بخشی از مقاله

چکیده

اساس و پایهْزندگی نوین شهری روبه رشد،خلاقیت و استعدادپروری است.طراحان و برنامهریزان شهری باید بتوانند قابلیتهای زمانی و مکانی شهری را،در حصول کیفیات و کمیات مطلوب زندگی خلاقانه به کار کیرند.این امر تکبعدی نیست، بلکه چند متغیره است و مستلزم پژوهش و کنکاش و سرمایهگذاری فیزیکی و اقتصادی است.

در این مقاله سعی شده است ،این مساْله را به چالش درآوریم و تمام ابعاد آن را روشن سازیم.در ابتدا به تعریف خلاقیت میپردازیم.سپس یکسری اصول را معرفی میکنیم که هر شهری برای افزایش محیط بالقوهْ خود و تبدیل آن به محیط بالفعل و مبتکر ،باید آنها را داشته باشد.در نهایت نتایج و ضروریات شهر خلاق را در 8 سطح تفسیر و تبیین میکنیم.امید است که شاهد بازتاب تاثیرات مثبت این مقاله در طراحی و برنامهریزیهای محیطی و شهری باشیم.

مقدمه

خلاقیت ،اساس تحولات سریع جهان است.خلاقیت راههای نو اندیشیدن و حل مشکل را نه فقط در زمینه هنری ،بلکه در فعالیتهای توسعه شهری و نوسازی،تعامل اکولوژیکی و توسعه پایدار ارائه میدهد.خلاقیت توانایی فکر کردن دوباره به مشکلات،برای کشف راهکارهای مختلف است،خلاقیت تمایل به تجربه جدید،بازنگری قوانین،تصوری نوین از آینده،شجاعت انجام کارهای خطیر دارد

بیشترین پتانسیل خلاق شهر ،در شرایط عادی و مطمئن نیاز به وجود آوردن بلند همتی و خواستن ، انرژی و فعالیت و رهبری دارد.یک شهر خلاق ،روشنفکر و انعطافپذیر ،توانایی کنترل منابع و نعمتهای بومی و محیط پیرامون را دارد و در نهایت ،قادر به حفظ هویت فرهنگی ،توسعه محلی و مشارکت بینالمللی و سرمایهگذاری فرهنگی است.در این مقاله سعی بر این است که به روشهای جدید ابتکار و خلاقیت شکل ببخشیم و حرکتی را به سوی راههای نواندیشی در شهر و زندگی شهری شروع کنیم.جهت دستیابی به نو آوری ، یکسری اصول اساسی را برای نسل خلاق شهروندان به شرح زیر ارائه میدهیم.

تاریخپذیری

میراث تاریخی و فرهنگی یک شهر به جهت توسعه و تمایز هویت شهری،نقش مهمی ایفا میکند.شناخت مردم بومی و سنتهای پیشین برای تحکیم ارتباط شهروندان با نسل آینده و گذشته و حفظ این وابستگی،بسیار مهم است.

نمیتوان فرهنگ را به عنوان پایهای برای خوشبختی معنوی جامعه نادیده گرفت.فرهنگ نقش بسزایی در شناخت ، فهم و پاسخگویی به تجربه معاصر دارد و به شکلگیری اعتقادات و ارزشهای افراد کمک میکند.با داشتن یک زیر ساخت فرهنگی مطمئن در شهر ،فرصتهایی برای دخالت افراد در سرنوشت خویش و مشارکت عمومی مهیا میگردد.

دستیابی به عدالت اجتماعی

اصولاَ طراحان شهری در تاْمین تسهیلات فرهنگی ،قابل دسترس برای عموم متعهد هستند.حتی باید نیازهای جوانان،سالخوردگان ، معلولین و مردمی که به زبان دیگری گویش میکنند،در اولویت قرار بگیرند تا تساوی حقوق برقرار باشد.

مشوق نوآوری بودن

دانش اقتصادی و توسعه تکنولوژیهای شهری،به نوآوری تجربی در همه بخشها نیاز دارد-تجارت،آموزش،خدمات،علوم و هنر- کشف توانمندیهای مبتکرانه فرهنگی شهری،باعث تقویت موقعیت شهر در بازار رقابتی بینالمللی خواهد شد.

سرمایهگذاری فرهنگی

رشدهنرها و صنایع خلاق و تاْثیرات بهینه آنها در میان موارد اقتصادی بینالمللی سریعتر است.جهت موفقیت در فعالیتهای نوآورانه فرهنگی، به یک ارزشگذاری صحیح اقتصادی و کمک مالی نیاز است.طراحان و سرمایهگذاران موظفند،تعادل و تکامل بدنههای سرمایهگذاری فرهنگی را پیشبینی کنند تا بتوان از طریق پیامدهای اینالیتهایفع فرهنگی،سرمایه را مجدداََ برای شهر بازگرداند.

مدیریت بهینه

اهداف یک شهر خلاق ،دستیابی به بینش اشتراکی،قدرت همگانی و مشارکت عمومی از جانب همه شهروندان است .این امر نیازمند مدیریتی صحیح است که بتواند مبتکران و متفکران نوآور را به عرصه شهر بکشاند و همکاری آنان را جذب کند.در نهایت برنامهریزیهای مدیریتی و تربیتی نیروهای خلاق شهری ، باعث افزایش کیفیت حیات عمومی میگردد.

نتایج شهر خلاق

نتایجی که یک شهر خلاق ،با انعکاس مشاورههای گسترده اجتماعی و ایدههای کلی به آن نائل میگردد، در سطوح مختلف ارزشی قابل بیان است.

سطح :1 همسایگی و مجاورت در حال توسعه سطح :2 شهری مملو از فرصت سطح :3 تجربه شهر خلاق سطح :4 میراث و ارزش محیطی سطح :5 هنرها و صنایع خلاق سطح :6 وحدت مدنی شهر سطح :7 فرهنگ مبتکر

سطح :8 سرمایهگذاری و استعدادپروری

مردم و شهروندان خلاق

اکثر شهرها از اقوام مختلف و مرزهای مشترک با همسایگان پیرامونی تشکیل شدهاند.هماهنگی بین قطبهای متنوع شهری ، باعث تامین تسهیلات زندگی فرهنگی و فعالیتهای خلاق در مرکز شهر و حومه میگردد.ترکیب و همنشینی فرهنگها و سنتهای گوناگون مسبب ترویج میراث اجتماعی ، با طرحهای محیطی و صنایع و هنرها است.

فعالیتها و اجتماعات رایج

علاوه بر برنامههای تفریحی یک شهر ، رویدادها و وقایعی در شهر رخ میدهد مانند جشنوارهها ، نمایشگاهها و گردهماییهایی که توسعه مهارتها و تربیت جوانان و مجریان بومی را در پی خواهد داشت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید