بخشی از مقاله

چکیده

در این پژوهش حسگر الکتروشیمیایی حساس براي دزسنجی داروي امپرازول طراحی و ساخته شد. نانوکامپوزیت اکسید گرافن احیاشده- نیکل هیدروکسید جهت اکسایش الکتروکاتالیزوري این دارو، با روش شیمیایی مورد ارزیابی قرار گرفت. مراحل مختلف ساخت این حسگر توسط ولتامتري چرخهاي مورد بررسی قرار گرفت. جهت بررسی مرفولوژي و سطح الکترود از آنالیز میکروسکوپ الکترونی روبشی - SEM - و طیفسنجی فروسرخ - FTIR - استفاده گردید.

الکترود کربن شیشهاي و الکترود اصلاح شده با کامپوزیت انتخابی مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان دادند که الکترود اصلاح شده با کامپوزیت اکسید گرافن احیاشده-نیکل هیدروکسید عملکردي بهتر از خود براي دزسنجی این دارو نشان میدهد. آزمایشها نشان دادند که کامپوزیت گرافن اکسید احیاشده-نیکل هیدروکسید در pH برابر با 13 کارایی بسیار مناسبی براي اندازهگیري این دارو دارد. بهمنظور بررسی حساسیت و حد تشخیص الکترود از روشهاي ولتامتري چرخهاي استفاده شد. حد تشخیص این حسگر براي اندازهگیري امپرازول معادل 0/35 میکرومولار حاصل شد.

مقدمه

کیفیت فرآوردههاي دارویی بهویژه از نظر مقدار ماده مؤثره و میزان یکنواختی با توجه به وجعوارضداثرات جانبی و سمیت و غیر درمانی آنها اهمیتداردزیادي کارخانه.در یک داروسازي پس از ارائه فرمولاسیونهاي مختلف برايدارویک جهت رسیدن به اثرات درمانی مطلوب و کاستن معایب درمانی، کنترل فرآورده و بررسی اثرات بیولوژیک دارو مورد توجه قرار میگیرد .[1] امپرازول ترشحات اسید معده را کاهش میدهد، این ترکیب بهطور اساسی نقش منظمکننده محصولات اسدریدي را شکم دارند و براي درمان بیماريهاي مربوط به سطح اسیدي بودن معده بسیار مفید میباشند .

[2]    امروزه اینباعثترکیب بهبودبخشی و درمان اختلالات مختلف معده، روده و همچنین کاربردهاي فراوانی در درمان بیماري ریفلاکس معده، مري و سوءهاضمه بدون زخم دارد. بنابراین مشخصکردن اندازهي این داروها در فرمولهاي دارویی و نمونههاي زیستی از اهمیت زیادي برخوردار است .[3]  در سال هاي اخیر تحقیقاتی جهت اندازهگیري این داروها در حال انجام است. برخی از روشهاي مهم از قبیل کروماتوگرافی، میکرودیالیز، اسپکترومتري جرمی، طیفسنجی نوري و اسپکتروالکتروشیمی میباشند.

 ولی ویژگیهایی از قبیل گران بودن دستگاههاي مورد استفاده، نیاز به نیروي انسانی کارآزموده و آمادهسازي نمونه، استفادهمحدود از این روشها را میکند. حسگرهاي الکتروشیمیایی، بهدلیل قابل حمل بودن، سادگی و قابلیت استفاده براي عموم و همچنینعدمقابلیت تجاريشدن و آسیب رساندن به محیط زیست میتوانند بهعنوان روش مناسبی براي اندازهگیري این ترکیبات در صنعت داروسازي استفاده شوند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید