بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به اینکه رشد اقتصادی تا حد زیادی با استفاده از سوختهای فسیلی صورت میگیرد، این امر موجب رشد چشمگیر در ایجاد گازهای آلاینده هوا و گازهای گلخانهای شدهاست. تغییرات زیستمحیطی به طور مستقیم یا غیرمستقیم سلامتی انسانها را تحت تاثیر قرار دادهاست. مانند تغییرات در کیفیت آبها و کیفیت هوا و تغییرات در انواع بیماریها. با کاهش استفاده از سوختهای فسیلی آلودگی هوا کاهش یافته، سطح سلامتی عموم افراد جامعه افزایش مییابد، در مقیاس جهانی با تولید گازهای گلخانهای کمتر، گامهای مفیدی برداشته میشود، بررسی روشهای نوین تصفیهی گازهای آلایندهی در واحدهای صنعتی مبحثی است که در این مقاله به آن پرداخته شدهاست.

کلمات کلیدی: فیلتر الکترواستاتیک، بگ هاوسها، آلاینده، دودکش، اسکرابرها

مقدمه

آ لودگی جوی پیا مد ک لی ر شد صنعت و ا فزایش ظرف یت نیروگاهها میباشد. پس باید مواد اولیه و انرژی را ذخیره ن مود. از طر فی ا فزایش تول ید ن یرو و مح صولات صنعتی به طوری که هیچ تاثیر من فی روی م حی زی ست ندا شته با شد غ یر قا بل اجتناب است. بنابراین مجبوریم تدابیری برای کاهش این تاثیر منفی اتخاذ نماییم. رشد اقتصادی تولید آلودگی میکند که آسیبها و خسارتهای زیستمحیطی را به همراه دارد. افزایش گازهای گلخانهای و ارتباط آن با افزایش دمای زمین که نتیجه آلودگی هوا است از مسائل مهم زیست محیطی به شمار میروند. مطالعات متعددی درباره رابطه نشر گازهای گلخانهای و رشد اقتصادی صورت گرفتهاست. به عنوان مثال، بزرگترین کشور در حال توسعه - چین - طی سه دهه گذشته خیلی سریع تغییر کرده است و رشد اقتصادی آن تا حد زیادی به وسیله استفاده از سوخت های فسیلی صورت می-گیرد. این امر موجب رشد چشمگیر این کشور در ایجاد گازهای آلاینده هوا و گازهای گلخانهای شده است. کشور چین هماکنون با بیشترین میزان آلودگی هوا در سراسر جهان مواجه است. هم چنین بزرگترین تولیدکننده کربندیاکسیداست. عوامل آلایندهای که سلامتی انسان را به خطر میاندازند در بین مردم چین از نظر میزان آن بر واحد جمعیت کمتر از این میزان در کشورهای توسعه یافته است.

اما اهمیت افزایش عوامل آلایندهای که سلامتی را به خطر میاندازند در چین بیش از اهمیت آن در آمریکای شمالی و یا اروپاست. چرا که سطح آلودگی هوا در چین در مج موع خی لی ز یاد بوده و تقری با یک چ هارم آ لودگی هوای جهان را شامل می شود. به علاوه شواهد ثابت میکند که تغییرات زیستمحیطی به طور مستقیم یا غیرمستقیم سلامتی انسانها را در چین تحت تاثیر قرار داده است. مانند تغییرات در کیفیت آبها و کیفیت هوا و تغییرات در انواع بیماریها. اگر چین بخواهد سوزاندن سوختهای فسیلی را کاهش دهد و در نتیجه آن آلودگی هوا کاهش یابد نهتنها در سطح منطقهای به خاطر افزایش کیفیت هوا سطح سلامتی عموم افراد جامعه چین افزایش مییابد بلکه در مقیاس جهانی با تولید گازهای گلخانهای کمتر گامهای مفیدی برداشته میشود. درنظر گرفتن فاکتور سلامت در آلودگی هوا میتواند به دولت چین در جهت حرکت به سوی توسعه پایدار کمک کند.

ک شور ا یران ن یز به دل یل دا شتن م نابع فراوان ا نرژی و رشد فزاینده مصرف انرژی - به ویژه سوخت های فسیلی - و همچنین به لحاظ پایین بودن سطح تکنولوژی دوستدار محی زیست با مسائل زیستمحیطی متعددی روبهرو است. بنابراین بررسی وضعیت آلودگی هوا مصرف انرژی و ارتباط آنها در طی رشد اقتصادی دارای اهمیت است. ام کان در مان م شکل تخر یب م حی زی ست - یا د ست کم ثا بت نگه داشتن کیفیت موجود آن - به وسیله رشد اقتصادی قسمتی از بحث توسعه پایدار بود که در سال 1987 و توس کنفرانس جهانی م حی زی ست و تو سعه طرح شد. ب عد از آن که با نک ج هانی در گزارش توسعه جهانی در گزارش توسعه جهانی سال 1992 این ایده را شناخته شدهتر کرد. در این گزارش آمده است: در حین ا فزایش درآ مد ک شورها م نابع مو جود برای سرمایه گذاری در بهبود کیفیت محی زیست و در نتیجه تقاضا برای آن افزایش می-یابد.

بر قی ا سکویی در مطال عه ای با ع نوان "آ ثار آزاد سازی ت جاری بر انت شار گاز های گلخا نه ای - دی اک سید کربن - " به بررسی رابطه بین درآمد سرانه وشاخصهای آزادسازی تجاری با میزان انتشار دیاکسیدکربن پرداخته است. نتایج این بررسی حاکی از آن است که در کشور ما رابطه بین نشر دیاکسید کربن و درآمد سرانه منفی است. پژویان و مرادحاصل - - 1386 در مطالعهای اثر رشد اقتصادی بر آلودگی هوا را برای ایران آزمون کرده اند.بدین منظور اثر رشد اقتصادی و جمعیت شهری و قوانین زیستمحیطی و تعداد خودروها را بر میزان آلودگی هوا در بررسی خود لحاظ کرده-اند.

این پژوهش ها نشان میدهد که:

الف- رابطه علیت دوطرفهای بین رشد تولید ناخالص داخلی و نشر دیاکسیدکربن در کشور وجود دارد.

ب- رابطهای مستقیم از مصرف انرژی به نشر دیاکسیدکربن وجود دارد.

باتوجه  به  این  موضوعات  و  اینکه  کشور  ما  یک  کشور    در حال  توسعه  است  لازم  است  تا  پژوهشهایی  در  مورد  جلوگیری    از آلودگی  هوا  صورت  گیرد.  در  این  مقاله  میخواهیم اصول  طراحی دودکش کارخانهها را بررسی کرده و روشهایی را بررسی کنیم که بتوانیم آلایندهها را از گاز خروجی دودکش ها جدا کنیم.

-2 طراحی دودکشها

ظرفیت اتمسفر برای تخلیه آلاینده ها، زیاد است. اما در صورت بروز مشکل این ظرفیت باید به طور هوشمندانه استفاده شود. در شرای آب و هوایی مناسب توده دود به تدریج از درون دودکش بالا میآید تا اینکه در مسیر باد قرار گرفته و به خوبی پخش شود. این گازها تا وقتی که بتوانند به غلظت ناچیز در اتمسفر غلبه نمایند، در آن پراکنده میشوند. تحت چنین شرایطی گازها نباید سلامتی انسانها و موجودات زنده را به خطر بیندازند. اما متاسفانه تاثیر و تاثرات طبیعی متعددی موجب میشود که نظم انتشار این گازها بههمخورد. وقتی یک جریان باد وارد یک واحد صنعتی میشود رژیم آن به صورت آشفته درمیآید. جریان آرام به سمت بالا حرکت کرده و گردابه هایی ایجاد میشود. اگر گازهایی که همراه توده از دودکش خارج شدهاند تحت تاثیر این رژیم ناآرام قرار گیرند سقوط میکنند و وارد گردآبهها میشوند، در نتیجه به روی زمین فرود میآیند. تحت

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید