بخشی از مقاله

چکیده

دارورسانی هدفمند از جمله شیوههای جدید توسعه کارایی داروهای ضد سرطان میباشد. در میان حاملهای مختلفی که در طول سالهای اخیر معرفی شدهاند، نانوذرات مغناطیسی اکسیدآهن به دلیل قابلیت کاربرد همزمان در تشخیص طبی و درمان بسیار مورد توجه قرار گرفتهاند.

در این پژوهش نیز از این نوع نانوحامل برای بارگذاری داروی ضد سرطان کورومین استفاده شد . کورکومین با وجود مزیت هایی هم چون منشأ گیاهی آن، قابلیت اثرگذاری بر روی انواع مختلفی از سرطانها بهویژه سرطان سینه و همچنین عدم ایجاد سمیت برای سلولهای سالم، به دلیل حلالیت آبی کم و در نتیجه فراهمیزیستی محدود بهطور گسترده مورد استفاده قرار نمیگیرد.

در این پژوهش بهمنظور اصلاح سطح نانوذرات برای افزایش حلالیت آنها در محیط آبی و همچنین افزایش قابلیت بارگذاری دارو بر روی آن ها، از پلیمریزاسیون حلقهگشای مونومر گلایسیدول برای ایجاد پلیمر پرشاخه پلیگلیسرول بر روی سطح نانوذرات استفاده شد. سپس بارگذاری داروی کورومین بر روی نانوحامل سنتز شده انجام شد. بهمنظور ارزیابی و تعیین مشخصات نانوحامل سنتز شده از آنالیزهای FT-IR ، DLS و TGA استفاده شد.

نتایج این آنالیز ها سنتز نانو ذرات مغناطیسی اکسیدآهن با پوشش پلیگلیسرول با حضور گروههای عاملی فراروان هیدروکسیل بر روی سطح ذرات را تأیید کرد. قطر هیدرودینامیکی متوسط نانو ذرات پوشش دهی شده با پلیمر حدود 93/5 نانومتر بود. همچنین بازده بارگذاری %94 برای نسبت وزنی دو برابر کورکومین در مقابل نانوحامل بهدست آمد که بهنوبه خود میزان قابل توجهی میباشد.

مقدمه

شیوع بیماری سرطان در کل جهان رو به رشد است. بر طبق گزارشات دفتر بینالمللی تحقیقات سرطان، افزایش 50 درصدی نرخ سرطان در طول 20 سال آینده مورد انتظار است. سرطانهای ریه، سینه، روده بزرگ و معده در بیش از 40 درصد کل سرطانهای دنیا دخیل بودهاند. از ابتدای شناخت این بیماری تا کنون راههای درمانی مختلفی برای آن ارائه شده است. از میان روشهای مختلف روش جراحی، شیمی درمانی و اشعه درمانی رایجترین روشهای درمانی میباشند.

شیمی درمانی یک روش درمانی درگیرکننده کل بدن می باشد که در آن از داروهای آزاد با توزیع زیستی3 و هدفمندی بسیار کم استفاده شده و به این دلیل که روشهای شیمی درمانی رایج، فقط سلول های در حال تقسیم را بدون توانایی تفاوت قائل شدن بین سلولهای سرطانی و سالم مورد هدف قرار می دهد، موفقیت آنها همچنان مورد سوال قرار دارد . بنابراین ضرورت معرفی داروهای با منشأ طبیعی که دارای قابلیتهای ویژه در درمان سرطان بوده و معایب ذکر شده از داروهای شیمیدرمانی را نداشته باشند، بیش از پیش خودنمایی میکند.

کورکومین و کاربرد آن در درمان سرطان

گیاه زردچوبه قرنها به عنوان داروی بسیاری از بیماریها از جمله بیماریهای توموری، اعصاب، قلبی-عروقی، ریوی و ... بهکار گرفته شده و دارای مشخصات بیولوژیکی سودمندی شامل خواص ضدسرطانی و جلوگیری از بیماریها با عوامل شیمیایی میباشد. همچنین این ماده دارای فعالیتهای ضداکسیداسیونی، ضدالتهابی و ضدمیکروبی نیز میباشد

کارایی و ایمنی دارویی کورکومین، این ماده را به یک ترکیب با پتانسیل برای درمان و جلوگیری از انواع گسترده ای از بیماریهای انسان از جمله سرطان تبدیل کرده است. با وجود چنین کارایی و ایمنی، این ماده هنوز به عنوان یک عامل درمانی مورد استفاده قرارنگرفته و فراهمیزیستی5 نسبی کورکومین بهعنوان مهمترین مشکل آن معرفی شده است

افزایش فراهمی زیستی کورکومین برای استفاده کامل از پتانسیلهای این ماده بسیار لازم است؛ بنابراین تعداد روزافزونی از گروههای تحقیقاتی در حال فعالیت بر روی تعریف سامانه های دارو رسانی برای این داروی مفید در درمان سرطان هستند. تعدادی از مطالعات، فرمولاسیون لیپوزومی یا ترکیب فسفولیپید و کورکومین را بهصورت درونتنی و اثرگذاری آن را مورد بررسی قرار میگیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید