بخشی از مقاله

چکیده

این مقاله شاخص جدیدي را براي تعیین سایز و محل بهینه واحدهاي DG به منظور مینیمم کردن تلفات توان اکتیو و هزینه DG، بهبود پروفیل ولتاژ و افزایش حاشیه پایداري ولتاژ ارائه می دهد. براي سایز بندي و مکان یابی واحد هاي DG از روش بهینه سازي چندهدفه و با استفاده از الگوریتم رقابت استعماري - ICA - بهینهسازي انجام شده است. قیود موجود نیز محدودیتهاي ولتاژ سیستم، جریان فیدر ها و ظرفیت DG هستند. روش ارائه شده براي سیستم آزمایش 34 باسه بکار میرود. نتایج تاثیر چشمگیر کاهش تلفات سیستم، بهبود پروفیل ولتاژ و افزایش حاشیه پایداري ولتاژ را با صرف کمترین هزینه نشان میدهد.

کلمات کلیدي: مکانیابی و سایزبندي DG، شاخص هزینه، شاخص پایداري ولتاژ، تلفات

.1 مقدمه

با توجه بهIEEE ، تولیدپراکنده به صورت زیر تعریف میشود : تولید برق توسط تاسیساتی که به اندازه کافی کوچکتر از تولیدات متمرکز هستند و میتوانند در هر نقطه از سیستم قدرت متصل شوند.[9] واحدهاي DG ، برق را در نزدیکی مراکز بار تولید میکنند و از هزینه انتقال نیروي الکتریکی از طریق خطوط انتقال جلوگیري میکنند. مزیت دیگر DG ها صرفه جویی هزینه تولید برق در مقایسه با تولیدات متمرکز بزرگ است. علاوه بر این، تکنولوژيهاي DG تجدیدپذیر مانند توربین بادي، فتوولتائیک و سیستم هاي حرارتی خورشیدي به عنوان یکی از استراتژيهاي اساسی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی بدلیل کاهش وابستگی به سوختهاي فسیلی به شمار میروند.[3] در [9] یک رویکرد جدید مبتنی بر جستجوي فاخته ارائه میگردد که بهینهسازي DG به منظور بهبود پروفایل ولتاژ و کاهش تلفات توان شبکه توزیع بکار می رود. پروفیل ولتاژ که معیار اصلی بهبود کیفیت توان است توسط دو شاخص نشان داده میشود : انحراف ولتاژ از مقدار هدف که باید به حداقل برسد و تغییرات ولتاژ از شبکه اولیه بدون DG به حداکثر برسد.

همچنین نتایج حاصله با الگوریتم ژنتیک - GA - و بهینهسازي ازدحام ذرات - PSO - مقایسه شده است و حالت هاي مختلف براي نشان دادن قابلیت کاربرد الگوریتم پیشنهادي مورد بررسی قرار گرفتهاند . در مقاله [1] روشی براي انتخاب باسهاي بار براي جایابی تولیدپراکنده براساس کاهش تلفات و حساسیت بهبود ولتاژ سیستم ارایه میدهد. مکان استراتژیکDG ها میتواند به کاهش تلفات توان و بهبود پروفایل ولتاژ کمک کند. در این تحقیق چند فاکتور حساسیت جدید که میتوانند براي انتخاب مکانها مفید باشند، ارائه میشود. در [6] تعیین مکان بهینه و اندازه واحدهاي DG با استفاده از شاخص عملکرد چندهدفه - MOPI - براي افزایش پایداري ولتاژ سیستم توزیع شعاعی را ارایه میدهد. براي مسایل فنی مختلف از ضرایب وزنی استفاده و با در نظر گرفتن قیود بهرهبرداري مختلف با استفاده از الگوریتم کلونی زنبورعسل حل میشوند.

.2 تابع هدف پیشنهاد شده

در این تحقیق براي مسئله سایزبندي و تخصیص بهینه DG یک تابع هدف جدید بر اساس بهبود پروفیل ولتاژ، کاهش تلفات و افزایش حاشیه پایداري ولتاژ با صرف کمترین هزینه بصورت زیر ارائه میگردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید