بخشی از مقاله

چکیده:

طی چند سال اخیر در نتیجه تسریع توسعه در بخش ساخت و ساز، ترجیح بر احداث ساختمان بر روی سازه های بتون آرمه یکپارچه داده شده است. به همین سبب نیز نصب با کیفیت بالای سازه ها، در چهار چوب استاندارد بودن ساختار داخلی آن و برنامه زمان بندی شده نظارت دوره ای در زمان بهره برداری از ساختمان، از عوامل اصلی می باشد. نظارت بر ساختار داخلی سازه های تعیین کننده در زمان ساخت و ساز و طرح ریزی سیستم های اطلاعاتی هوشمند معاصر که تامین کننده بهره برداری در سطح بالای کیفی از مجتمع های مسکونی می باشد، ضروری است. هدف از انجام این پژوهش، پردازش سیستم اطلاعاتی هوشمندی می باشد که وضعیت موجود در سازه های ساختمانهای مسکونی و غیر مسکونی را از لحاظ تشخیص و پیش بینی فنی تامین نماید. در این مقاله نظارت بر اساس اصول نظارت از راه دور، ارزیابی و مسائل برنامه ریزی مورد بررسی قرار گرفته است. طبق این روش فرق تعیین پارامتر های نارسایی در مجتمع های ساختمانی به هنگام استفاده با معیارهای استاندارد تحلیل شده است .در نتیجه از حوادث قابل پیش بینی جلوگیری می شود و طرز استفاده صحیح و تامین امنیت استفاده ارائه می گردد.

کلمات چکیده: هوشمند،ارزیابی،معیارهای استاندارد،پارامتر

.1 مقدمه

در طی 30-20 سال اخیر مفهوم هوشمندسازی ساختمان در اهداف پروژه های ساخت و ساز معاصر جایگاه وسیعی پیدا کرده است. در برخی زبانها نیز اصطلاح »خانه هوشمند« بکار می رود. منظور از ساختمان هوشمند، ساختمان مسکونی یا اداری می باشد که در آنها تجهیزات پیشرفته هوشمند و اتوماتیکی برای تامین آسایش ، امنیت و ... ساکنان آن ساختمانها در نظر گرفته شده باشد. در طراحی ساختمان هوشمند، استفاده بی خطر از منابع انرژی، ساماندهی سیستم گرمایش-سرمایش داخلی، سیستم اطلاع رسانی مرکزی - اینترنت، ایجاد شبکه اینترانت - ، سیستم نظارتی با دوربین مدار بسته برای کنترل ورودو خروج افراد به داخل ساختمان،سیستم حفاظتی کلی ساختمان و سایر مواردی از این قبیل در مسکن در نظر گرفته شده است.

برای به اجرا درآوردن موارد ذکر شده از امکانات موجود در فن آوری اطلاعات مدرن استفاده می شود.در مرحله اول اداره اتوماتیک زیرساختهای ساختمانها، اساساً پروژه ها روی سیستم موضعی داخلی ساختمان پی ریزی می شد. بعدها با توجه به نیاز ایجاد شده در مجتمع های مسکونی، که بعد از توسعه بخش ساخت و ساز شهری ساخته شدند، ناگزیر پروژه ها روی سیستم های مدیریتی یکپارچه که دارای ساختارهای مرکب تری بودند پایه گذاری گردید. این سیستم شامل سخت افزار، نرم افزار وساختارهای شبکه های کامپیوتری می باشد. ساختمانهای متشکل از مجتمع های مسکونی معمولاً در یک منطقه مستقر بوده و از یکدیگر فاصله زیادی نداشته و زیر ساختهای مدیریتی آنها مشابه هستند.

علاوه بر این از آنجا که این ساختمانها از لحاظ معماری نیز مشابه یکدیگرند، سازه های بتن آرمه حامل آنها نیز به یک شکل نصب می گردد. تا چند سال اخیر نظارت بر ساختار داخلی سازه های بتنی، بررسی میزان استحکام آنها و غیره توسط تجهیزات ویژه موجود در کارخانه های تولید کننده محصولات بتن آرمه و یا در آزمایشگاههای دانشکده های عمران وراه و ساختمان مورد بررسی قرار می گرفت. لیکن در نتیجه توسعه سریع بخش ساختمان سازی در طی چند سال اخیر، تمایل به استفاده از سازه های بتن آرمه ی یکپارچه در ساخت و ساز بناها مشاهده می شود.

نصب کیفی سازه ها، پاسخگویی ساختار داخلی ساختمان به استانداردهای مقرر شده و برنامه ریزی برای نظارت دوره ای بر ساختمان بعد از اتمام ساخت و ساز و در حین استفاده ، مسئولیت بزرگی است که بر عهده شرکت ساختمانی و یا سازمانهای زیربط می باشد، زیرا این سلسله مراحل از عوامل اصلی تامین کننده زندگی امن انسانها است. با در نظر گرفتن موارد ذکر شده در بالا، می توان گفت که، بر اساس شعار»ساختمان سالم، خانه امن« طرح ریزی سیستم های اطلاعاتی هوشمند معاصر برای پروژه احداث مجتمع های مسکونی و اداری دارای کیفیت بالا برای مصرف کننده، امری ضروری است.روند فنی و سیستم ارزیابی و تعیین وضعیت مجتمع های ساختمانی

.2 ورود

فرق بین سیستم های مدیریت خودکار و نظارت و سیستم های ارزیابی در سال های اخیر بیش از پیش نمایان می شود. نظارت خودکار بطور کلی بخشی از سیستم های ارزیابی و تشخیصی بوده و برای برآورد پارامتر های فیزیکی یک مجموعه با اصول ساده مورد استفاده قرار می گیرد. اما برای ایجاد سیستم های ارزیابی و تشخیص بایستی اطلاعات حجیمی در باره شئی مورد نظر جمع آوری گردد. بخش عظیم این اطلاعات براساس طیف های مختلف آنالیزی موجود در ترکیب سیگنال های آکوستیکی و لرزشی به دست می آید - صوتشناسی[1] یا آکوستیک یکی از شاخههای علم فیزیک است و موضوع آن بررسی موجهای مکانیکی در گازها، مایعها و جامدها، از جمله نوسانها، صدا، فراصوت و فروصوت است. کاربردهای آکوستیک در بسیاری از جنبههای زندگی امروز دیده میشوند و سادهترین نمونه آن صنایع صوتی و نیز کنترل نویز - مکانیکی - است. - . این دلیل بار دیگر ثابت می کند که در ارزیابی و تشخیص روندهای فنی و دستگاه های برسی فناوری اطلاعات، یک مسئله ضروری است.

.3 طرح موضوع

ارزیابی وضعیت فنی موضوع مورد نظر طی مراحلی رشد و توسعه یافته است. در اولین مرحله نظارت عوامل مختلف مورد استفاده قرار گرفت، سپس بازرسی و بالاخره ارزیابی فنی و مسائل مربوط به پیش بینی بر رسی و حل شد. بدین ترتیب اطلاعات مربوط به معیارهای عوامل نظارتی و شرایط تغییر آنها بدست می اید. در روند بازرسی همچنین ویژگیهای متغیر پارامترها بر حسب زمان نیز تعیین می شود که این خود در حل مسایل مربوط به پیش بینی به طورگسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. در اینجا منشا نارسایی، تعریف آن و روند بررسی مستقیم بر اساس عوامل تاثیر گذار معلوم می شود. در حال حاضر وقتی صحبت از اصطلاح ارزیابی به میان می آید ارزیابی وضعیت سیستم به یاد می افتد. در حالیکه در سیستم های ارزیابی در بیشتر موارد تعیین محل نقص ها و مقدار آن ارائه نمی شود. پیچیده تر از این، حل مسایل مربوط به پیش بینی گسترش نقص هاست.

بازرسی و تشخیص در ساخت و ساز های معاصر به طور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد. این متد ها دو دسته هستند:

متد اول- تست می باشد. در این متد سیگنال های مصنوعی ایجاد می شود و تغییرات حاصل تعیین می گردد. نتایج حاصل وضعیت محدود دسته بندی ساختمان مشخص می شود.

متد دوم- معاینه عملکردی ساختمان می باشد. از این روش برای مشخص نمودن دسته بندی گسترده استفاده می شود.

در این مقاله استفاده از فناوری اطلاعات ارزیابی آکوستیکی ساختمان مورد بررسی قرار می گیرد.هدف از این تحقیق بررسی نارسایی های ایجاد شده در صنعت ساختمان سازی و ساختمانها در روند استفاده می باشد. از سیگنالهای لرزش و آکوستیک بعنوان منبع اطلاعات استفاده شده است. هدف از این کار تشخیص بموقع نارسایی ها در نتیجه افزایش اعتبار ساختمان بوسیله آنالیز سیگنالهای لرزشی وآکوستیک می باشد. برای رسیدن به این هدف کارهای زیر انجام می گیرد:

ثبت سیگنال های ارزیابی توسط مولد

ایجاد پایه سیگنالهای تشخیصی دریافتی

جمع آوری و ایجاد بانک اطلاعات

تصمیمات اتخاذ شده بر اساس نتایج بدست آمده

حل مسئله: سیگنال آکوستیک دریافت شده

.x={X - t - ,X - t - ,.......,X - t - } از داده های اولیه سیستم پیشنهادی است. برای بررسی وضعیت و مشخص نمودن آن، سیگنالهای پارازیتی را از سیگنالهای آکوستیک خارج نموده سیگنالهای مفید را معین می نمایند. اگر این روند را با L_ نشان دهیم در این صورت :در این فرمول S - t - سیگنال مفید؛  m - t - سیگنال پارازیت؛  X - t -   سیگنال حاصل از دستگاهخواهد بود.سیتسم، علائم تشخیصی موضوع را بر اساس علائم دریافتی ایجاد می کند.Y={Y1, Y2, Yn} در اینجا Y1, Y2, Yn ارزشهای ویژگی علائم می باشد. بر اساس این علائم می توان تمامی حالات ممکنه از حالت نرمال موضوع تا حالت خرابی را طبقه بندی نمود. بدین ترتیب برای هر وضعیتی می توان علامت استاندارد خاصی را ایجاد کرد.مرحله بعدی پس از ثبت سیگنالها،عملیات ریاضی و تعیین علائم تشخیصی است. برای این کار سیگنالهای صدا آنالیز طیفی می شود و برای هر نوع وضعیت علائم ویژه مناسب ایجاد می گردد.مورد استفاده ترین تغییرات گسسته، مربوط به فوریه است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید