بخشی از مقاله

خلاصه

با گسترش تحقیقات و پیشرفت علم مهندسی ، طراحی و اجراي سازه هاي خاص و پیچیده براي مهندسین امکان پذیر گردید. تونل هاي مدفون از جمله سازه هایی است که در دهه هاي اخیر به علت نقش حساس خود در بحث هاي مدیریت بحران و شریان هاي حیاتی مورد نظر خاص محققین بوده است. به علت قرارگیري این تونل ها در اعماق زمین و غیرقابل پیش بینی بودن رفتار خاك و تامین پایداري و حل مسایل مربوط به نشست و زهکشی و ... اجراي این تونل ها ، نیاز به تجربه و دانش کافی می باشد. بعد از حفاري و نگهداري تونل اصلی، به منظور تامین نیازهاي کاربري، اطمینان از پایداري فضا در دراز مدت، ایجاد یک سطح صاف و جلوگیري - یا کنترل - ورود آبهاي زیرزمینی به داخل تونل، دیوارههاو سقف و کف تونل اصلی به وسیله لاینینگ بتنی پوشیده می شود. در این مقاله جزییات روش اجراي لاینینگ - سیکل عملیات اجرائی - مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاست.

1.    مقدمه

بعد از حفاري و نگهداري تونل اصلی، به منظور تامین نیازهاي کاربري، اطمینان از پایداري فضا در دراز مدت، ایجاد یک سطح صاف و جلوگیري - یا کنترل - ورود آبهاي زیرزمینی به داخل تونل، دیوارهها، سقف و کف تونل اصلی به وسیله لاینینگ بتنی پوشیده می شود. در این مقاله روش اجراي لاینینگ - سیکل عملیات اجرائی - مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند.

2.    مبانی طراحی روش اجراي لاینینگ بتنی

مبانی طراحی روش اجراي لاینینگ بتنی را می توان در چند بخش زیر مورد بررسی قرار داد:

الف - شکل و ابعاد مقطع عرضی تونل ب - پلان معماري ج - طرح سازهاي لاینینگ مقطع عرضی تونل در شکل 1 نشان داده شده است. در ارزیابی مقطع عرضی تونل براي طراحی روش اجراي لاینینگ، توجه به نکات زیر الزامی است:

- ابعاد مقطع بگونهایستکه امکان تردد تراك میکسر در داخل تونل - قبل از اجراي لاینینگ - وجود دارد.

-    در کف مقطع تونل یک دیچ - کانال - در نظر گرفته که در حین اجراي لاینینگ کف اجرا میشود. دیچ کف تونل نیز در تمام بخشها - راهروي اصلی و شاخههاي فرعی - اجرا میشود.

-    شکل مقطع در تمام بخشهاي تونل اصلی یکسان است.

در ارزیابی پلان معماري تونل براي طراحی روش اجراي لاینینگ شیب طولی تونل در بخش راهروي اصلی برابر %1 ، به صورت سرازیري به سمت خارج تونل میباشد.

3.    روش اجراي پوشش بتنی ب1و2م

بتن ریزي از انتهاي تونل به سمت دهانه تونل انجام خواهد شد. مراحل بتن ریزي در مقطع تونل حداقل در سه مرحله شامل بتن ریزي کف، بتن ریزي بخش پائین دیوار و بتن ریزي دیوار و سقف انجام خواهد شد. قبل از بتن ریزي کف، نیاز به اجراي بتن مگر می باشد.

-1-3 مرحله بندي - لیفت بندي - بتن ریزي

بتن ریزي در سه مرحله - لیفت - اصلی شامل بتن ریزي کف، بتن ریزي بخش پائین دیواره - با قالب رامکا - و بتن ریزي دیواره و سقف انجام میشود. این سه مرحله اصلی در شکل شماره 2 نشان داده شده است. دو مرحله نخست در گامهاي 12 متري و مرحله سوم در گامهاي 6 متري انجام می شود.

-2-3 اجراي پوشش بتنی کف ش

بتن ریزي کف شامل مراحل زیر می باشد.

-    تمیزکاري کف وکنترل مقطع - نقشه برداري -

-    رگلاژ کف - بتن مگر -

-    کاشتن آرماتور آهن چال

-    آرماتور بندي کف و فیکس کردن نبشی هاي کنار کانال هدایت آب، جاگذاري واتراستاپ.

-    قالب بندي کف - سربندي قالب و قالب بندي کانال هدایت آب -

-    بتن ریزي کف

در ادامه به شرح موارد فوق الذکر پرداخته میشود.

-1-2-3 تمیزکاري کف وکنترل مقطع - نقشه برداري - ش

بعد از اتمام عملیات حفاري و تحکیم، تمیزکاري کف، کنترل مقطع و رگلاژ کف انجام می شود. پس از تمیز کاري، مقطع کف تونل توسط اکیپ نقشه برداري کنترل می شود و در صورت وجود کسر حفاري هاي احتمالی اقدام به برداشت این کسر حفاریها برحسب نوع و مقدار آن به وسیله بیل مکانیکی، چکش دستی و یا انفجار خواهدشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید