بخشی از مقاله

چکیده

هدف مقاله، یافتن تاثیر مدیریت دانش در افزایش سطح آگاهی امنیتی پرسنل سازمان و ارایه راهکاری جهت آگاهی رسانی و اهمیت این موضوع در سازمان های امروزی می باشد. روش تحقیق این مقاله به صورت تحلیلی بوده و اطلاعات از طریق مقالات مرتبط و تحلیل هایی در مورد افزایش آگاهی رسانی به وسیله مدیریت دانش در سازمان می باشد که به صورت موردی در سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. همانطور که می دانیم انسانها سست ترین حلقه زنجیره امنیت سازمانها میباشند و امروزه هکرهای دنیای مجازی بیش از پیش به فکر نفوذ از طریق این حلقه سست و در اختیار گرفتن سیستمهای اطلاعاتی و افکار این افراد - کارکنان - میباشند

برای مرتفع کردن این مشکل سازمانها باید سطح آگاهی کارکنان خود در زمینه تهدیدات دنیای مجازی را افزایش دهند. از این رو با مدیریت دانش و توزیع دانش امنیتی و آموزش به تمامی پرسنل یک سازمان می توان گام مهمی برای جلوگیری از افشا اطلاعات و ارتقاء امنیت سازمانی بردارد.

همچنین می توان با افزایش آگاهی کاربران از طریق فاکتورهای امنیتی مدیریت دانش،امنیت اطلاعات سازمانی را نیز افزایش داد. سازمان مبتنی بر دانش، از موهبت کارکنانی برخوردار است که قادرند دانش را به صورت اثربخش، پیوسته و قابل ملاحظه تولید، به  اشتراک گذاری و مورد استفاده قرار دهند؟ یکی از تکنیک های مناسب و کارساز در حوزه اقدامات پیشگیرانه، بکارگیری روش های آگاهی رسانی امنیتی در موضوعات مختلف در سطح سازمان است. این روش بعنوان یکی از کاراترین روش های امنیتی در بخش امنیت پرسنل مطرح است.

مقدمه

سازمانهای موفق، دریافتهاند که دانش، مهمترین دارایی آنهاست و برخی اصول اساسی مدیریت دانش، در کارکنان و سازمان وجود دارد و آنان به مدیریت دانش به عنوان عامل کلیدی موفقیت سازمان مینگرند. با توجه به افزایش روزافزون استفاده از ارتباطات کامپیوتری در سازمان ها و از سوی دیگر افزایش حملات سایبری، افزایش یادگیری امنیتی و آگاهی رسانی به پرسنل امری ضروری می باشد.

آگاهی رسانی امنیت اطلاعات به کارکنان جهت آشنایی آنها به تهدیدات و آسیب پذیری های دنیای دیجیتال و جلوگیری از نشت اطلاعات به وسیله فرهنگ سازی و بالا بردن دانش امنیتی آنها در جهت کاهش ریسک های امنیتی سازمان می باشد

آگاهی رسانی عمومی امنیت جهت تغییر رفتارهای فردی و اعمال تجارب مفید امنیتی در سازمانها  طراحی میگردد. هدف آگاهی رسانی به سادگی جلب توجه افراد سازمان به امنیت و حفظ اطلاعات سازمان میباشد. عملیات  آگاهی رسانی به افراد اجازه میدهد، با چالش های امنیت در فناوری اطلاعات آشنا شده و جهت بهینه نمودن آن گام بردارند؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که کاربران سیستم اطلاعات، باید به طور موثری فاکتورهای امنیتی مدیریت دانش را مورد استفاده قرار دهند. ما دریافتیم که می توان با افزایش آگاهی کاربران از فاکتورهای امنیتی مدیریت دانش به منظور افزایش امنیت اطلاعات به کارگیری کرد.

روش تحقیق

بر مبنای تحلیل و بررسی بر روی یک سازمان و مطالعه مقاله ها و کتاب های مرتبط که کاملا به صورت تحلیلی می باشد.

مدیریت دانش

دانش، مفهومی فراتر از داده و اطلاعات است. دانش به مجموعه اطلاعات، راه کار عملی مرتبط با آن، نتایج بهکارگیری آن در تصمیمات مختلف، آموزش مرتبط با آن، نگرش افراد در مشاغل و مسئولیتهای مختلف در ارتباط با آن گفته میشود. دانش هر نفر، حتی در موردی خاص، ممکن است با دیگران متفاوت باشد. دانش زیربنای مهارت و تجربه و تخصص هر فرد است.

مدیریت دانش، رسیدن به اهداف سازمان با استفاده بهینه از دانش و یا توانایی یک سازمان در استفاده از سرمایه معنوی - تجربه و دانش فردی نزد هر فرد - و دانش دسته جمعی به منظور دستیابی به اهداف خود از طریق فرایندی شامل تولید دانش، تسهیم دانش و استفاده از آن به کمک فناوری است

هر سازمان برای دستیابی به اهداف خود، از مجموعه دانشی استفاده میکند که نزد تکتک افراد و در ذهن آنها انباشته شده است. به همین دلیل، سازمانهای پیشرو اقدام به جمعآوری دانش نهفته نزد پرسنل و گروههای کاری می کنند که به آن »سرمایه دانش« گفته میشود. امروزه سرمایههای یک سازمان تنها سرمایه مالی و فیزیکی نیست بلکه سرمایه دانش افراد مهمتر از آن دو بوده و مورد توجه مدیران قرار گرفته است.

به بیانی دیگر، مدیریت نیروی انسانی، وجه پیچیده مدیریت دانش است. در این سازمانها، مدیریت دانش برای بهینهسازی ارتباطات میان کارمندان و بین ردههای بالای مدیریت به کار گرفته میشود. مدیریت دانش در این سازمانها، به ایجاد فرهنگ اشتراک دانش میان کارمندان کمک میکند. گرچه دانش میتواند توسط افراد کسب شود، ولی برای اینکه سودمند واقع شود، لازم است همه اعضای گروه در آن سهیم شوند. در متون مدیریت دانش، تأکید بسیاری بر ارتقای فرهنگ سازمانی به سمت اشتراک دانش شده است.

تبدیل دانش غیررسمی، ذهنی و شخصی - ضمنی - به دانش ثبت شده رسمی - صریح - ، یکی از اهداف کلیدی مدیریت دانش است که باعث کاهش ریسک از دست رفتن دانش با ارزش سازمان با ترک همکاری کارکنان و کاهش خطر از دست دادن حافظه شرکت به هنگام تعدیل نیروی انسانی میشود

آموزش مدیریت دانش. آموزش ناکافی کاربران، یکی از عوامل شایع عدم موفقیت برنامههای مدیریت دانش است. نتیجه تحقیقات نشان میدهد که افزونبر نیمی از دلایل عدم موفقیت برنامههای مدیریت دانش، به آموزش ناکارامد کاربران مربوط میشود. کونیگ، در مقاله خود با عنوان »آموزش مدیریت دانش4 « عنصر اساسی مؤثر در برنامه آموزشی مدیریت دانش را معرفی کرده است

·    تکنولوژی اطلاعات و کاربردهای آن

·    فرهنگ سازمانی

·    مبانی مدیریت دانش

·    مبانی اقتصاد و تجارت

و در خصوص تفاوت میان سازمان یادگیرنده و مدیریت دانش مینویسد: مفهوم سازمان یادگیرنده، بر تولید دانش تأکید دارد، در حالی که مدیریت دانش بر گردآوری، سازماندهی و اشاعه دانش متمرکز است. مدیریت دانش، گسترش یافته است تا سازمان یاد گیرنده و تولید دانش را پوشش بدهد.

برخی فواید بهکارگیری مدیریت دانش در سازمانها

·    تشخیص کمبودها - خلاها - در دانش سازمانی

·    بهرهوری بیشتر از سرمایههای انسانی

·    یادگیری کارامدتر و مؤثرتر کارکنان

·    ارائه کالاها و خدمات دارای ارزش افزوده

·    افزایش رضایتمندی مشتریان

·    جلوگیری از تکرار اشتباهات

·    کاهش دوبارهکاری

·    صرفهجویی در زمان به هنگام حل مسئله

·    برانگیختن خلاقیت و نواوری

·    ایجاد رابطهای نزدیکتر با مشتریان

اصلی ترین اهداف عبارتند از: تهدید رقبا، آگاهی یافتن از اهمیت دانش و کارامدی تکنولوژی مدیریت دانش. بزرگترین موانع عبارتند از: فرهنگ سازمانی - فقدان اعتماد، ارتباطات و اشتراک دانش - و نیز فقدان آگاهی و درک و بصیرت درباره مدیریت دانش میباشد و مهمترین عامل موفقیت، فرهنگ سازمانی - افراد، اعتماد، اشتراک - است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید