بخشی از مقاله

خلاصه

همانطور که میدانیم گرمای خروجی از اگزاست توربین گازی دارای دمای بسیار بالا میباشد.در این مقاله سعی شده است فلوی خروجی از اگزاست توربین حساب شده و ازاین گرما که توسط یک مبدل برای گرم کردن اب داغ برای مصارف گرمایش یا سوپر هیت برای تولید steam generator طراحی شده است مورد استفاده قرار گرفته است. کل محاسبات مربوطه بصورت یک نرم افزار ویژوال بیسیک نوشته شده است.مسلما کم کردن دمای اگزاست توربین باعث کاهش الاینده ای زیست نظیر Nox و..خواهد شد.که البته این نیز میتواند یکی از مزیت های چنین سیستمی باشد.

.1     مقدمه

توربین گازی یکی از دستگاههایی است که در صنایع نفت و گاز استفاده میشود.گرمای خروجی ازاگزاست توربین گازی دارای دمای بسیار بالایی است با توجه بحث بهینه کردن انرژی در صنایع لزوم استفاده از این گرما بسیار حائز اهمیت میباشد.امروزه روشها وشیوه های مختلفی طراحی شده است که این گرما را بازیافت کند[2] وبه مصارف بهتر ومورد لزوم از جمله در سیستم گرمایشی و steam generator که در مورد اخر میتوان مجددا از چنین سیستمی برای تولید برق استفاده کرد.

یکی ازاین روشها سیستم HRSGمیباشد که در ادامه اگزاست توربین نصب میشود و از مبدل حرارتی عموما پره دار استفاده میشود شکل - . - 1,2 مبدل این سیستم شامل preheater,evaperator,super heaterمی باشد.مایع استفاده شده که همان اب میباشد بصورت بخار اشباع و یا سوپر هیت برای مصارف خاص استفاده می شود.[4]از انجا که در دماهای بالا انتشار گاز های الاینده نظیر Nox بسیار محتمل است با اتخاذ چنین روشهایی میتوان ازمقدار چنین گازهایی که نقش بسیار مهمی در الودگی زیست محیطی دارند جلوگیری کرد.[1]

.1     معادلات ریاضی اگزاست توربین ایستگاه تقویت فشار گاز امسر

برای محاسبه مبدل حرارتی احتیاج به حجم گاز خروجی از اگزاست توربین داریم.از انجا که این مقاله درباره توربین گازی ایستگاه تقویت فشار گاز رامسر از نوع ومدل dresser-rand میباشد.با توجه به نمودار ها وجداولی که در manual bookشرکت سازنده درباره این توربین گذاشته شده استفاده نمود. و از طریق فرمولهای ذکر شده مقدار دما و دبی گازهای خروجی را بدست اورد.شکل - 3و[13] - 4 شکل - ke - - 3و - kiضریب تصحیح افت فشار ورودی وخروجی  شکل - - 4نمودار shaft output و heat rate توربین با دمای محیط با توجه به نوع drive - de - در توربین ضریب ماژولی برای ان در نظر گرفته شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید