بخشی از مقاله

چکیده

در پی رشد سریع جمعیت و در نتیجه افزایش نیاز به مسکن، و همچنین مسائل تاثیرگذار بر کیفیت و قیمت ساختمانها ضرورت ایجاد تحول در روشهای ساخت و ساز ایجاد کرده است. یکی از روشهای بهبود این وضعیت، صنعتیسازی تولید ساختمان میباشد. این امر باعث کاهش بسیاری از هزینهها و افزایش سرعت ساختمان سازی میشود. شروع صنعتی سازی را میتوان از زمان مهاجرت اروپاییان به آمریکا در قرن 19 میلادی یاد کرد. به دلیل تخریبهای ناشی از جنگ جهانی و نیاز به تامین سریع مسکن ساخت و سازها به سمت صنعتی شدن پیش رفت؛ و با رونق گرفتن مدرنیسم ساخت انبوه، ارزان و مطابق با معیارهای استاندارد در دستور کار قرار گرفت. همچنین در کشور ایران از سال 1340 و با افزایش نیاز به مسکن در کلان شهرها، ساخت و ساز با استفاده از قطعات پیش ساخته توسط چند کارخانه تحت لیسانس کارخانههای خارجی آغاز گردید.

مقدمه

سیستمهای صنعتی سازی ساختمان شامل کلیه فعالیتهای مرتبط با طراحی، فناوریها و روشهای ساخت و ساز، و تولید کارخانهای قطعات و اجزای ساختمانی است. در این روش اجزای ساختمان تحت نظام صنعتی در کارخانه تولید و از جنبههای مختلف از نظر کیفیتی، آزمایش و به کارگاه منتقل میگردد. در نتیجه عملیات ساختمان در محل کارگاه کاهش یافته و میزان تولید افزایش مییابد.

مهمترین اهداف بکار بردن این روش عبارتند از: افزایش کیفیت و سرعت ساختمان سازی و کاهش هزینههای آن که نتایج آن را بدین شرح میتوان برشمرد:

مقاومسازی و استحکام ساختمان سبک سازی کاهش ضایعات مصالح مصرف بهینه انرژی

کاهش حجم عملیات ساختمانی در محل کارگاه و افزایش تولید و ساخت در محل کارخانه

روش تحقیق

در ارائه این مقاله از کتابخانه های الکترونیکی و پرسش و پاسخ از استادان گرانقدر دانشگاه خود و مراجعی که در آخر اعلام شده استفاده کرده ایم.

سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور - - I . F . C . O

در راستای اجرای سیاست های استراتژیک بخش انرژی کشور و نیز طبق ماده 121 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در بخش انرژی مبنی بر اعمال صرفه جویی، منطقی کردن مصرف انرژی و حفظ محیط زیست و تحقق هر چه بهتر سیاست ها با اهداف جلوگیری از اتلاف منابع تجدید ناپذیر و ارتقاء کارآیی مدیریت انرژی فعالیت می نماید.

با توجه به موارد فوق الذکر سهم مصرف سوخت در ساختمان های حدود % 38 از سوخت کشور می باشد. چنانچه اقدامات بهینه سازی در ساختمان ها - مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان - انجام نگردد و طبق روال کنونی به مصرف ادامه دهیم طی سالهای 1381 الی 1390 به میزان هفتاد میلیارد دلار مصرف سوخت خواهیم داشت. یکی از موارد بهینه سازی در ساختمانها استفاده از مواد و مصالحی است که برای عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند یکی از این مواد یونولیت - پلی استایرین - است.

با توجه به نوع مواد پلی استایرین انبساطی بهترین عایق از نظر نفوذ آب، گرما، سرما و صدا می باشد به استثنای پلی استایرین که نسبت به آب مقاوم است بقیه عایق ها بر اثر رطوبت کارایی آنها پایین می آید. در برخی عایق های آزاد مقدار مقاومت حرارتی متناسب با تراکم عایق است نه ضخامت آن. در این عایق ها مقدار مقاومت ممکن است بعد از مدتی تا 20 درصد کاهش یابد.

-1 پلی استایرن چیست؟

پلی استایرن، پلیمری است که از مونومر استایرن ساخته شده است، هیدروکربن مایعی که در واقع یکی از مشتقات نفتی است. در دمای اتاق، پلی استایرن به صورت جامد و البته انعطاف پذیر است ولی در دماهای بالاتر می تواند ذوب شده و به صورت قالب هایی درآید . استایرن یک مونومر آروماتیک است، بنابراین پلی استایرن هم یک مونومر آروماتیک است.

شکل-1پودر پلی استایرن

-2مشخصات ظاهری:

بلوکها باید دارای ظاهر سالم و یکپارچه باشند. سطح بلوک باید نسبتا صاف باشد و بین دانه های پلی استایرن فاصله مشخص ظاهری وجود نداشته باشد. لازم است تا نام تولید کنندهبر روی بلوکهای تولیدی کارخانه حک یا چاپ شود.

-3در ساختمان :

IC را می توان جهت دیوارهای محیطی و جداکننده های داخلی ساختمانها به کار گرفت بیشترین کاربرد این محصول در ساختمان های مرتفع می باشد زیرا در طراحی و ساخت چنین ساختمانهایی کاهش منطقی وزن مصالح - بارر مرده - مد نظر است که با استفاده از این محصول دستیابی به این مهم مقدور می گردد زیرا وزن یک متر مربع دیوار اجری 221 سانتی متری با ملات ماسه سیمان و اندود طرفین بیش از 450 کیلوگرم می باشد در اندودهای - از نوع سبک - طرفین کمتر از 100 کیلوگرم وزن دارد و طبعا به کار گیری ICF کاهش بار مرده ساختمانهای بلند مرتبه را به طرز چشم گیری موجب می گردد … با ICF می توان ساختمانهای یک یا دو طبقه را بدون استفاده از اسکلت فلزی بنا کرد و به عنوان دیوارهای باربر تقسیم کننده و همین طور سقف از آن بهره گرفت . ICF به جهت خود ایستا بودن در اجرای دیوار بلند سالن های سوله و سیلوها و آشیانه های هواپیما کاربرد موثر و مطمئن دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید