بخشی از مقاله

چکیده

جایابی و نصب خازن در سیستم توزیع انرژي الکتریکی به منظور جبران توان راکتیو، بهبود پروفیل ولتاژ و کاهش تلفات شبکه انجام می گردد. کاهش تلفات در سیستم قدرت از نظر مسائل اقتصادي اهمیت ویژه اي دارد. در مسئله جایابی خازن تابع هدف، بهینه سازي هزینه تلفات اکتیو شبکه توزیع پس از نصب خازن و هزینه خازن نصب شده با رعایت قیود مربوطه می باشد. در این مقاله با توجه به شاخصهاي تلفات اکتیو و ولتاژ شین ها، روش جدیدي مبتنی بر تئوري فازي براي تعیین ظرفیت و محل نصب خازنها ارائه شده است. نتایج بدست آمده از الگوریتم بیانگر این است که روش ارائه شده در مقایسه با مرجع ب1م پاسخ بهتري را به لحاظ حداقل سازي تابع هزینه با رعایت قیود ارائه می دهد. همچنین الگوریتم پیشنهادي براساس اطلاعات واقعی بخشی از شبکه توزیع نمونه اجرا و در مقایسه با مقادیر و محلهاي نصب خازن در عمل از لحاظ فنی و اقتصادي نتایج بهتري حاصل گردید.

مقدمه

اغلب اجزاء سیستم قدرت و بارهاي الکتریکی موجود در شبکه، توان راکتیو مصرف می کنند. بنابراین، توان راکتیو مصرفی بایستی بطریق مناسبی تأمین گردد. چنانچه امکان انتقال توان راکتیو وجود نداشته باشد بایستی آنرا در محل مصرف، تولید کرد. یکی از روشهاي تولید توان راکتیو در محل مصرف کننده، نصب خازن می باشد. همچنین نصب خازن در سیستم هاي توزیع سبب کنترل پخش بار، بهبود پایداري سیستم، کیفیت انرژي توزیع شده و تصحیح ضریب توان می گردد. خازنهاي نصب شده با کاهش انتقال توان راکتیو خط از محل پست اصلی تا محل نصب خازن، جریان عبوري از خطوط را کاهش داده و در نتیجه تلفات مسیر جریان کاهش می یابد. براي حداقل سازي تلفات باید جذب و تزریق توان راکتیو به گونه اي انجام پذیرد که جریان راکتیو عبوري از خطوط را حداقل سازد.

و در نتیجه بحث جایابی بهینه خازنهاي موازي مطرح می گردد. تابع هدف روشی نوین براي انتخاب مکان و اندازه بهینه خازن در شبکههاي توزیع با بکارگیري منطق فازي - تابع هزینه -  در مسئله جایابی بهینه خازن در شبکه هاي توزیع شامل بهاي خازنهاي نصب شده بهمراه هزینههاي نصب و نظایر آن و هزینه تلفات توان اکتیو می باشد که با حداقل سازي تابع هزینه بهمراه رعایت قیود یعنی ولتاژ مجاز شین ها، مکان و اندازة بهینه خازن نصب شده بدست می آید. تاکنون روشهاي متعددي براي تعیین مکان و اندازة بهینه خازنها ارائه گردیده است. اغلب این روشها  ب10-4م مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار گرفته است. در این روشها نیاز به اطلاعات ورودي دقیق و بعضاَ پیچیده اي بوده است که امکان دسترسی به این اطلاعات در شبکه هاي واقعی را مشکل می نمود.

لذا پیاده سازي این روشها براي یک شبکه نمونه برق با دشواري همراه بوده و در برخی موارد نیاز به تقریبهاي بالایی بوده است. در این مقاله روشی مبتنی بر منطق فازي براي یافتن نقاط کاندیدا براي نصب خازن با استفاده از شاخصهاي حساسیت ولتاژ شین ها و تلفات توان اکتیو شاخه ها بکار گرفته شده است. از قابلیتهاي این روش سادگی آن و امکان پیاده سازي بر روي شبکه واقعی می باشد لذا مسئله بهینه سازي با استفاده از الگوریتم ارائه شده براي یک شبکه نمونه توزیع - با استناد به اطلاعات واقعی - اجرا و نتایج آن ارائه گردیده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید