بخشی از مقاله

چکیده

نانوسیالها پتانسیل بالایی در زمینه انتقال حرارت در دماهاي بالا دارند. روش ساخت و پایدارسازي و انتخاب نانوذره بهتر ازنظر سایز و نوع توزیع با توجه به میزان بهبود ثابت رسانش حرارتی نقاط اساسی در حوزه نانوسیال هستند. در پژوهش حاضر روغن ترمینول 66 بهعنوان سیال پایه و سیلیسم دي اکساید و سیلیسم کاربید بهعنوان نانوذرات استفاده شدند. بهترین روش ساخت ترکیب التراسونیک حمامی و آسیاب سیارهاي گلولهاي و ماده بنزولکونیم کلراید بهعنوان فعالکننده سطحی مناسب اعلام میگردد.

در نانوسیال 0.1 درصد وزنی سیلیسم دي اکساید/ روغن ترمینول 66 ذرات در سایز 100 نانومتر توزیعشده و نمونه نیز کاملاً پایدار مانده و ثابت رسانش حرارتی افزایشیافته که در دماي 55 افزایش بیشترین مقدار و 12 درصد بوده، این در حالی است که نانو سیال سیلیسم کاربید/روغن ترمینول باوجود سایز کوچکتر نانوذرات اولیه ذرات همان توزیع 100 نانومتر و ثابت رسانش حرارتی در دماي 55 درجه سانتیگراد 7 درصد افزایشیافته است. همچنین برخلاف نانوسیال سیلیسم کاربید/ روغن ترمینول براي نانو سیال سیلیسم دي اکساید/روغن ترمینول در دماي 0 تا 160 درجه سانتیگراد سه پیک گرماگیر اتفاق افتاده که این نشان از بهبود انتقال حرارت نسبت به سیال پایه است.

-1 مقدمه

-1-1 کاربرد سیالات در صنعت

یکی از اجزا جداییناپذیر در فرآیندهاي نفت و گاز سیستمهاي سیالات هستند. ازجمله این کاربردها میتوان به تولید اولیه، انتقال، پالایش اشاره کرد. تمامی این موارد براي انتقال حرارت نیاز به سیالات انتقالدهنده حرارت دارند. به طور مثال در صنایع شیمیایی و انتقال از سیالات مختلفی جهت تبادل حرارت استفاده میشود. همچنین پالایشگاهها از سیالات انتقالدهنده حرارت در فاز مایع براي حرارت دهی دیگ بخار و ستونهاي تقطیر نفت و محصولات بر پایه نفت استفاده میکنند. شرکتهایی که روغن هاي روان کننده را مورد فرآیند مجدد قرار میدهند از سیالهاي انتقالدهنده حرارت در دماهاي بسیار بالا و فرآیندهاي تحت خلأ تقطیر استفاده میکنند. ایستگاههاي پمپاژ که در طول خطوط لوله انتقال نفت قرار دارند از سیستمهاي انتقال حرارت سیال براي کنترل گرانروي نفتی که از درون لوله حرکت میکند استفاده میکنند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید