایعات حاصل از این صنعت نیز به تدریج به نگرانیهای زیست محیطی می افزاید.آلاینده های معمول و برخی ترکیبات شیمیایی پساب کاغذسازی شامل اسیدهای رزین، فنل ها، دی اکسین ها و فوران ها، مواد آلی و معدنی ، فلزات سنگین،سیانیدها، سولفیدها و دیگر مواد محلول هستند. تخلیه این پسابها، مقادیر زیادی فاضلاب جامد، مایع و گاز وارد محیط زیست می کند .به دلیل حجم وسیع پساب تولید شده، آلودگی منابع آبی نگرانی اصلی است.در این تحقیق ضمن معرفی آلودگی های مهم آب و پساب کارخانه های صنایع خمیر و کاغذ، روش های نوین کاهش این آلودگی ها نیز معرفی بررسی شده است.

مقدمه:

افزایش سریع جمعیت و افزایش تقاضا برای تجهیزات صنعتی و نیز احتیاجات بشر ، منجر به ایجاد مشکلاتی از قبیل بهره برداری بیش از حد از منابع موجود و همچنین آلودگی زمین ، آب و هوا شده است .صنعت خمیر و کاغذسازی یکی از مهم ترین این صنایع است. - مارتین و جانسون، . - 1991 آب یکی از اصلیترین مواد اولیه مورد استفاده در صنعت کاغذسازی است که بطور مستقیم برای فر آوری خمیر کاغذ، حل کردن و اختلاط انواع مواد شیمیایی، خنک کردن، آببندی پمپها، شستشوی مخازن و انتقال الیاف از میان غربال ها و پالایشگرهای به سمت ماشین کاغذ عمل می کند - چوان، - 2006 کاغذ از شبکه ای از الیاف و مجموعه ای از مواد شیمیایی تشکیل شده است که بر ویژگی ها و کیفیت آن تاثیر می گذارد .

علاوه بر الیاف و مواد شیمیایی ، تولید خمیرکاغذ و کاغذ نیاز به مصرف قابل توجهی آب فرآیندی و انرژی به شکل بخار و الکتریسیته دارد . در نتیجه مهم ترین موضوعات زیست محیطی مرتبط با تولید خمیر کاغذ و کاغذ، انتشار آلاینده ها به آب، هوا و مصرف انرژی می باشد .میزان قابل توجه پسماند وضایعات حاصل از این صنعت نیز به تدریج به نگرانیهای زیست محیطی می افزاید - پرتی هاینین، . - 1998 مهم ترین منابع آلودگی در بین مراحل مختلف کاغذساز ی,خمیرسازی، شستشوی خمیر ،غربال کردن ، سفید کردن و ساخت کاغذ تولید می شود که در این میان بیشترین حجم آلاینده ها در مرحله خمیرسازی ایجاد می شود و ترکیبات کلریدی و دیگر ترکیبات آلی سمی شامل مشتقات لیگنین از آن جمله است.

پساب حاصل ازصنایع سلولزیعموماً از فرآیندهای شستشو و تبدیل آن به روش مکانیکی یا شیمیایی منشاء میگیرد .سلولزبه عنوان مهمترین هیدرات کربن درپساب صنایع سلولزی وجود دارد .لیگنین و مشتقات آن به واسط وجود زنجیره های به هم پیوسته کربن از نوع بی فنیل و سایر زنجیره ها در برابر تجزیه مقاوم بوده و علاوه بر ایجاد رنگ در پسآب، از فرآیند فتوسنتز در آبهای پذیرنده توسط گیاهان، جلوگیری می کند .ثبات اکوسیست های آبی و حیات آبزیان و مصرف کنندگان ثانوی به دلیل این اثرات نامطلوب مورد تهدید قرار میگیر - آماری ، - 237: 2004 مشتقات لیگنین، تاننها و ترکیبات فنل کلرین شده با وزن مولکولی که در شرایط بی هوازی قابل تجزیه هستند .

لیگنین و تانن ها با وزن مولکولی زیاد به شرایط بی هوازی مقاوم اند .وجود مواد آلی مقاوم در برابر پسآب این صنایع، باعث محدودیت در قابلیت حذف بار آلی در تصفیه بی هوازی میشود و همچنین مواد سمی پسآب صنایع سلولزی ممکن است از متابولیسم مواد قابل تجزیه زیستی جلوگیری کند .این مواد سمی شامل ترکیبات رزین چوب، ترکیبات فنل کلرین شده و تانن ها هستند که در غلظتهای ناچیز دارای سمیت زیادی برای باکتریهای متان در تصفیه بی هوازی می باشند .مشتقات لیگنین تا حدودی از عمل متان سازی جلوگیری میکند .ترکیبات رزین چوب نظیر اسیدهای رزین و ترپن های فرار نیز در حدود 10 درصد درصد از اکسیژن خواهی شیمیایی را به خود اختصاص می دهند.

در طی تولید کاغذ ، حجم زیادی پساب تولید می شود که این پسابها به دلیل COD و سمیت بالا ، می توانند زیان های قابل توجهی را به آبهای دریافتی وارد کنند. BODاین پساب ها بین 900 تا 1500 میلی گرم در لیتر و میزان COD آن 2000 تا 4000 میلی گرم در لیتر است. - یلماز، - 157: 2008 بیش از 250 ماده شیمیایی در پسابهایی که طی مراحل مختلف کاغذسازی تولید می شوند، شناسایی شده است .

آلاینده های معمول و برخی ترکیبات شیمیایی پساب کاغذسازی شامل اسیدهای رزین، فنل ها، دی اکسین ها و فوران ها، مواد آلی و معدنی ، فلزات سنگین،سیانیدها ,سولفیدها و دیگر مواد محلول هستند. - وونگ و همکاران، . - 512: 2008 تخلیه این پسابها ,مقادیر زیادی فاضلاب جامد، مایع و گاز وارد محیط زیست می کند . به دلیل حجم وسیع پساب تولید شده، آلودگی منابع آبی نگرانی اصلی است. - تامبوسی، - 1428 :2006

روش های کاهش آلودگی آب در کارخانه خمیر و کاغذ منابع آلودگی و پاکیزه سازی درون کارخانه ای مهمترین منابع آلودگی آب در یک مجتمع خمیر و کاغذ عبارت اند از:

-1آب مورد استفاده در شستشو و پوست کنی چوب در کارخانه هایی که از پوست کن های استوانه تر یا هیدرولیکی استفاده می کنند ، آب خروجی از این عملیات می تواند منبع اصلی جامدات معلق، BODو رنگ باشد. راه حل:باز گرداندن آب آلوده پس از صاف کردن و تمیز کردن، به کاهش حجم آب مصرفی کمک می کند.با استفاده از فنون پوست کنی خشک ، می توان این نوع آب آلوده را به طور کامل حذف کرد.

-2مایعات حاصل از بخارات خروجی دایجستر و تبخیر کننده ها

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید